Efter att ha startat en tråd i ämnet 3 fasuttag för att ladda elbilen (Tesla 3) har jag snöat in mig på att installera laddbox i källaren (säkringar och elmätare finns i källaren) från vilken jag vill ha möjlighet att ladda bilen på båda sidorna av huset. Det är viktigt, att det går. Min fråga är vad det kan tänkas finnas för lösningar för att koppla typ 2 kabeln från laddboxen till de olika sidorna av huset.

Jag tänker mig att typ 2 kabelns kontaktände - som vanligtvis går in i bilen - kopplas till ett vägguttag i källaren, en "hona"(?), finns det ens. På fasadens utsida sitter ett uttag som på laddboxar utan fasta typ 2 kablar. I den sätter man typ 2 kabel som går till bilen. Uttaget på insidan ska förstås sammankopplas i väggen med uttaget på utsidan så att strömmen kan förmedlas vidare till utsidan.

Funkar denna typ av vägg-genomföring?? Då skulle jag kunna ha en vägg-genomföring i källaren på varje sida av huset och från laddboxen i källaren koppla typ 2 kabel till det uttag jag vill använda. Jag vill inte använda båda uttagen samtidigt. Jag vill bara ha möjlighet att kunna ladda på husets båda sidor från en laddbox. Vill inte köpa två laddboxar för ändamålet.

((Varför laddbox i källare? Huset är kulturhistoriskt klassat, kan bli bekymmer och synpunkter om laddbox på fasaden, men ett uttag på fasaden har jag bedömt som närmast obesvärande och låt oss inte vända diskussionen till att handla om fel sak.))

((Varför båda sidor av huset? Jag har mina skäl, vi går inte in på det :giggle: ))

Alla idéer tas tacksamt emot inför mötet med elektrikern :)
 
Hur långt är det mellan sidorna på huset? Du kan inte bara använda en lång laddkabel som räcker till båda sidor? Verkar finnas åtminstone 20 m. Hur mycket spänningsfall det sen blir vet jag inte...
 
Du skulle alltså ha en laddare i källaren. Sedan två typ 2-handskar som via anslutningsdosor och fast installerade kablar leder till typ 2-uttag på varje sida av huset. Jag ser spontant inga tekniska förhinder. Men möjligen sparar du inte så mycket pengar jämfört med andra lösningar. Du behöver en lite udda kabel med 7 ledare. Vidare är typ 2-donen ganska dyra eller var åtminstone när jag senast tittade.

Har du funderat på lösningen att skaffa en portabel laddare och sätta ett CEE-don på varje sida om huset?
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
T tomasfr skrev:
Hur långt är det mellan sidorna på huset? Du kan inte bara använda en lång laddkabel som räcker till båda sidor? Verkar finnas åtminstone 20 m. Hur mycket spänningsfall det sen blir vet jag inte...
Jag tror jag skulle behöva ca 25 m kanske 30 om jag vill göra det bekvämt, men då måste laddboxen sitta på fasaden med allt vad det innebär när det kommer till kulturhistorisk klassning.
 
GoC GoC skrev:
Det låter onödigt komplicerat,
Sätt upp två CEE uttag och köp en laddbox du ansluter i CEE uttaget. T.ex en sådan här
[länk]
Det låter inte alls dumt men jag vill ha lastbalansering. Hur gör man då?
 
E enoch85 skrev:
Ett säkert kort: Zappi V2

[länk]
Tack, Zappi är jättebra, men jag förstår inte hur det har något med min fråga att göra.
 
Nja, att dela upp en laddare till två uttag blir ju problematiskt med pilotsignalen som garanterar att inte uttaget spänningssäts om den inte är kopplad till bilen. Ett scenario är att bilen är inkopplad på ena uttaget och då gör att även andra uttaget plötsligt blir spänningssatt när det inte ska vara det.
 
A anis16 skrev:
Nja, att dela upp en laddare till två uttag blir ju problematiskt med pilotsignalen som garanterar att inte uttaget spänningssäts om den inte är kopplad till bilen. Ett scenario är att bilen är inkopplad på ena uttaget och då gör att även andra uttaget plötsligt blir spänningssatt när det inte ska vara det.
Som jag tolkade lösningen så väljer man vilket uttag som skall matas med att plugga in en av två sladdar i laddaren i källaren. Det var vad mitt svar förutsatte. Om tanken är att parallellkoppla uttagen håller jag med dig. Så skall man inte göra. Men det var inte så jag förstod avsikten.

En annan tänkbar lösning är att välja vilken av uttagen som skall matas via kontaktorer och ett vred. Lite mindre osmidigt än att stoppa i rätt sladd.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Som jag tolkade lösningen så väljer man vilket uttag som skall matas med att plugga in en av två sladdar i laddaren i källaren. Det var vad mitt svar förutsatte. Om tanken är att parallellkoppla uttagen håller jag med dig. Så skall man inte göra. Men det var inte så jag förstod avsikten.

En annan tänkbar lösning är att välja vilken av uttagen som skall matas via kontaktorer och ett vred. Lite mindre osmidigt än att stoppa i rätt sladd.
Stämmer, man bestämmer uttag genom att plugga in i den kontakten som ska användas. Såklart ska jag inte parallellkoppla. Kort och gott, det är ett uttag åt gången som ska användas, från laddboxen hela vägen till bilen.

Men kan man lastbalansera CEE-uttag?
 
Du skriver lastbalansering. Jag antar att du menar effektvakt. Det är typiskt en funktion som finns inbyggd i laddaren och som kräver information om total belastning på huvudsäkringarna. Det är inte information som en stickproppsansluten laddare kan få via CEE-uttaget. Så svaret på den frågan blir nej.
 
Det ska vara så att typ 2 hane - hona inte fysiskt ska passa ihop med varandra, dvs man ska inte kunna tillverka en lång sladd med två separata. Hur detta fungerar i verkligheten vet jag inte. Detsamma borde gälla för fast monterade intag och uttag av typ 2. Jag ser två anledningar till detta

- Kontakterna har en strömkodning via proximitystiftet som talar om hur hög ström kabeln i sig tål. Det är ju samma kontaktdon för alla strömmar. Det får inte bli så att ena änden signalerar 6 A och den andra 20 A. Detta får man hålla reda på själv.

- När man drar ut kontakten slå släpper proximitystiftet och pilotstiftet före faserna så att laddning stängs av innan man hinner dra ut stickproppen helt. Den funktionen uteblir för proximitystiftet mitt på en kabel, men pilotstiftet borde täcka upp allt detta, är inte säker.

Inget av detta bör vara något större problem att hantera, bara man är medveten om det.

Det kanske är överkurs med intag/uttag, det kanske är enklare (och billigare) att skaffa två laddsladdar som räcker hela vägen, genom väggen och till bilen. Man bör dock göra en hål i fasaden som stickproppen går igenom... Det kanske blir billigare att tillverka en kabel utifrån lösa kontakter och 6-ledarkabel, om den enkelt går att få tag på. Nexans har 7G1.5 mm² H07RN-F, vad den nu kostar per meter...
 
Det finns ju alla komponenter för evse som din-moduler inklusive styrmodulen. Med två styrmodulen och varsin kontaktor så kan man ha två separata uttag på fasaden. Dessa styrmodulerna brukar ha ingång för effektvakt. Glöm bara inte separat jfb typ B men den kan vara delad för båda uttagen.
 
  • Gilla
ptk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.