Hej, jag har en 1-fas kabel dragen från huset ca 20 år gammal till ett par eluttag vid biluppställningsplatsen. Skulle vilja bygga om den till en enklare elbilsladdstation men också så jag kan behålla ett uttag till elektrisk motorvärmare och ett uttag till belysning. Räcker det med bara den kabeln eller måste jag gräva upp och dra om ? Kabeln är nedgrävd i en gul standardslang.
 
O olof63 skrev:
Hej, jag har en 1-fas kabel dragen från huset ca 20 år gammal till ett par eluttag vid biluppställningsplatsen. Skulle vilja bygga om den till en enklare elbilsladdstation men också så jag kan behålla ett uttag till elektrisk motorvärmare och ett uttag till belysning. Räcker det med bara den kabeln eller måste jag gräva upp och dra om ? Kabeln är nedgrävd i en gul standardslang.
För att ge ett svar an nått värde så måste vi veta vad det är för kabel, trådarnas area, antal trådar och avstånd.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A
Laddare bör ha egen gruppledning och säkring och inte samsas med andra förbrukare på samma.

Men det finns ju laddboxar med både schuko 230V motorvärmaruttag och ladduttag. Det kanske kan vara en ide?

Om det bara är 3g1,5 framdraget så går det ju inte att ta ut någon större effekt men det vet du säkert.
 
Ok, nu ha4 jag inventerat lite, så här ser min stolpe utnidsg. Det går en kabel i ett gult rör ca 25 m upp till husets elcentral (inte huvudledningen utan fördelaren med auto atsäkringar). Där sitter en 10A säkring idag. Kabeln har tre ledare. 1.5 mm koppar i varje. Märkningen på den vita mataningskabel är något jag inte känner igen men den ser rejäl ut. Laddboken tänkte jag placers på förrådets kortsida (bilden).


i) 25A huvudsäkring idag
ii) tittade på en charge amps med extra uttag för min andrabils motovvärmare (elektrisk) och lastbalansering
iii) vad säger forumet - gräva nytt eller försöka dra kraftigare kabel i befintliga röret ? (ca 25-30 m) till huset
alt behålla befintlig matning och kanske skrämma upp till 16A säkring men fortfarande 1-fas ?

Tacksam för alla tips
 
  • Rörigt hörn med elektriska ledningar, flaskor, kablar och trävägg. Oordnat och möjligen otryggt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rörledning vid trävägg, spindelnät, suddig bakgrund med föremål, otydlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare och termoströmställare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått brunnlockshus på grus med löv, vit staket, vattenslang och blå rund sak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som ett 50-rör. Med 6kvm så borde man kunna klara upp till 22kW på en sådan kabel. Jag skulle se om det går att få i en ny kabel.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Tackar för de goda nyheterna, jag undrar hur får man i en ny kabel ? känns som det är rätt mycket motstånd och kanske hål och jord på 25 meter rör under mark :). Å andra sidan kanjag få 16A 230 V med lastbalansering (osäker på vad det är) så klarar jag mig bra på det.
 
Prova med lite tryckluft och se om det kommer igenom något. Sen kanske det går att lirka igenom en dragfjäder. Om det faller ut väl så kan man använda den befintliga kabeln som dragtråd för en annan kabel.
 
bra tips, vad behövs för storlek för 3-fas laddbox ?
 
olof63,
bra är om du nämner vad du har för huvudsäkringar(=mätarsäkringar) och vad som går max att skruva i. Det beror på hur grov elnätsbolagets servis-kabel fram till din mätartavla är hur hög maximal huvudsäkring som tillåts. Vid nybygge av vanliga enfamiljshus brukar elnätsbolagen standardmässigt förlägga en servis-kabel som max får belastas med 25 A. Din elmätartavla är då också för max 25A.
25 A trefas motsvarara 17,3 kW.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Tackar för de goda nyheterna, jag undrar hur får man i en ny kabel ? känns som det är rätt mycket motstånd och kanske hål och jord på 25 meter rör under mark :). Å andra sidan kanjag få 16A 230 V med lastbalansering (osäker på vad det är) så klarar jag mig bra på det.
Under vissa omständigheter är det möjligt att belasta en 1,5 mm² kabel med 16A. Det måste kontrolleras på plats. Tumregelsmässigt är det 2,5 mm² som gäller för 16A. Och vill du ha en trefasladdare är det förmodligen nog att välja en 5G2,5 mm² kabel.

Lastbalansering är ett ganska missbrukat ord när det gäller elbilsladdning. Den egentliga betydelsen av ordet är att fördela laster mellan faserna så att dessa blir jämnt belastade. För elbilsladdare är det oftast fråga om en effektvakt som reglerar laddströmmen så att inte huvudsäkringarna blir överbelastade när andra laster kopplas in. För att kunna ha en effektvakt på laddaren måste den kunna mäta strömmen på inkommande matning i huset. Jag vet inte om det finns system för trådlös överföring av den signalen. Om det inte finns måste du ändå ha fler trådar ut till laddaren.

Om du skall använda den befintliga kabeln så är inte belysning ett problem. Men du kan inte mata laddare och motorvärmare samtidigt. Det finns lösningar med en timer som startar motorvärmaren vid inställd tid och samtidigt stänger av laddningen.
 
Tack bra info, det är 25 in i huset, men den driver också värmepumpen, hushållsel mm så att gå upp och köra 17 kW känns väl tilltaget. Att dra 25-30 m med dragfjäder/tryckluft låter inte görligt, kabeln har legat i rör i 20 år….
 
O olof63 skrev:
Tack bra info, det är 25 in i huset, men den driver också värmepumpen, hushållsel mm så att gå upp och köra 17 kW känns väl tilltaget. Att dra 25-30 m med dragfjäder/tryckluft låter inte görligt, kabeln har legat i rör i 20 år….
Merparten av elbilar har inte stöd för mer än 11 kW laddning med AC. Så att att gå över 16A är nog lite överkurs för de flesta även frånsett att man vill ha marginal till andra förbrukare.

Går det inte att dra i en ny kabel i röret och du inte vill gräva ner en ny får du nog primärt sikta in dig på att fortsätta med 10A och se till att aldrig ladda samtidigt som motorvärmaren går.
 
  • Gilla
Ibanez_patrik
  • Laddar…
tack finns en box charge amps med inbyggt eluttag, den borde väl känna av om laddningen pågår och dra ned effekten när jag kör Motorvärmaren. Någon som testat den ?
 
O
O olof63 skrev:
Hej, jag har en 1-fas kabel dragen från huset ca 20 år gammal till ett par eluttag vid biluppställningsplatsen. Skulle vilja bygga om den till en enklare elbilsladdstation men också så jag kan behålla ett uttag till elektrisk motorvärmare och ett uttag till belysning. Räcker det med bara den kabeln eller måste jag gräva upp och dra om ? Kabeln är nedgrävd i en gul standardslang.
Vad är det för bil du ser framför dig ska ladda där?
 
blir nog enklast att behålla kabeln och köra 10 möjligen 16 A, men jag behöver hitta en lösning också för motorvärmaren så inte säkringen går …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.