Barnrikehuset skrev:
Kanske ska damma av den gamla Powerexen igen. Kör du samma laddström för AA och AAA? Har problem med att AAA-baterier har dålig livslängd (pajjar).
Jag kör samma på båda oftast. Beror lite på hur snabbt jag behöver batteriet. Rekommendationen är 10%-30% laddström, så för ett 800 mAh AAA batteri 100-300 mA och för ett 2000 mAh AA batteri 200-600 mA. Så kanske är lite för högt på AAA. :)
 
Nu var det beställt, 1 MH-C9000, 24 st AA Eneloop och 8 st AAA Eneloop. 126 EUR, inte så farligt :)

Tack för all hjälp så långt, kommer säkert laddningsfrågor när prylarna dykt upp :)
 
Men! Nu blev jag sugen på att byta ut min gamla biltema-laddare, hade varit gött att få liv i lite äldre NiMH-celler.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B
mexitegel skrev:
Nu var det beställt, 1 MH-C9000, 24 st AA Eneloop och 8 st AAA Eneloop. 126 EUR, inte så farligt :)

Tack för all hjälp så långt, kommer säkert laddningsfrågor när prylarna dykt upp :)
Vart handlade du?
 
Letade själv efter bra batterier för några veckor sedan. Slutade med att jag beställde fyra stycken ZNTER AA Li Po. Laddas med micro-USB. Ska bli spännande att prova dem. Inte särskilt billiga, men är de bra blir det fler.
_3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fluxor skrev:
Letade själv efter bra batterier för några veckor sedan. Slutade med att jag beställde fyra stycken ZNTER AA Li Po. Laddas med micro-USB. Ska bli spännande att prova dem. Inte särskilt billiga, men är de bra blir det fler.
[bild]
Coolt med lithium, men en anslutning per batteri är lite drygt
 
Nu har jag kört med Powerexen i snart ett år och den funkar kanon. :)

Däremot är jag inte riktigt nöjd med Eneloop-batterierna. De tappar kapacitet väldigt fort, 2-3 laddcykler så är de ofta nere på halva kapaciteten. Inga problem att få upp dem igen med refresh and analyze programmet på Powerexen, även om de ändå ligger strax under utlovade "minimum 1900mAh*

IKEA-batterierna däremot bara tuffar på.

Brukar ladda dem med 0,2A (har för mig jag läst något om 10% laddström).
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ush har det redan gått ett år... :)

Jag har inte köpt fler märkes batterier, har gjort ungefär samma iaktagelse om att IKEA batterierna är minst lika bra.
 
mexitegel skrev:
Nu har jag kört med Powerexen i snart ett år och den funkar kanon. :)

Däremot är jag inte riktigt nöjd med Eneloop-batterierna. De tappar kapacitet väldigt fort, 2-3 laddcykler så är de ofta nere på halva kapaciteten. Inga problem att få upp dem igen med refresh and analyze programmet på Powerexen, även om de ändå ligger strax under utlovade "minimum 1900mAh*

IKEA-batterierna däremot bara tuffar på.

Brukar ladda dem med 0,2A (har för mig jag läst något om 10% laddström).
När man läser runt lite på nätet får jag intrycket att Eneloop inte är vad det en gång var – åtminstone inte när det gäller ”konsumentversionerna”.

Så här har jag uppfattat det hela… Eneloop fick sitt goda rykte när Sanyo tillverkade dem. Sedan köpte Panasonic Sanyo, och sålde batteridivisionen till Fujitsu (FDK). Panasonic köper idag Eneloop från både FDK och tillverkare Kina. De kinesiska skall tydligen inte vara speciellt bra, medan de som är ”made i Japan” (från FDK) fortfarande håller måttet. Konsumentversionerna tillverkas i Kina, medan Eneloops Pro serie tillverkas av FDK.

Mexitegel, står det "made in China" på dina?

Det spekuleras också ganska friskt i att Ikeas nya batterier tillverkas av FDK, och alltså är ”riktiga” Eneloop i lite mer sparsmakad förpackning. Man får förstås ta sådana spekulationer med en nypa salt, men det finns en hel del som pekar på att det skulle kunna vara sant. Den som vill bilda sig en egen uppfattning kan förslagsvis googla på ”ikea eneloop”.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.