Kruger skrev:
Jag har kontaktat rörmokaren som får ta en titt på det igen.
Det är fortfarande deras åttagande då de ej är klara med VVS på ovanvåning.
Möjligen har diskmaskinen gått och någon har duschat.
Badkaret är ej installerat än. Golvvärme och radiatorer var nedställda på min.
Så multum med varmvatten kan ej ha gått...

Tack skall ni ha så länge, alla ni vänliga själar!!!!!

/Kruger
Tar det 12h för att ungefär 1 inlägg ska brinna upp eller lär du fylla pannan 3-4 ggr(fylla pannan fullt) ?
 
Nej jag får stoppa i mer. Jag har inte helt koll på hur många fulla ilägg. Totalt kanske tre. Pannan var väl varm i 12 timmar så låt säga att det brann i 11...
 
helt otroligt...
vad är fel.
om pannan fungerar ger den 35-40 kw

35kw*11tim =385 kwh
accen blir bara 80 gr

om pannan fungerat borde systemet typ kokat torrt

slutsatsen måste vara att pannan inte fungerar.
 
Kruger skrev:
Nej jag får stoppa i mer. Jag har inte helt koll på hur många fulla ilägg. Totalt kanske tre. Pannan var väl varm i 12 timmar så låt säga att det brann i 11...
Hur lång tid tog det dig att få upp tempen från 30grader till 60 ?
I min panna kan jag också kasta i 4 lass med ved och aldrig få upp tempen till mer än 80-90 grader men då slår ju fläkten ifrån hela tiden, men du sa ju att den gick hela tiden ? Har du laddomaten på högsta läget osv ?
 
Att röris bytt laddomattermostat 2 gånger säger väl en del om hans kompetens?

Pga att laddomaten inte har nån perfekt reglering så blir panntempen högre ju högre effekt pannan ger. Det kanske kan vara nån hjälp? Vilken temp håller pannan? Hur snabbt är du uppe i den temperaturen?

Det måste nästan vara något fel med pannan, tex luftspjällen (som sagts tidigare) om sekundären är öppen väldigt mycket sjunker effekten en hel del, men då borde det nästan slockna efter ett tag.

Att göra av med 35 kW är nästan omöjligt, det går ju att ladda tankarna även om man duschar en kall vinterdag...

Du kan inte besöka nån som har en panna som är ok? Det är ju tråkigt om röris fixar den halvdant och du nöjer dig med en 20 kW-panna ;)
 
Mysteriet löst (tror jag)...
Igår kväll gick jag igenom pannan, ökade primärluften något, minskade sekundär något. Kollade spjäll. Sotade ur den, Kollade retarders och då jag körde ner viskan i tuberna kände jag att minst två av tuberna var helt igensatta längst ned! Tydligen har jag slarvat vid tidigare sotningar och inte kört den i botten. Rörmokaren har dragit rör över utrymmet så det är lite svårt att komma åt ett par av tuberna :-/ Märkligt att de kan sättas igen så...
Sedan eldade jag: från 35 grader till 85 grader på 5.5 timmar! Klar förbättring!!!
Jag hade nog förhoppningar på 3-4 timmar men det kanske går optimera lite till med luftjusteringar...

Tack för alla råd och tips, nu känns det mer optimistiskt!
 
Om du laddade tanken med 104 kW (enligt tidigare inlägg) på 5,5 timmar blir det 19 kW medeleffekt. Om man istället antar att pannan gav full effekt i 4 timmar och ingen alls i 1,5 timme blir det ändå bara 26 kW. Calmar anger 30-40 kW om jag inte minns fel.

Min Perifal Solo Plus 30 gav med björkved 36 kW medeleffekt under 3 timmar. Detta var innan dragregulator installerades och pannan brann onödigt hårt.

Hur varmt blir det i pannrummet när du eldar? Har du oisolerade rör mellan tank och panna?
 
Jo det blir varmt, kanske 30', men det är ett ganska litet utrymme.
Alla rör är isolerade!
Jag tittade i siktglaset igår och det brann med en gul, svagt blåaktig låga, enligt instruktionsboken...

Panntemperaturen stod på 90 grader.
 
Ett litet tipps på ditt problem med sotningen. På clas ohlsson har de tubborstar och pianotrådsskaft. Köp det. Klipp av ringen på pianotråden. Sen monterar du det på skruvdragaren. Sen kan du sota tuberna från sidan eller framifrån utan problem. Blir rent som bara ***.
 
Ett tips till alla vedeldare köp en rökgastermometer om du haft en sådan hade du sett att rökgastempen varit alldeles för hög och att det varit dax att sota.

5,5 tim låter lite mycket det också men det kanske beror på veden (Barr/löv)
samt att det blir mycket tyngre att värma om tempen sjuker under 40gr.
 
Igår var det björk uppblandad med lite ask. Så energi-innehållet var det inget fel på...
Var köper man rökgastermometer. Var bör temperaturen ligga inom för intervall?
 
På min V33 har jag nystotad ca 180grader och sotar när det går över 250 grader ..
det är mina egna riktvärden. Det brukar bli sotning ca 1 gång i veckan då.
Sen är det ofta klurigt med luftinställningen. På min kör jag ca 2,5 primär o straxt över 3 på sekundär. Då går iaf min bäst. Sotaren har inte klagat något heller på nå.
Det finns en text här på forumet om injustering av spjällen skriven av sveno tror jag det var. Den var te jädra bra hjälp när jag justera in min panna.
 
Dem00niX skrev:
Ett litet tipps på ditt problem med sotningen. På clas ohlsson har de tubborstar och pianotrådsskaft. Köp det. Klipp av ringen på pianotråden. Sen monterar du det på skruvdragaren. Sen kan du sota tuberna från sidan eller framifrån utan problem. Blir rent som bara ***.
Bra tips! det lönar sej att vara noga med sotning. En beläggning av 1 mm sot på ytan isolerar så bra att det försämrar pannverkningsgraden ca 10% - kommer inte ihåg vad jag läste om den skrämmande resultat eller om jag minns det exakt :-/ men skrämmande var det :surprised:.
Sota ofta = hugga mindre ;)
gaia
 
G
Skall åka in till Clas i sjön och hämta en rökgastermometer.Vart skall den sitta.På stoset eller i skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.