Hej!
Anticimex var här och påpekade vattenskada i krypgrunden så jag rev upp mattan vid ett element ovanför den trodda skadan och visst läckte elementet med några droppar då och då. Hur länge det stått så har jag ingen aning om men köpte huset den första juli iår. Hade även en besiktningsman innan husköpet som var nere i krypgrunden och kollade men inte upptäckte något, och det var den första april.
Blev lite ställd när jag såg detta men hur går jag vidare nu? Först måste jag plugga rören och det kan jag nog göra själv men behöver veta vart jag kan köpa pluggen samt vilken storlek jag bör köpa? Tror det är 16mm. Läckan kommer precis vid koppling av element samt rör så ca 15 cm upp från marken.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Ojojoj, men varför måste du plugga rören? Om du inte hade tänkt fixa det själv räcker det väl med att ställa en balja under eller testa att dra åt kopplingen lite?
 
Grejen är att det rinner från röret så det rinner längst med det sö en balja kommer nog tyvärr inte hjälpa. Anledningen till att jag vill plugga rören är för att jag vill stoppa flödet samt en större skada. Men kan testa att dra åt kopplingen lite som du säger så får vi se :)
 
C
OK. Men för att plugga måste du ju ändå tömma systemet på vatten och då kan du väl lika gärna låta det stå tomt tills du kan fixa det ordentligt. Det har visserligen varit en usel sommar än så länge, men värmen kan du väl klara dig utan just nu?

P.s. kanske räcker med att sänka trycket för att det skall sluta droppa?
 
Jag har frånluftsvärmepump så får värme ändå :)
Jag har skruvat åt kopplingen nu och satt igång vattnet och det verkar som att det hjälpte än så länge. Men vad gör jag nu? Ringer Folksam direkt. Har nämligen tecknat deras största försäkring.
 
S
Återkom gärna med vad Folksam sa, det är alltid intressant att veta hur bolag sköter sig.
 
Ringde Folksam nu och dom sa att försäkringen inte hjälper eftersom det hände under de 30 första dagarna jag ägt huset så det är säljarens försäkring som gäller. (Nu vet jag dock att han också har Folksam men hur stor vet jag inte).
Nu har vi ringt säljaren och pratat med honom om detta och han lät måttligt road, som att han inte brydde sig så mycket. Vad gäller nu då? Kommer han att få stå för självrisken så löser sig allt? Någon som har varit med om detta?
 
Känns som att jag inte har så mycket ansvar i detta. Hade en besiktningsman här, kostade ju 10.000:- och han såg inte ens detta (Om det inte kommit mellan besiktning och köp?). Vad är det för lagar som gäller egentligen?
 
C
Svårt att få det till att det skulle vara ett dolt fel, trist att det inte upptäcktes vid besiktningen.
Så det blir nog du som får ta självrisken/kostnaden. Fick du någon försäkring/garantier av besiktningsmannen så kanske det kan vara värt att rota i det?
Annars rent praktiskt så gäller det väl att 1) få kopplingen fixad ordentligt och 2) dra igång en skadeutredning för att ta reda på vad som måste göras med golvet. Vet inte om Folksam jobbar med hantverkare de kan anvisa eller om du får fixa det själv.
 
S
messijah skrev:
Känns som att jag inte har så mycket ansvar i detta. Hade en besiktningsman här, kostade ju 10.000:- och han såg inte ens detta (Om det inte kommit mellan besiktning och köp?). Vad är det för lagar som gäller egentligen?
Besiktningsmannen befriar inte dig från ansvar dock, han ska du mer se som en hjälp att hitta fel, du måste fortfarande utföra en noggrann kontroll. Så OM skadan var synlig vid besiktningen men besiktningsmannen missade det, så är det mot honom du måste rikta dina krav.
 
Tack för ditt svar!

Folksam sa att det var säljarens försäkring som gäller, men är det fortfarande jag som får stå för kostnader/självrisk?
Ringde min polare som är vvsare och han sa bl.a att det brukar vara så enkelt att man får dra åt det lite så är det lugnt sen och nu läcker det inte alls.
Säljaren är min svärfar så vi ringde honom och sa att det är hans försäkring som gäller och han lät ju måttligt road, nästan som att han inte bryr sig.
 
S
Nu minns jag din förra tråd, jag undrar fortfarande om du eller sambon har något otalt med hennes föräldrar?
 
C
messijah skrev:
Folksam sa att det var säljarens försäkring som gäller, men är det fortfarande jag som får stå för kostnader/självrisk?
Min uppfattning är att det är så, och också att det egentligen inte är något som du skall behöva bry dig om. Du utnyttjar din försäkring och ditt försäkringsbolag ställer kravet vidare till säljarens försäkringsbolag (regress) pga 30-dagarsregeln. Eftersom det uppenbarligen är Folksam i båda fallen så borde det vara än mindre anledning att blanda in dig i den processen. Men det är säkert så att du kan drabbas av skillnader i försäkringens omfattning och villkor. Men jag kan ha fel, är ingen expert på försäkringar på något sätt...
 
Nej inget otalt med hennes föräldrar. Ganska så bra vänner faktiskt men dom har ju sina sidor ibland, speciellt hennes plastpappa som var den enda ägaren av huset :p
 
Okej skönt. Får se vart detta leder iallafall men nu har man ju löst läckan. Dock så var jag nere i krypgrunden nu och fotograferade lite. Denna bilden var från rummet med läckan:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och denna bilden kommer från rummet brevid. I det rummet kan jag dock inte hitta några synliga vattenskador från elementet alls så det är bara synligt i grunden men ser ju större och mer omfattande ut än det andra rummet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dock sö var nog det första rummet lite blötare när jag kände på fuktfläkarna underifrån. Så den andra har nog kanske till och med börjat torka.
Min VVS-kontakt sa att det kanske inte ens är någon fara, men vi får se när vi fött hit någon som varit här och tittat på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.