Rikardalbers skrev:
Priset på 2640 är per ton. Inte per pall. Menar du att du klarar en hård vinter på en och en halv pall?
Jag undrar detsamma? Hur stort hus bor du i en 1-rummare på 15 kvm, eller kör du med el också, pellets kan ju inte vara huvuduppvärmningskällan, det kan inte stämma.:S
 
108 kvm i 1 1/2-plan havsnära och blåsigt, byggt 2006, putsat stenhus, ventilationsanläggning med värmeåtervinning, basvärme el i betongplattan (hålls på lägsta nivån) och en EcoBaby pelletskamin i vardagsrummet. Kaminen är mycket effektiv och värmer upp hela huset (använder i princip aldrig elelementen i övervåningen).

Men kaminen var på reparation hela förra november och det blev DYRT att köra huset på el!

De tidigare åren har jag klarat mig på drygt en pall men jag räknar krasst med att vi får en hård vinter till.
 
Grattis! Jag gör av med nästan 9pallar!
 
silversmeden skrev:
Menar du inte 38 kubik 3 meterslängder som blev 60 kubik kluvet?
Gottmos att ha ! Ramlar det över mig mer gratis ved så ska jag bannemig lägga det på hög, får väl lägga det bakom stallet eller gömma det för frugan....;)
Tror att du kommer att tillbringa mycket tid med din nya älskling (pannan)d^_^b
Hej!
Fel av mig.
Vi köpte 40m3 i tremeters med luft, tyvärr ej fastkubik. Så det blev 22st europall med halvmetersved av det :) Jag gissar att det skall räcka ett tag! Har jag räknat rätt blev det ca 35-38m3 av det, vilket är rätt så bra. Vi köpte 60m3 ihop med farsan, så det kan vara så att vi fick lite för mycket!
Gratis är alltid gott. Vi betalade 225kr/kubik som det låg i högen med luft.

Förhoppningsvis så slipper jag tillbringa så mycket tid med pannan(med tanke på dimensioneringen) när alt är kopplat och klart! Tanken är att elda vart tredje till fjärde dag på vintern. Men det lär bli många timmar av semestern som går åt till installation.
Vi har haft en Perifal Solo plus 30kW, vattenfylld kulvert+1500 liter ackumulator i vinter, så med 4000l och en bra kulvert så skall det nog kunna bli så :D

Mvh Gordon

Veden på tork!
 
  • mini-Bild 069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GordonE skrev:
Hej!
Fel av mig.
Vi köpte 40m3 i tremeters med luft, tyvärr ej fastkubik. Så det blev 22st europall med halvmetersved av det :) Jag gissar att det skall räcka ett tag! Har jag räknat rätt blev det ca 35-38m3 av det, vilket är rätt så bra. Vi köpte 60m3 ihop med farsan, så det kan vara så att vi fick lite för mycket!
Gratis är alltid gott. Vi betalade 225kr/kubik som det låg i högen med luft.

Förhoppningsvis så slipper jag tillbringa så mycket tid med pannan(med tanke på dimensioneringen) när alt är kopplat och klart! Tanken är att elda vart tredje till fjärde dag på vintern. Men det lär bli många timmar av semestern som går åt till installation.
Vi har haft en Perifal Solo plus 30kW, vattenfylld kulvert+1500 liter ackumulator i vinter, så med 4000l och en bra kulvert så skall det nog kunna bli så :D

Mvh Gordon

Veden på tork![/QUOTE)

FETTd^_^bd^_^b
 
Rikardalbers skrev:
Grattis! Jag gör av med nästan 9pallar!
Ja det låter väl ganska normalt dryga 36000 kWhd^_^b
 
yonna skrev:
108 kvm i 1 1/2-plan havsnära och blåsigt, byggt 2006, putsat stenhus, ventilationsanläggning med värmeåtervinning, basvärme el i betongplattan (hålls på lägsta nivån) och en EcoBaby pelletskamin i vardagsrummet. Kaminen är mycket effektiv och värmer upp hela huset (använder i princip aldrig elelementen i övervåningen).

Men kaminen var på reparation hela förra november och det blev DYRT att köra huset på el!

De tidigare åren har jag klarat mig på drygt en pall men jag räknar krasst med att vi får en hård vinter till.
Helt otroligt!! du måste ha ett supertätt megaisolerat hus, bara att gratulera:O
 
förra vintern eldade jag i en 12kw dubbelpanna i mitt dåligt isolera 2planshus..uppskattningsvis i 100m2 knappt uppvärmd yta.+ hög takhöjd på båda plan.och kall källare.

snörde ut gammelpannan och monterade en ny 40kw viessmann vedpanna med 190liters vedmagasin.

har endast 2500liters ackumulatortank i dagsläget.blir ev mer.
har eldat 2 ggr hittils och den funkar bra.

nu har jag 150-200 graders rökgastemp mot tidigare 300-600grader(livsfarligt)

har ca 30m3 som jag gjort i våras som jag tänkt elda i vinter.

eftersträvar att klara mig på ett inlägg per dag även i -35.och ha nog med pulver att värma upp huset snabbt om det skulle hinna kyla ner sig.
 
