Servalac Exklusiv verkar vara raka motsatsen till V-Mill, eller?
 
Så vitt jag kan se är så fallet i flera viktiga avseenden utom kvalitén på produkten och kapaciteten att täcka ytan jämnt vid korrekt applicering. De största skillnaderna är enlig mig att

1. V-Mill är extremt tixotrop medan Servalac gärna ger sig iväg i gravitationens riktning
2. V-Mill har mycket kort öppettid medan Servalac är något mer human i det avseendet

Jag har i källaren gjort reflektionen att trade-offen mellan de två i princip är att

* V-Mill är svårare att applicera jämnt men när det väl är gjort stannar den kvar där den är; och
* Servalack är enklare att applicera jämnt men svårigheten är att få den att stanna på avsedd plats
 
Nu är det nära. Igår målade jag en vertikal yta med Servalac Exklusiv med ett i mina ögon 93-procentigt resultat. De saknade 7 procenten härrör för första gången inte till målningen som sådan utan till att underarbetet inte var perfekt. Lärdomar så här långt:

1. Anstrykning av Servalac Exklusiv på vertikal yta med roller kräver en mycket korthårig lackroller. Provade i söndags med den Anza Platinum jag fick fina resultat med när jag målade med V-Mill. Den gav alldeles för mycket färg för Servalac så morgonen efter hade det runnit. Igår körde jag med Anzas lackroller från Elite-serien, vilken är korthårigare än Platinum-varianten. Den gav rätt mängd färg för att undvika att det rinner. Jag skall även prova Mästers elementhylsa och en ren skumgummiroller för att se om det finns ett ännu bättre alternativ men nu har jag åtminstone funnit en duglig utgångspunkt.

2. Rätt mängd färg vid anstrykningen är väsentligt mindre färg än jag trodde skulle behövas. Igår tyckte jag att jag rollade så tunt att det fanns en risk för genomlysning men det färdiga resultatet blev bra. Tumregel: Om det ser ut som att färgen täcker har du för mycket och det kommer rinna. Om det ser tunt ut är det bra.

3. För utjämning använde jag en 100mm anstrykare. Nedre delen av ytan ströks nedifrån och upp och övre delen uppifrån och ned med ett horisontellt drag längs toppen för att undvika rinning och ojämn färg.

4. Servalac rinner ut otroligt väl. Igår tyckte jag det kändes som att det snudd på högg litegrann vid utjämningen och penseldragen var väldigt tydliga efteråt. I morse när jag kollade fanns där knappt ett penselspår.

5. Underarbetet är oerhört viktigt. Detta gäller inte minst om färgen runnit i första strykningen så man måste slipa bort stelnade droppar eller slöjor. Det räcker inte att få bort överflödet så man på platsen för rinningen hamnar i nivå med den omkringliggande ytan. Man måste slipa bort lite till så att hela ytan blir helt plan. Det var det här jag åkte dit på lite på igår, vilket kostade 7% i perfekthet. Jag skulle slipat hela ytan lite djupare.

6. Gå till riktigt fina slippapper. Jag har hittills stannat på 240 men tror att 320 eller till och med 400 kan vara helt motiverat.

7. Blomspruta för luftfuktighet och att hålla ned damm. 'nuff said.

Jag återkommer när ytterligare framgång nåtts. Kampen går vidare!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
En fundering. Varför använder du en anstrykare att jämna ut med istället för en moddlare?

Kul att du delar med dig så detaljerat av dina erfarenheter.
Jag kan inte annat än hålla med dig om det du skriver. Tror att jag hade varit hjälpt av att fukta luften. Ska prova det nästa gång.
 
Jag har teorin om att anstrykarens konstruktion med något finare borst ger en jämnare yta samt att dess högre förmåga att hålla färg bidrar till att effektivare ta bort överskott från ytan. Kanske är rent nonsens men det är mitt skäl.
 
Jonazz - jag provströk en vertikal yta igår med Elite-roller + 100mm moddlare och fick ett helt annat resultat än när utjämningen sker med anstrykare. Nu fick jag tydliga penselspår i det färdiga resultatet. (Jag gissar att det här kan vara användbart i vissa situationer, t ex för att lura ögat att en målad gipsskiva inte är en gipsskiva). Hade ytan varit horisontell hade färgen förmodligen flutit ut och blivit slät men på vertikalen spelade det roll.
 
Intressant. Har du gjort jämförande tester på likvärdiga ytor?
Min tanke om hur en moddlare fungerar är att den varken ska suga upp eller lägga på färg, utan bara omfördela (jämna ut). Det är bl.a. därför den är så platt. Att den är platt gör också att den fungerar litet som en spackel, tänker jag. Men det kan ju vara så att en anstrykare kan fungera lika bra (eller t.o.m. bättre enligt din teori?) att stryka slätt med om man vet hur man gör. Det skulle i så fall göra moddlare överflödiga.

Finns det någon målare här som kan tala om hur det egentligen är?
 
Den yta jag strök igår var bokstavligt talat samma som jag fick 93% på i förrgår så de ytorna var likvärdiga. Givetvis hade jag slipat mellan så underlaget för gårdagens strykning var nog bättre än det jag hade i förrgår. Gick till 400 på pappret. Trots detta blev slutresultatet i mina ögon sämre.

Bortsett från detta har jag inte gjort fler direkta tester, men jag har upplevt samma sak med V-Mill i penseln.
 
Förstår inte den här besattheten i moddlare. Har använt en 2ggr i mitt liv (då till oljebaserad färg) blev inte alls bra för att moddlaren var ny. Hur slätningen blir beror på hur fina borst penslen har inte på att den heter moddlare ellerr nått annat. Personligen tycker jag det är lika lätt att släta med anstrykaren eller vilken pensel man än använder, det viktiga är som sagt borsten. Men har man nu en moddlare med riktigt fin borst och ska måla lite större ytor så är det säkert toppen, jag har dock aldrig känt det behovet att jag måste ha en.
 
K
Väcker liv i denna tråd från i vintras med några följdfrågor;
Testade du att måla med skumrollern?

Målade du flera lager servalac eller hade du ett par lager grundfärg under?

Vi håller på att måla dörrar och har grundat den slipade lackytan med v-slip men är osäkra på hur vi ska få ett perfekt resultat.

Tack för en fantastisk beskrivning ovan!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.