skolan har väl alltid varit lite efter när det gäller sånt...
 
Redigerat:
thewolf skrev:
skolan har väl alltid varit lite efter när det gäller sånt...
Du måste ju lära dig från grunden när du gör det i skolan.. Att slå på datan kan man göra när man vet vad man gör... Annars får man ju ingen förståelse för om svaret man får på datan är rimligt eller ej.
 
Akzid skrev:
Du måste ju lära dig från grunden när du gör det i skolan.. Att slå på datan kan man göra när man vet vad man gör... Annars får man ju ingen förståelse för om svaret man får på datan är rimligt eller ej.
<messerschmittläge på>Men det är ju det tabellerna i pärmarna är, data alltså.<messerschmittläge av>

MVH/Erik (Som är lite rabiat när det gäller skillnaden mellan dator och data)
 
Akzid skrev:
Du måste ju lära dig från grunden när du gör det i skolan.. Att slå på datan kan man göra när man vet vad man gör... Annars får man ju ingen förståelse för om svaret man får på datan är rimligt eller ej.
Själklart ska man lära sig från grunden. Varför man får fram sitt resultat. Man lär sig inget bättre av att bara titta i en tabell än att slå på datorn dock.
 
Rrrrr skrev:
Själklart ska man lära sig från grunden. Varför man får fram sitt resultat. Man lär sig inget bättre av att bara titta i en tabell än att slå på datorn dock.
Kan garantera att det krävs lite mer än att bara "titta i en tabell" för att få fram lämplig och säker dimension på en kabel. Det är ganska mycket som kan påverka när man ska räkna fram( bla förläggningssätt, anhopningar, omgivningstemperatur,övertoner, förimpedans, spänningsfall mm). Så kan man inte grunderna i hur man ska räkna så spelar det ingen roll hur många tabeller man har tillgång till. Kan bara nämnda att när vi gör slutprov på kursen så får vi använda oss av 4 häften med standarder och tabeller som totalt består av över 100 sidor. Börjar man sedan läsa lite mer så inser man att det finns många undantag till de tabeller som används vilken gör det ännu krångligare. :@
 
Rrrrr skrev:
Själklart ska man lära sig från grunden. Varför man får fram sitt resultat. Man lär sig inget bättre av att bara titta i en tabell än att slå på datorn dock.
Jag håller inte med dig... Men det är ju inte första gången vi inte är överens :)
 
Akzid skrev:
Jag håller inte med dig... Men det är ju inte första gången vi inte är överens :)
Då jag gick ABL så lärde vi oss först att räkna ut allt manuellt. Massa jobbiga uträkningar osv (som jag redan förträngt :)). Vi tittade bara lite hastigt i dessa tabeller som man använde förr som "lat-lista" för att räkna ut kabeldimensionering.

Sen gick vi över till att lära oss räkna med Elvis.
 
Rrrrr skrev:
Då jag gick ABL så lärde vi oss först att räkna ut allt manuellt. Massa jobbiga uträkningar osv (som jag redan förträngt :)). Vi tittade bara lite hastigt i dessa tabeller som man använde förr som "lat-lista" för att räkna ut kabeldimensionering.

Sen gick vi över till att lära oss räkna med Elvis.
Ja givetvis manuellt...
Men sen använde vi oss av standarderna... Vi gick ofta på fabrikantens tabeller med de har ju mycket bättre vilkor än vad standarden kräver.. Så jobbar du mot industrin där du inte har en liten 16A huvudsäkring så funkar inte elvis något bra för där finns inte möjlighet att lägga in egna kurvor osv.. Så de tyckte att det var bättre att vi lärde oss hur man räknar fram hela vägen inte ta genvägen via en dator.
Det är jag tacksam för idag...
 
Impedans skrev:
En polare har ett problem. Han ska räkna ut kabeldimensionen på en kylkompressor som ligger på 37.5kW. Vilken kabel ska användas till det och vilken dimension ?
En intressant bit är väl egentligen vad som menas? Är det kompressorns storlek som är på 37,5kW eller är det en kyleffekt på 37,5kW som krävs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.