olof63.
ett tipps: en elbil har ingen förbränningsmotor som behöver värmas. Motorvärmaren kommer därför inte alls att behövas.
 
F
A Arnodt skrev:
olof63.
ett tipps: en elbil har ingen förbränningsmotor som behöver värmas. Motorvärmaren kommer därför inte alls att behövas.
Man kan ha flera bilar i ett hushåll och man kan ha behov av kupévärmning.
 
O olof63 skrev:
bra tips, vad behövs för storlek för 3-fas laddbox ?
Jag fick lagt en 5x6mm² kabel, jag har bara 16A huvudsäkringar så jag skaffade en laddbox där jag kan reglera effektuttaget så normalt laddar vi bara 8A.
Du har et 50mm rör så det borde inte vara några problem att lösa detta, ta in en offert från en elektriker som någon av grannarna(eller annan) kan rekommendera.
 
O olof63 skrev:
blir nog enklast att behålla kabeln och köra 10 möjligen 16 A, men jag behöver hitta en lösning också för motorvärmaren så inte säkringen går …
Med den effekt du kan få ut från enfas 10 A är det inte fråga om att reglera ner laddningen. Det är fråga om att stänga av den när motorvärmaren går. Och det görs enklast med samma timer som styr när motorvärmaren skall gå.
 
Tack det är en liten kupefläkt på 1000W och någon löjlig liten värmeplatta under oljetråget somjag behöver till den andra (icke el) bulen. Behöver dra igång den typ kl 6 i typ 2 timmar
 
men samtisigt jlra kupevärmen på elbilen någon timme och då skall den vara inkopplad på nätet.
 
O olof63 skrev:
Tack det är en liten kupefläkt på 1000W och någon löjlig liten värmeplatta under oljetråget somjag behöver till den andra (icke el) bulen. Behöver dra igång den typ kl 6 i typ 2 timmar
O olof63 skrev:
men samtisigt jlra kupevärmen på elbilen någon timme och då skall den vara inkopplad på nätet.
Det låter mycket begärt av en 10A enfasmatning. Den lägsta laddström man kan ställa in brukar vara 6A. Hur mycket ström behöver elbilens kupévärmare? Ställer du in det på laddaren och samtidigt kopplar in en liten kupévärmare och motorvärmare kanske överbelastningen blir så liten att säkringen håller. Det står dig fritt att prova. Men jag kan inte rekommendera det. Man bör undvika att regelbundet överbelasta säkringar.
 
F
25 meter är rätt långt För att peta igenom en fjäder när det redan ligger en kabel i röret, jag försökte nyligen med ett helt friskt rör på halva längden och fick ge upp. Jag hade absolut kopplat ur den befintliga kabeln och använt den för att dra igenom en riktigt stark dragråd. Sen hade jag dragit tillbaka samma kabel tillsammans ned en ny 5G för trefas av lämplig storlek, minst 2,5 men jag hade troligtvis dragit en 4mm. Att sätta en laddbox på 1-fas och rimligtvis max 10A kommer du aldrig att bli nöjd med och det är en pisslösning från början om det är en elbil du har.

Installationen och inköpet av laddboxen berättigar dig till 50% skatteavdrag (i praktiken 48,5%) och du får ta med arbeteskostnaden samt kostnaden för kabeln på det med så det är en jävligt sweet deal du inte skall avstå ifrån. Enda kravet är att allt köps från samma leverantör, både box och installation. Jag hade idag gått på en laddbox från Zaptec.
 
Tack FSN det var ett bra tips, jag skall ta ut en elfirma och kolla vad som går att ordna - visste inte om det där avdraget. Vad kan jag räkna med för arbetskostnad tror ni ? jag satsar på att inte gräva upp itan göra som Fsn föreslår.
 
F
O olof63 skrev:
Tack FSN det var ett bra tips, jag skall ta ut en elfirma och kolla vad som går att ordna - visste inte om det där avdraget. Vad kan jag räkna med för arbetskostnad tror ni ? jag satsar på att inte gräva upp itan göra som Fsn föreslår.
O olof63 skrev:
Tack FSN det var ett bra tips, jag skall ta ut en elfirma och kolla vad som går att ordna - visste inte om det där avdraget. Vad kan jag räkna med för arbetskostnad tror ni ? jag satsar på att inte gräva upp itan göra som Fsn föreslår.
Helt omöjligt att svara på, allt där är ett enmansjobb utom just att dra kabeln då nån måste mata och en dra. Jag hade dealat och erbjudit mig att hantlanga det för att klara det på en gubbe.

25m 5G2,5 kanske kostar runt 1500kr, 4mm kostar rätt mycket mer…


men med en ny kabel, avsäkrad 16A och installation laddbox, ca 10000kr efter det gröna bidraget. Sen kan du säkert räkna ned att dom drar dig rätt fett på ”installationen” av uttaget och den kabeln du redan har, helt omöjligt att säga men skulle jag gissa så 13-15k totalt om elektrikern inte stöter på krångel eller han eller du hittar nåt annat som skall ”fixas till”.
 
Låter som ett bra alternatIv, nösta steg blir att ta hit en elektriker. Tack för bra tips :)
 
  • Gilla
HerrPalmqvist
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Tack bra info, det är 25 in i huset, men den driver också värmepumpen, hushållsel mm så att gå upp och köra 17 kW känns väl tilltaget. Att dra 25-30 m med dragfjäder/tryckluft låter inte görligt, kabeln har legat i rör i 20 år….
Man kan prova med (grov-)dammsugare men man måste troligen sluta helt tätt på sugsidan, sugkopp (har tidigare använt en från en avloppsrenspump med gott resultat) och/eller tejp behövs antagligen. För att få in dragtråd hade jag använt tunt polyestersnöre eftersom den är lätt, flexibel och luften greppar det i hela längden. Jag har provat en massa andra saker som inte fungerat tillräckligt bra i ett knepigt rör, detta var vad som slutligen fungerade för mig där för att få in en dragtråd med grovdammsugare:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...n-och-uppbindningstrad/polyestersnore-019977/

Detta ger en bra indikation på hur lätt det är att få dit en ny/extra kabel.

Man behöver säkert sedan använda snöret för att få in en ordentlig dragfjäder som tål kabelns vikt.

Sedan har det betydelse vilken kabel man försöker dra igenom, alla kablar är inte lika hala (och flexibla).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.