L
Hej
jag har köpt en CTEK 5.0 laddare för att kunna ladda batterierna till min gräsklippare under vintern. Nu vet jag dock inte om jag tänker helt fel men vore tacksam för er hjälp.

Enligt specifikationen nedan är det ett Li-ION 12V 5Ah batteri jag har. Kan detta laddas med denna laddare.
Laddaren skall klara Alla typer av 12V bly-syrabatterier (WET, MF, AGM och GEL). Men är Li-ION ett bly syra batteri?

På laddaren finns det flera olika program. Det för små batterier skall klara från 1.2-14Ah. Alltså borde väl detta vara rätt program?
Sedan finns det ett recond program. Detta vill jag gärna köra för att batteriet skall vara tip topp inför nästa säsong. Men här står det 14-160Ah i batteristorlek. Innebär det att jag inte kan köra detta program då?

Dumma frågor men jag förstår inte alla detta.

Worx Landroid
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1253132

Manual för laddaren jag köpt
http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/MXS 5.0_SV.pdf
 
Nej, du kan inte ladda litium-batterier med den. Litium-batterier kräver laddare som är konstruerade för just denna batterityp, då de är väldigt känsliga för överladdning, för hög laddström och liknande.
 
L
Aj då. Jag laddade batteriet med grund programmet. Det tog en timma eftersom batteriet var nästan fullt. Har jag förstört batteriet nu?
 
Ja, du kan ha skadat batteriet (i värsta fall hade det börja att brinna), men det kan lika gärna ha gått bra. Många Litium-batterier har inbyggda skyddskretsar som slår ifrån när det är något galet på gång. Litiumbatterier ska endast laddas med originalladdaren.
 
L
snaggletooth skrev:
Ja, du kan ha skadat batteriet (i värsta fall hade det börja att brinna), men det kan lika gärna ha gått bra. Många Litium-batterier har inbyggda skyddskretsar som slår ifrån när det är något galet på gång. Litiumbatterier ska endast laddas med originalladdaren.
Tydligen är batteriet ett bly/syra batteri. Det är tydligen den nyare modellen som har litium.
Min fråga återstår då. Kan jag köra programmet som återställer batteriet eller är det för hög ampere styrka och skadar?
 
Recond-programmet kan även köras på små batterier, men det är inte lämpligt att göra på alla typer av batterier. Posta gärna en bild på ditt batteri.
 
L
Det är två batterier som är ihopkopplade. När jag laddade dem gjorde jag det var för sig.

Följande nummer står på batterierna. I övrigt står det inget alls.
1203182-1 050503 9999
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
"MXS 5.0 är en helt automatisk 12 V-laddare av typen "anslut och glöm bort" och innefattar åtta laddningssteg och ett val av SMALL BATTERY- och NORMAL BATTERY-program. Alternativen RECOND och AGM fungerar fristående eller tillsammans i både programmet SMALL BATTERY och programmet NORMAL BATTERY för att erbjuda användaren fl exibilitet. Ett brett laddningsutbud för alla typer av blybatterier från 1,2 Ah upp till 110 Ah med ytterligare underhåll upp till 160 Ah. Stänk- och dammtålig (IP65). MXS 5.0 är lätt och säker att använda, skyddar fordonselektroniken, är gnistfri, erbjuder skydd mot inkoppling med fel polaritet och är kortslutningssäker. MXS 5.0 levereras med en 5-årsgaranti" Från deras hemsida...
 
Nu kan jag vara ute och cykla, men jag tror inte att den typen av batteri bör köras på recond-prog.
 
L
peternicklas skrev:
"MXS 5.0 är en helt automatisk 12 V-laddare av typen "anslut och glöm bort" och innefattar åtta laddningssteg och ett val av SMALL BATTERY- och NORMAL BATTERY-program. Alternativen RECOND och AGM fungerar fristående eller tillsammans i både programmet SMALL BATTERY och programmet NORMAL BATTERY för att erbjuda användaren fl exibilitet. Ett brett laddningsutbud för alla typer av blybatterier från 1,2 Ah upp till 110 Ah med ytterligare underhåll upp till 160 Ah. Stänk- och dammtålig (IP65). MXS 5.0 är lätt och säker att använda, skyddar fordonselektroniken, är gnistfri, erbjuder skydd mot inkoppling med fel polaritet och är kortslutningssäker. MXS 5.0 levereras med en 5-årsgaranti" Från deras hemsida...
Tack för detta. Självklart har jag läst detta och manualen. Det som förvirrar mig är dock att det står följande på recond programmet.

Sedan finns det ett recond program. Detta vill jag gärna köra för att batteriet skall vara tip topp inför nästa säsong. Men här står det 14-160Ah i batteristorlek. Innebär det att jag inte kan köra detta program då?

Det framgår ju inte om även detta program gäller alla små batterier eller bara de från 5Ah
 
Om det står 14-160 på rekond-programmet så skulle inte jag ha kört det på mindre batterier. Vet att vissa sådana program laddar korta stunder med höga laddströmmar för att "sätta fart" på batteriet. I detta fall har tydligen tillverkaren valt att inte rekommendera detta program för mindre batterier än 14 Ah.

Det skulle kunna bero på att ett mindre batteri blir för varmt med hög laddström, men detta är bara en teori i detta fallet. Om du vill ha ett säkert svar på varför denna gräns är satt, och vad som kan hända ditt batteri om du skulle köra det så får du nog kontakta CTEK och fråga. Den gränsen/rekommendationen finns troligen av en anledning.


Edit:
Vanligt program med underhållsladdning brukar enligt min erfarenhet fungera bra för längre perioder. Rekond har man enligt min erfarenhet bara nytta av på batterier som börjar bli dåliga, men någon annan har säkert mer erfarenhet än mig vad gäller blybatterier.
 
Redigerat:
Batterierna verkar vara seriekopplade i gräsklipparen. Om du lossar alla batterianslutningar och i stället parallellkopplar dem kan du ha båda anslutna till laddaren hela vintern. Då slipper du tänka på att flytta laddaren mellan batterierna.
 
peternicklas
b_hasse skrev:
Batterierna verkar vara seriekopplade i gräsklipparen. Om du lossar alla batterianslutningar och i stället parallellkopplar dem kan du ha båda anslutna till laddaren hela vintern. Då slipper du tänka på att flytta laddaren mellan batterierna.
Batterierna ska enligt supporten laddas var för sig. Man behöver inte dela dem utan bara koppla +- på det batteri som man ska ladda och sedan skiftar. På detta sättet garanteras att båda laddas fullt. Det är ingen garanti för detta om man laddar dem parallellt.
 
peternicklas skrev:
Batterierna ska enligt supporten laddas var för sig.
Vilken support, Worx eller CTEK? Det går utmärkt att underhållsladda båda samtidigt genom att parallellkoppla dem. CTEK rekommenderar att man först laddar dem fullt var för sig, men det är för att undvika tråkiga strömrusningar om batterierna har olika laddningsstatus. I det här fallet används batterierna seriekopplade, och de har därför alltid ungefär samma status. Det skadar inte att först ladda fullt separat, men i det här fallet ser jag inget problem om man struntar i det.

Vitsen med att parallellkoppla är att man slipper tänka på att regelbundet flytta laddaren mellan batterierna.
 
peternicklas
Worx, det ska laddas var för sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.