Har sedan länge haft en irriterande läcka i radiatorsystemet. När vi nu kompletterar systemet med ackumulatortank och vattenmantlad spisinsats så måste jag få ordning på detta.
Min egen bedömning är att det läcker i något ingjutet rör i plattan men tyvärr har det inte gått att finna var. Är det någon som har tips om hur man gör?
Skulle helst slippa riva upp alla golv i bottenplan som mestadels består av ekparkett :(.
När läckan väl är lokaliserad så blir det tillräckligt med arbete tänker jag.
Finns det firmor som kan söka fram läckor i betongplattor?
 
Ibland funkar det att köra på full värme på systemet, och sen följa rören med värmekamera. Där det läcker brukar man kunna se som ett ovanligt stort fält eller som en "pöl" när man kollar i kameran.
Har själv hittat läckor på detta sätt. Anticimex, Ocab och liknade företag brukar kunna hjälpa till med detta.
 
Ok, det ska jag prova. Tack för tipset.
 
En liten uppdatering i tråden. Tipset från lordi var utmärkt. VI hittade en läcka med hjälp av värmekamera. Turligt nog var den i garageplattan och hade troligen uppkommit av vatten från bil som blivit inkörd varje dag. När rören frilagts så var det ganska tydligt vad som hänt. Väldigt anfrätta rör där vatten och vägsalt stått och helt fräscha till vänster där det inte har varit något.
 
  • Läckande rör i garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Det ser ut att vara väldigt ytligt, kanske bila ner dom lite extra innan du gjuter igen?
 
Väldigt ytliga, försök få ner dem, alt dra nytt utmed väggen
 
Corre och Missionären, rören låg ca 8 cm ner i plattan. Min fundering är att byta till prisol. Ska man ändå lägga dom längre ner och är det för att skydda rören?
 
det är för att skydda rören mot saltet framförallt. Med lite djupare rörgrav kan du få plats med ytterrör som ger visst skydd och isolation med.
Tänk på att man kan inte blanda koppar och järn hur som helst, vet inte om det spelar så stor roll i slutet system, men tänkvärt iaf.
 
corre skrev:
det är för att skydda rören mot saltet framförallt. Med lite djupare rörgrav kan du få plats med ytterrör som ger visst skydd och isolation med.
Tänk på att man kan inte blanda koppar och järn hur som helst, vet inte om det spelar så stor roll i slutet system, men tänkvärt iaf.
Ok, förstår din tanke. Hade tänkt lägga isolering under rören.
Menar du en rör i rör, typ PE-X plaströr eller liknade?
 
PEX fungerar bra, men troligen svårare att böja efter nuvarande uppgång i golvet.
Annars kan du lägga prisol i flexslang, 20 eller 25mm.

Kanske överdriven oro, men jag brukar tänka att när jag bygger om eller flyttar saker som gjuts eller byggs in, vill jag göra ett ordentligt jobb, och slippa ta upp det om 10år, ifall det är tänkt att sitts på plats i 30år till.
 
  • Gilla
BianLarsson
  • Laddar…
Det är väl inte fel resonerat. Bättre att ta i lite och slippa problem. Jag har sett många tveksamma lösningar i detta huset som säkert gick lätt och var billiga. Efter 20-30 år visar sig allt och ställer till med hemska problem.
Jag kikade på Alu-Pex för att kunna böja, precis som du noterat, men får lite problem med skarvar som försäkringsbolaget säkert har synpunkter på. En skarvning (till vänster mellan oskadat rör och nytt) har jag tänkt att gjuta ner i en låda med lock för att kunna se ev. läckage. Blev lite fundersam när jag skulle gå vidare, se bild. Fler skarvar är ju gjorda, både på tillopp och retur. Det var därför jag funderade över prisol med presskopplingar som ska vara godkänt om jag är rätt informerad.
Alternativet är väl att lägga ner 22 mm rör och gå upp vid väggen mellan elementen och där lägga T-kopplingar ut till respektive element. Skulle dock helst slippa rör längs väggen.
Flexslangen du nämner, är den isolerad?
 
  • Rörskador i garage 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser du som det är järn idag?
Var kommer rören in i garaget?
Jag lutar nu åt att man borde byta allt i golvet till PEX/AluPEX och sätta en simpel fördelare på väggen på något lämpligt ställe, alt dra pex till lämpligt utrymme i annan del av huset och koppla på där.
Håller med om att skarvar under golv är dumt, och bör undvikas.
Flexslangen är inte isolerad, så det är bara luften i slangen som isolerar.
 
Rören kommer in garaget till vänster på bilden som jag bifogat längs upp i tråden. Som du ser är dom oskadade och jag har för tillfället gjort en skarv mellan dom för att kunna köra slingan.

Ok, då vet jag vilken slang du menar.

Skule gärna byta mer av dessa gamla järnrör och som det ser ut är det troligt att jag får göra det. Trots att denna läcka är borta sjunker trycket i systemet, kul va?

Det är en kombination mellan golvvärme och radiatorer i huset. I visssa rum går det rör i slingor i plattan vilket inte gör det lättare att hitta läckor.
 
Ah, då skulle jag definitivt rekomendera att köra PEX fram till varje element och bygga en enkel fördelare vid väggen. Så slipper du skarvar i golvet.

Surt med resten av slingorna :/
Vad är det för ålder på huset?
 
Huset är byggt -75 och gjort för oljevärme. Vi börjar få ordning på det men det är mycket kvar. När vi har fått in solvärmen på taket till våren så känns det som att vi är hemma när det gäller värmesystemets huvudfunktioner. Efter det får jag börja och grotta i det som är nedgjutet i plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.