kia2 skrev:
Hur förvarar ni skumgummirollern mellan målningarna? Fungerar det att lägga den i vatten? Jag skall nämligen också måla mina köksluckor med oljebaserad lackfärg... Tacksam för tips.
Tryck ner den i färgen och på med locket om du ska måla om inom ett par dagar,sen lite off topic anser jag att skumgummirollrar är skitq(;^;)pen riktig lackrulle skall användas för bästa resultat.
 
tobbe72 skrev:
Tryck ner den i färgen och på med locket om du ska måla om inom ett par dagar
Bra tips! Men om bara skall vänta tills färgen har torkat. Dvs några timmar, gör du på samma sätt då? Tänker att det blir lite omständligt att ta av/sätta på rullen från själva rollern.
 
Tyckte du skrev att du skulle anv.en alkyd då kan man oftast inte måla förrän dagen efter,funkar med en plastpåse omsluten med tejp åxo.
 
tobbe72 skrev:
Tyckte du skrev att du skulle anv.en alkyd då kan man oftast inte måla förrän dagen efter,funkar med en plastpåse omsluten med tejp åxo.
Tankevurpa. Kommer nog låta det stå minst en dag.


Kom på två frågor till:

Finns det något smart sätt täppa igen hålen så att det inte kommer in någon färg där när man rollar?

Är det normalt att köra samma lackfärg på både framsida och baksida av luckorna? Tänker att baksidan egentligen inte behöver vara så otroligt vackra (lagom duger gott och väl). Hur brukar ni göra?
 
Till ursprungsfrågan, jag skulle INTE tvätta med målartvätt mellan målningarna, det finns inget fett o.dyl. som måste bort, bara sopa rent ev. blåsa med tryckluft. OCH dammet måste lägga sig (blås o sopa utomhus).

Protte
 
Glöm inte att grundmåla MDF skivorna först med en grundfärg, och skall du rolla dem så späd ut färgen först och måla luckorna liggandes, så flyter färgen fint ut.
Slipa gärna med 400 papper.
Bäst resultat får man dock om man sprutmålar MDF skivorna.
Skulle då får några dammkorn i lacken, så går de att polera bort när lacken torkat ordentligt.
 
Får man verkligen bort allt damm med bara tryckluft. Jag tycker alltid att det sitter fint damm kvar hur hårt det än blåser. Torka med en ren trasa som inte luddar?
 
Det som blir kvar efter tryckluft sitter så det går att måla över. Jag har aldrig haft problem med det som blir kvar efter sopa+tryckluft.

Protte
 
Är det en smart idé att måla luckorna på balkongen (inglasad)? Mindre damm tänker jag. Men temperaturen (just nu 2 grader) kanske är ett problem?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.