C
BirgitS BirgitS skrev:
Som runt ett kylskåp?
Precis.
Kylskåpet har ju även den egenskapen att värmen dumpas på baksidan och eliminerar risken för att det kyler ned någonting utanför skåpet. (Så i kylskåpsfallet är ju luftspalten snarare för att värmen skall ha någonstans att ta vägen).

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, jag skall som sagt låta det vara osagt om det kan bli ett problem med de temperaturer du nämner.

Men det är inte en sådan luftspalt jag menar, utan det jag talar om är en luftspalt på den varma sidan så att uppvärmd inomhusluft kan cirkulera där och förhindra att ytterväggen kyls ned inifrån.
Problemet är att RH utomhus ofta når 100%. Om ytterväggen håller utetemperatur eller varmare så är det inget problem, men så fort den kyls ned det allra minsta kondenseras uteluften där.

Vi har ett gammalt kyl/frysrum i ett hörn av huset och när vi började peta i ytterväggen där visade sig att det i princip bara var ett skal av puts kvar. Hela stommen var helt genomrutten.

[länk]
Tack för mycket bra svar :D.

Några frågor kopplat till detta:

- Vad menar du med att "Om ytterväggen håller utetemperatur eller varmare så är det inget problem..."? Du menar att kallskafferier ventilerade med ventil mot uteluft då aldrig blir riskabelt, utan det är när man fortsätter att kyla ned skafferiet på sommaren då det är varmt ute som det kan bli problem? Låter ju logiskt. Antar att du med "ytterväggen" menar insidan av ytterväggen? Hur kallt var det i erat skafferi som ni hade?

-Mellan skafferiet och ytterväggen så har vi isolerade vattenstammar samt lite andra isolerade PEX-rör och en avloppstam. Så det är en långsmal låda närmast ytterväggen innehållande detta och sedan kommer skafferiet. Antar att man kan stoppa lösull i den för att isolera lite extra och ta bort ljud. Påverkar detta någonting? Tänkte att det i alla fall hjälper att hålla insidan på ytterväggen varm/isolerad från kylan i skafferiet. Är det ändå luftspalt mot denna "låda" som gäller eller räcker det träfiberisolering mot lådan som i sin tur isolerar insidan på ytterväggen? Hur tjock behöver träfiberisoleringen vara mot "lådan" cirka?

-Om jag har förstått det hela rätt så är det alltså bara mot ytterväggen som det eventuellt behövs luftspalt? Alltså inte mot övriga innerväggar? Mot övriga innerväggar (som alltid håller innertempratur) tänkte vi bara köra typ pärlspont, träfiberisolering, panel, gips (från insidan och utåt). Räcker det?

-Hur tjock bör träfiberisoleringen vara i vägg mot innerväggar respektive rakt mot köket? det kommer vara va 10 grader temperaturskillnad mellan rummen.

-Om man ska ha luftspalt mot ytterväggen, hur ventileras den? Behöver man ha en slits på något sätt ut mot köket eller räcker det med att det bara är en luftspalt inbyggd i väggen?

-Vi har tänkt att köra Hunton som träfiberisolering. Jag har läst på lite om detta på forumet och det verkar vara en bra organisk isolering. Vi kommer nog mest köra skivor, men ibland lösull där det läpmar sig. Någon kommentar kring Hunton vs. andra fabrikat av träfiberisolering?

Många frågor blev det :D

C
Capablanca Capablanca skrev:
Några frågor kopplat till detta:
Får väl börja med att påpeka att jag inte på något sätt är någon fuktexpert utan mer att jag har erfarit vad som kan hända om det inte är byggt på rätt sätt. Så jag har tyvärr inga bra konkreta svar på dina frågor om konstruktion och dimensionering.

I vårt fall som sagt ett kombinerat kyl/frysrum så naturligtvis ett extremfall jämfört med en sval. Samtidigt är ju de fundamentala principerna densamma, bara på en annan skala.

Som jag förstår det är utmaningen med ytterväggar att utomhusluftens relativa luftfuktighet (RH) ofta når 95-100% en regnig dag. Oavsett hur mycket man isolerar går där därför inte att helt eliminera viss kondensbildning. Tanken med en luftspalt är att skapa ett normalt inomhusklimat på ytterväggens insida, vilket naturligtvis kräver att inomhusluft cirkulerar i spalten.

Inomhusluften å andra sidan når däremot sällan över 60% och du har därför en hyfsad marginal. Därmed inte sagt att det funkar med diffusionsöppna material.

• Gilla
Chrillekrull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.