Hej igen kära byggentusiaster!

Skissar just nu på gavelväggen där jag behöver väga av befintliga reglar en del. Skissat fram enligt före och efterbilderna. Givetvis blir det lite mer "vanliga" reglar i cc 60 i den mån det får plats utöver grovskissen... Några synpunkter eller förslag?

/Andreas
 
  • gavel fore.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gavel efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F_n vilket kul projekt.

Själv har jag drömt om att göra likadant och har börjat titta runt efter liknande objekt runt där jag bor. I först hand ska det väl bli nån typ av sommarboende och gradvis byggas ut till året-runt-standard. Det får ta den tid det tar, helt enkelt.

Ligger ladan nära ett annat boningshus eller har du behagligt avstånd till grannen? En lada jag hade chans på var för nära säljarens hus, man vill ju ha frihet runt omkring sig.

//Jonas
 
Ja, det är en kul utmaning.
Nja, grannar finns förvisso i närheten, men det är morsan och hennes man. Dvs, det är deras ladugård/stall... Men det är på andra sidan av ladugården. I ladugården på andra sidan har vi tidigare byggt några uthyrningsrum på en magasinsdel, samt en gårdsbutik i en annan del. Dock är inget i direkt annslutning till varandra.
 
Kom o tänka på nu.. Finns en arkitektfirma som har en kåk de kallar "Black barn" .. en googling borde hitta den. Har för mig den vann något. Kanske kan vara en ide-källa..
 
Idag har vi tagit bort en hel yttervägg som var i ett kritiskt läge då den var delvis bärande, även om hörbstocken var ok. Övriga väggen var mörkna stockar med en fd. rottkoloni. De höll på att vittra sönder och de behövde bytas och senare kommer det att vara ett pannrum i den delen. Nu har vi stagat upp med ytterligare fyra balkar. Tog några bilder i första kaffepausen, Ska ta en till imorgon när det är ljust.

Motorsågen fick gå varm även om träet var mörket... Tog ca en meter åt gången, förutom första som var ca 30 cm som ni ser på bilden. Nu är hela väggen borta dock och uppeldad och bortblåst... skönt...
(jäklar vad slaskigt och lerigt det är. planen framför är uppgrävd och planad sedan vi grävt ner dränering, avlopp, brunn och lite diken.)

Morgondagen kommer bestå av regling så att jag kan fortsätta att byte panelen på gaveln.
 
  • DSC_0531.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0532.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0535.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0542.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bilder innifrån, samt på avloppstanken som sticker upp....
Den är till för några uthyrningsrum, vårt café utöver vårt hus, så den är rejält dimensionerad. Lite andra krav när det är till ett café och kommunen ska säga sitt. Landade på nästan 200 000 kr och tur att den ligger utanför min budget, precis som pelletspannan kommer göra då vi även kommer dela den.

kan ju poängtera att bilderna på stockarna är innan de försvann...
 
  • DSC_0536.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0537.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0540.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LTZ: googlade Black Barn och hittade den på mäklarfirman Skeppsholmens hemsida: http://www.skeppsholmen.se/newProductionsReference.php?section=nyproduktion Nästan längst ned på sidan.

Såg ett program för någon månad sedan på Discovery eller om det var Travel Channel. Ett program som brukar handla om lite udda privata byggprojekt. Där gjorde de om en lada till en cool villa. De hade bl.a. någon gångbro inomhus mellan två rum ovanför vardagsrummet, typ. Var i England någonstans. Någon som sett det programmet/avsnittet och kan tipsa om serien?
 
har flyttat om lite ett sovrum etc. samt ändrat i badrummen.
 
  • ritning-vån1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning-vån2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning-vån3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kika in http://www.channel4.com/4homes/ontv/grand-designs/
Programmet Grand Designs. Visas nu på onsdagar på Kanal 9. De brukar följa ett bygger från plan till färdigställande under ett och samma program. Finns mycket inspiration där. Tror det gick på BBC förut eller någon av de andra engelska kanalerna. Ett avsnitt handlade just om att man byggde om en ladugård till ett modernt hus som blev lite inspiration för mig även om mitt bli lite annorlunda. Här finns det avsnittet: http://www.channel4.com/4homes/ontv/grand-designs/houses/S/surrey_vic.html
 
Kul projekt du håller på med men blir inte "vardagsrummet" lite litet? Ser ut som 8kvm någonting...
/Jesper
 
Ny ritning för plan 2
Plan 3 utgår, däremot är plan 2 större än tidigare, totalt 72 m2.
Jobbar med nya golvdelen som tillkommit på plan 2 för tillfället.
 
  • ritning-plan_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur går det för herrn ?
 
Har för en gångs skull inte glömt att ta med kameran för att ta nya bilder.... En del av det som hänt är att jag gjort klart det nya bjälklaget på övervåningen. Använde egna limträbalkar eller vad man ska kalla dem. Körde dubbla 225x45 som limmades, skurvades och skarvades med bläck. 4 st 6 m långa och hyffsat tunga att lyfta upp på plats 2,5 m upp på egen hand.... Sedan är själva bjälklaget 195: or. Var 9 m brett så om vartannat passade det bra när de var 4,5 m långa... Körde skarv på varannan, men de ska inte vara några väggar eller dyl tungt ovanpå skarvarna, så det lär hålla.
 
bild 1 tagen uppifrån änden på andra sidan logen.
 
  • 5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.