tommib
C cpalm skrev:
Där blir jag intresserad som går och drömmer om något åt det hållet. Du råkar inte ha några konkreta förslag på hur en sådan lösning skulle se ut?

Man kan enkelt göra en vanlig frikylelösning och shunta köldbäraren genom ett kylbatteri. En sådan lösning skiner ju med sin enkelhet och låga investeringskostnad. Men jag har funderat på hur den står sig driftekonomiskt mot ett inomhusaggregat eftersom man under uppvärmningssäsongen vill pumpa tillbaka värmen in i huset, inte ner i berget?
Och under sommaren skulle man helst vilja pumpa in värmen i VVB:n...
Kanske för mycket begärt...?

I mitt fall är det ena aggregatet dessutom ett frysaggregat, vilket så klart är en mycket större utmaning.
Jag klurade ganska mycket på det och har nu en rätt konventionell anläggning för frikyla med värmeväxlare på brineslingan och sekundärkrets upp till en kanalkylare. Principen blir ju samma för ett kylrum. Just nu är styrningen helt manuell, som i cirkpump slås på manuellt och därefter regleras fläkthastigheten. Planen är att fixa det till sommaren.

Tanken framöver har väl varit att grena av den anläggningen och kunna utnyttja kylan även till avfuktning av källaren men vi får se hur stort behovet blir när den är ombyggd.

Driftekonomiskt vet jag väl inte hur vettigt det är. Det där lilla aggregatet från Norcool tidigare i tråden drar inte särskilt mycket el. En snål cirkpump drar iofs mindre men då ska den köpas också tillsammans med alla rör och grejer.

Jag gjorde mitt frikylesystem mest för att jag ville ha det helt dolt. Billigast hade varit att köpa två LLVP och montera på garagetaket resp de två rum som nu får kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.