Sätt innerdelen uppe vid innertaket på övervåningen där den kan blåsa fritt framåt minst ett par meter, i allrummet. Mycket av kylan rinner ner för trappan till bottenvåningen så det tar en del tid att kyla övervåningen och framförallt att få kylan förbi öppna dörrposter till sovrummen.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Och ställ in på en lämplig temperatur , så hög fläkthastighet som ni står ut med och stäng inte av den :D
Försök sen hålla fönster och dörrar stängda så mycket det går.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sätt innerdelen uppe vid innertaket på övervåningen där den kan blåsa fritt framåt minst ett par meter, i allrummet. Mycket av kylan rinner ner för trappan till bottenvåningen så det tar en del tid att kyla övervåningen och framförallt att få kylan förbi öppna dörrposter till sovrummen.
Problemet är att huset är så litet, att allrummet på övervåningen är riktigt litet. Övervåningen har även ganska låg takhöjd, samt att allrummet är litet, att det nästan är svårt att hitta någon plats att sätta inomhusaggregatet, även om man bortser från vad som är optimalt. Suck!
 
Jag är lite inne på en lösning med något liknande Mitsubishi Electrics värmepump MXZ med en uteenhet och två inneenheter.

Då kan jag sätta en inneenhet i ett sovrum, det stora i sydväst, där finns plats och bra anslutningsmöjligheter, samtidigt som kylan då inte direkt slinker ner. (Eller i ett sovrum ovanför nedre hall för korta slangar.)

Sedan sätter jag en enhet i hallen där nere över ytterdörren, som kan stödja på dagen samt gå ensam på natten för att slippa buller i sovrum; på natten är ju kylbehovet mindre.

Vad är era tankar om det?
 
Redigerat:
Flera källor är alltid bättre för spridning .
Om en duo är det rätta ser en återförsäljare på plats.
Sen är det självklart en kostnadsfråga kontra komfort , nu blir det i och för sig en besparing också om den ska gå i värmedrift också.
Mitsubishi har en väldigt liten lättplacerad innerdel (AP15) för duoutedel om det är trångt och inte så stora ytor det handlar om.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Flera källor är alltid bättre för spridning .
Om en duo är det rätta ser en återförsäljare på plats.
Sen är det självklart en kostnadsfråga kontra komfort , nu blir det i och för sig en besparing också om den ska gå i värmedrift också.
Mitsubishi har en väldigt liten lättplacerad innerdel (AP15) för duoutedel om det är trångt och inte så stora ytor det handlar om.
Tack för tipset! Har AP15 ersatts av AP25?
Jag hittar inget om AP15 i broschyren:
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/solid-msz-ap/

Finns det dessutom något annat märke än Mitsubishi som gör det enkelt att ha två inneenheter på en uteenhet? Jag kan inte värmepumpar bra alls, så jag har ingen koll på vad som finns och vad man kan göra.
 
Innerdelen AP15 finns bara till utedelarna där man har fler innerdelar till samma utredel.
Den är 76cm bred, 25 hög och 18 djup så den är ett alternativ när det är ont om plats men inte så ytor.
Den har inte wifi modulen melcloud monterad från fabrik.

Så gott som alla fabrikat har utedelar där man kan ha tex 2, 3 eller 4 innerdelar.
Många av dom utedelarna är dock inte anpassade från fabrik för vårt klimat vintertid men det har återförsäljarna koll på förhoppningsvis .

Ta hem några återförsäljare så ser dom vad som är möjligt.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
sunnis
Har min LLVP för kyla har jag satt mitt i trappen mellan våningarna och så att den ligger lite ovanför bjälklaget, har öppna trappsteg så det blåser rätt genom. Bra funktion på undervåningen och halvt bra på övervåningen om man ställer upp bladen på max, Samtidigt så tar den alltid varm "övervåningsluft". Skulle dock satt den lite högre nu i efterhand.

Eventuellt skaffar jag en till LLVP på sikt till övervåningen.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.