tommib
Nej, det är väl egentligen inte besvärligt. Det är väl egentligen inte heller något problem för tvätten som sagt, de måste vara vana vid att det är kopplat åt endera hållet. Det är mer att jag stör mig på:

A: Jag vet inte om manualen till testaren är fel eller om den faktiskt är så dumt konstruerad att man ska koppla L1->L2
B: Jag retar mig på att uttaget är felkopplat (om nu manualen till testaren är korrekt).
C: Jag är perfektionist. Grannen är gammal elkraftingenjör :)

Det som talar för att manualen är korrekt och uttaget därmed felkopplat är den där omkastningen av två faser till värmepumpen, men det kan ju som sagt lika gärna (eller till och med troligare) vara felkopplat i pumpen.
 
Och jag har ingen aning om vilken fasföljd jag har och jag bryr mig inte, om jag kar "korsat" trådarna till VP och vattenpump har jag ingen aning om. Och skulle jag behöva ändra fasföljd på någon trefasmaskin som är sladdansluten har jag en fast fasvändare som jag kopplar in mellan uttag och stickpropp (y)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
elmont skrev:
Och jag har ingen aning om vilken fasföljd jag har och jag bryr mig inte, om jag kar "korsat" trådarna till VP och vattenpump har jag ingen aning om. Och skulle jag behöva ändra fasföljd på någon trefasmaskin som är sladdansluten har jag en fast fasvändare som jag kopplar in mellan uttag och stickpropp (y)
Samma här. Jag har bytt central hemma men brydde mig inte om att kontrollera fasföljden utan kopplade bara in faserna till huvudbrytaren i ordningen brun, svart och vit vilket troligtvis är fel eftersom huset är byggt -91.

Jag ser ingen anledning till att veta att fasföljden är korrekt i en villa, däremot använder jag alltid färger efter standard så om matande kabel har rätt fasföljd så blir det rätt i anläggningen också.
 
Mikael_L
Och jag däremot är helt säker på att fasföljden är helt korrekt inlagd överallt här.
Dels är det nybyggt, och numera brukar elleverantörerna faktiskt för det mest lyckas få det rätt i mätarskåpet, sen har jag även efteråt kollat att fasföljden är rätt.
Och till sist har jag gjort allt själv och har fortsatt att göra rätt.

Jag ser liksom ingen vinst med att låta det bli fel (alternativt skita i det), när det precis lika lätt kan bli rätt. :D :cool:
 
  • Gilla
oas och 2 till
  • Laddar…
Och här hoppade nätkillarna till när de kopplade in ny servis efter en kraftig åsksmäll och kunde konstatera att det var L1 L3 L2.......

Men vi har med olika konfigurationer haft el sedan 30-talet.
ALLA mina maskiner går åt rätt håll iaf.

Trefasmaskiner som inte tål att köras åt fel håll brukar ha någon sorts spärr eller övervakning
(försök köra en riv och glätt (helikopter) baklänges, det händer ingenting.

Högtryckstvätten i tråden har troligen någon variant av snedkolvpump och där kvittar det med rotationen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.