Redigerat:
olle_k skrev:
förra vintern eldade jag i en 12kw dubbelpanna i mitt dåligt isolera 2planshus..uppskattningsvis i 100m2 knappt uppvärmd yta.+ hög takhöjd på båda plan.och kall källare.

snörde ut gammelpannan och monterade en ny 40kw viessmann vedpanna med 190liters vedmagasin.

har endast 2500liters ackumulatortank i dagsläget.blir ev mer.
har eldat 2 ggr hittils och den funkar bra.

nu har jag 150-200 graders rökgastemp mot tidigare 300-600grader(livsfarligt)

har ca 30m3 som jag gjort i våras som jag tänkt elda i vinter.

eftersträvar att klara mig på ett inlägg per dag även i -35.och ha nog med pulver att värma upp huset snabbt om det skulle hinna kyla ner sig.
Det kan nog stämma, jag har 2250 liter ackvolym och ca 250 kvm att värma. När temperaturen går under -20 grader behöver jag elda 2 ggr per dag, nu är det inte så ofta det är -20 grader här i Sthlms trakten, men nu i vintras var det ganska många ggr.
30 kubik på 100 kvm borde du nog klara dig galant på.

Jag startade denna tråd för att se egentligen hur mycket ved som finns hemma hos vedeldarna, om man kan se någon skillnad eller inte. Det verkar som de flesta vedeldarna har minst 20-25 kubik hemma, sen finns det klart de som kör lite extra allt med så där en 50-60 och uppåt d^_^b Med andra ord för att elda med ved så bör man minst ha 25 kubik på lager.
 
Har gjort av med ca 25m³/år tidigare.

Till förrförra vintern köpte vi hem 30m³ tog det slut i slutet av feb. :@ (första djävliga vintern) :@ Lyckades få tag på 2m³ till men var tvugen att köra på elpatron några dagar oxå.. :(
På hösten installerade vi solpaneler. :cool:

Till förra vintern köpte vi hem 30m³ och det blev ett par kubik över. (trots lika jävlig vinter) = det som var kvar är det som solpanelerna sparat. d^_^b

Till kommande vinter har vi nu köpt 30m³ igen och så mycket vedlager har vi aldrig haft.. (går inte få plats med mer) ;)


"Brukar" väl bli tre jävelsvintrar i rad.........???
Blir det normalvinter så klarar vi oss nog iallafall 1 ½ vinter på det som är i lager d^_^b
 
Jonas_Olofsson skrev:
Har gjort av med ca 25m³/år tidigare.

Till förrförra vintern köpte vi hem 30m³ tog det slut i slutet av feb. :@ (första djävliga vintern) :@ Lyckades få tag på 2m³ till men var tvugen att köra på elpatron några dagar oxå.. :(
På hösten installerade vi solpaneler. :cool:

Till förra vintern köpte vi hem 30m³ och det blev ett par kubik över. (trots lika jävlig vinter) = det som var kvar är det som solpanelerna sparat. d^_^b

Till kommande vinter har vi nu köpt 30m³ igen och så mycket vedlager har vi aldrig haft.. (går inte få plats med mer) ;)


"Brukar" väl bli tre jävelsvintrar i rad.........???
Blir det normalvinter så klarar vi oss nog iallafall 1 ½ vinter på det som är i lager d^_^b
Tyvärr, har hör av män som kan spå väder o klimat vi är inne i en negativ spiral , 7 vintrar ska bli kalla vi har haft 2, det är 5 kvar. Om detta stämmer kan man inte säkert veta men bäst att gardera sig.d^_^b
 
Har kvar ca 70% av de 39 kubik färdigkluvet jag fick stjälpt förra våren. Sen fick jag för en månad sedan ytterligare 34 kubik på tomten.
Bör klara åtminstone en och en halv vinter. Mitt mål är dock att ha en extra årsförbrukning tillgänglig. Har nyss bytt panna vilket gör en otrolig skillnad på vedförbrukningen.

Elpatronen är inte inkopplad, har solvärme som stöd för golvvärme och varmavtten på sommaren. I badrummen kör jag golvvärme även på sommaren för att det ska vara komfortabelt.
 
LEH skrev:
Har kvar ca 70% av de 39 kubik färdigkluvet jag fick stjälpt förra våren. Sen fick jag för en månad sedan ytterligare 34 kubik på tomten.
Bör klara åtminstone en och en halv vinter. Mitt mål är dock att ha en extra årsförbrukning tillgänglig. Har nyss bytt panna vilket gör en otrolig skillnad på vedförbrukningen.

Elpatronen är inte inkopplad, har solvärme som stöd för golvvärme och varmavtten på sommaren. I badrummen kör jag golvvärme även på sommaren för att det ska vara komfortabelt.
Vilken vedpanna har du idag och förrut?Låter bra med solvärmen.
 
Håller på uppgradera med Vattenmantlad kamin :)
Har eldat med vedkamin i 7 vintrar nu och de två senaste vintrarna har varit så otroligt kalla att vanlig kamin blir lite vekt .
Då huset har vattenburna element så vill man ju sprida värmen med dessa ;)Har nu monterat in en Vattenmantlad jutjärnskamin av märket Olymberyl modell Aidan HFB 443 .
Denna blir kopplad mot 500 liters ackumulatortank och dockad mot frånluftsvärmepump Nibe fighter 310 P . Mycket spännande och intresant prodjekt :)

Huset är ett energisnålt LB hus från 1990 11/2 plans ca 145 m2

Vedboden är full och i vinter ska jag elda av 5 år gammal ved :D

Nästa år är tanken att byta ut klickgolvet här runt kaminen .
Kamin är nu på platts men återstår lite rördragningar ner i grunden och upp inne i tvättstugan där acktank står och värmepump .


6062011124221b4ee.jpg
 
Redigerat:
kulle
silversmeden skrev:
Tyvärr, har hör av män som kan spå väder o klimat vi är inne i en negativ spiral , 7 vintrar ska bli kalla vi har haft 2, det är 5 kvar. Om detta stämmer kan man inte säkert veta men bäst att gardera sig.d^_^b
Hört av en svåger.......
Bondepraktikan säger att efter 3 hårda vintrar följer 7 milda :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.