A anis16 skrev:
Det finns ju alla komponenter för evse som din-moduler inklusive styrmodulen. Med två styrmodulen och varsin kontaktor så kan man ha två separata uttag på fasaden. Dessa styrmodulerna brukar ha ingång för effektvakt. Glöm bara inte separat jfb typ B men den kan vara delad för båda uttagen.
Låter som ett tänkbart alternativ till två CEE-uttag + portabel laddbox som jag gärna kikar närmare på.
Hur gör man med vägg-genomföringen, vill förstås inte öppna upp mer än för att trä igenom en kabel och ha uttagen på varsin sida. Vild gissning men är det denna man har för insidan https://www.evladdare.se/product/se-evsc004/ och denna för utsidan https://www.evladdare.se/product/se-evsc003/ ??

Vad gör styrmodulen resp kontaktor? En effektvakt på varsin styrmodul? Kan man hitta de här produkterna du hänvisar till, vill vara insatt inför elektrikerns besök. Hur mycket springer det iväg med denna lösning?
 
P ptk skrev:
Låter som ett tänkbart alternativ till två CEE-uttag + portabel laddbox som jag gärna kikar närmare på.
Hur gör man med vägg-genomföringen, vill förstås inte öppna upp mer än för att trä igenom en kabel och ha uttagen på varsin sida. Vild gissning men är det denna man har för insidan [länk] och denna för utsidan [länk] ??

Vad gör styrmodulen resp kontaktor? En effektvakt på varsin styrmodul? Kan man hitta de här produkterna du hänvisar till, vill vara insatt inför elektrikerns besök. Hur mycket springer det iväg med denna lösning?
Finns en hel del om man googlar evse module eller openevse. Finns även en tråd här på BH om egenbyggda laddare.
Det finns styrmoduler från 40 euro och uppåt, kontaktor ligger väll däromkring också men den svåraste är jfb typ b som kostar 1500:- och uppåt.
Schematisk bild av en tre-fas laddstation för elbil med EVSE-kit, kontaktor och resistor markerade, utan säkring och felskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A anis16 skrev:
Finns en hel del om man googlar evse module eller openevse. Finns även en tråd här på BH om egenbyggda laddare.
Det finns styrmoduler från 40 euro och uppåt, kontaktor ligger väll däromkring också men den svåraste är jfb typ b som kostar 1500:- och uppåt.
[bild]
:giggle:Så du pratar om att bygga laddaren själv? Trodde evse var ett kommersiellt märke på laddbox! Njae bygga egen laddare ska jag inte ge mig in på. Tror knappast jag hittar en elektriker som är villig att sälja en sån lösning heller...
 
P ptk skrev:
:giggle:Så du pratar om att bygga laddaren själv? Trodde evse var ett kommersiellt märke på laddbox! Njae bygga egen laddare ska jag inte ge mig in på. Tror knappast jag hittar en elektriker som är villig att sälja en sån lösning heller...
EVSE = Electric Vehicle Supply Equipment
Det är nog riktigt att det blir svårt att hitta en montör som skulle ta på sig att montera styrmodulen etc separat när alla tidigare jobb för laddboxar är standardboxar på fasaden men å andra sidan så blir någon typ av "förlängningssladd" till externa uttag också ett specialbygge som blir svårt för monteringsfirman att ta på sig ansvar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.