Vet inte om detta är rätt forum men:
Vi har ett nybyggt hus där vi i anslutning till köket har byggt ett mindre "skafferi" på < 2kvm.
Då vi inte lyckades placera detta "skafferi" mot en yttervägg utan att utöka ytan väsentligt så kom det att hamna inne i huset. Gränsande till köket, hallen och tvättstugan.
För att verkligen kunna använda det som skafferi så behöver vi skaffa ett kylaggregat.
Googlingar ger vid handen att man antingen kan köpa ett aggregat i en del som monteras i en vägg, eller ett splittaggregat där man kan sätta den varma delen utomhus och dra rör till den kalla delen inne i skafferiet.
Eftersom vi har golvvärmen ständigt på i tvättstugan (Man skulle ha en sektion på jämt sa man oss), så måste ett aggregat i en del monteras antingen mot köket eller mot hallen.
I detta läge känns det som att ett splittaggregat är mest tilltalande förutom priset på ca 25000. Det enkla verkar gå att få för ca 12000 (Norcool CU-350).
Nu skulle jag vilja ha hjälp att välja av er som har erfarenhet:
  • Hur störande är ljudet av ett Norcool 350? Orkar man ha det i köket?
  • Priserna på spllittaggregat är ingen favorit - Går det tt köpa begagnat? I så fall var?
  • Finns det andra sätt som vi inte tänkt på?
 
C
Vilken temperatur siktar ni på?
Det är inte "bara" att slänga in ett kylaggregat i ett skafferi, det måste vara isolerat på lämpligt sätt. Både för driftekonomins skull men även för att undvika kondensproblem.
 
Vi siktar på typ 8-10 grader.
Rummet är byggt som skafferi från början med isolering, klinkergolv och brunn för att hantera kondens.
 
A
"ryggsäcken" norcool är bra den är dock dimensionerad för att sitta på yttervägg och är inte alls ljudisolerad samt lämnar mycket värme i från sig.
skulle aldrig drömma om att sätta en sådan inuti ett bostadshus.
splitvarianten är den som passar bäst när rummet inte har någon yttervägg
fast den är ju dyrare och kräver kyltekniker.
begagnat finns lite från och till men dessa faller under miljölagstiftningen om årlig kontroll (beroende på aggregatets co2 ekvivalent) därmed så skrotas de flesta med äldre köldmedel.
 
A
ujuj den var liten, jag är van vid de som är lite större
den tål definitivt inte att vara på utsidan, solens uv-strålar kommer att knäcka plasten.

försök att hitta nån att lyssna på som inte står i en bullrig butik.
golvbrunn hade du ju redan, även att det inte behövs för denna.
kan inte hitta vilket köldmedium det är
men funkar det så funkar det

edit: 134 som gas det är bra! den är inte så känslig
 
  • Gilla
Anna-Carin Samuelsson
  • Laddar…
Jag ser att UC-350 ska kunna operera i omgivande temperaturer upp till 38 grader, medan 450 bara kan till 27.
Jag försöker ta reda på om detta är korrekt. I så fall får det nog bli en 350 mot tvättstugan så vi slipper ljudet i köket.
 
C
Min erfarenhet av detta begränsar sig till att ha tittat runt lite på ersättare till två befintliga split-aggregat som numera inte längre är i drift.

Men så vitt jag har sett skiljer man rätt tydligt på utomhus- och inomhusaggregat. Det handlar ju inte bara om ett vädertåligt utförande utan även just om vilket spann på omgivningstemperatur det är anpassat för.

De split-aggregat jag har hittat är (liksom de jag redan har) "nakna" och är redan av den anledningen inte direkt lämpliga att placera i ett "möblerat" rum. Men man har ju sett på t.ex. restauranger att det även finns kapslade inomhusaggregat.

@TS: Du har inte en källare där du kan placera aggregatet? Får för mig att det gör rätt mycket för driftekonomin om spillvärmen bidrar till uppvärmningen av huset. Själv har jag funderat på om det går att integrera på något fiffigt sätt med bergvärmen...
 
electroluxaren skrev:
"ryggsäcken" norcool är bra den är dock dimensionerad för att sitta på yttervägg och är inte alls ljudisolerad samt lämnar mycket värme i från sig.
skulle aldrig drömma om att sätta en sådan inuti ett bostadshus.
splitvarianten är den som passar bäst när rummet inte har någon yttervägg
fast den är ju dyrare och kräver kyltekniker.
begagnat finns lite från och till men dessa faller under miljölagstiftningen om årlig kontroll (beroende på aggregatets co2 ekvivalent) därmed så skrotas de flesta med äldre köldmedel.
Det är helt fel.
De kan ej sättas mot yttervägg utan måste sitta mot innervägg enligt noorcool.
Omgivningstemp skall vara 10-27 grader.
https://www.norcool.se/wp-content/uploads/2015/02/Norcool-tek-kylaggregat.pdf
 
A
G guggen skrev:
Det är helt fel.
De kan ej sättas mot yttervägg utan måste sitta mot innervägg enligt noorcool.
Omgivningstemp skall vara 10-27 grader.
[länk]
det var ju det jag skrev i inlägg #6
 
electroluxaren skrev:
det var ju det jag skrev i inlägg #6
Samtligs norcool är väl för inomhusbruk? Möjligtvis splitten som funkar på yttervägg men det behöver nog kollas.
 
tommib
Varför måste ni ha golvvärmen på i tvättstugan då?

Anledningen är troligen att cirkpumpen i er värmepanna (gissningsvis en FLVP i ett nybygge) inte ska behöva gå mot stängt system. Detta kan lösas på två sätt. Det ena, enklaste, är att ha en bypass på golvvärmefördelaren som alltid släpper igenom ett litet flöde. Det andra, potentiellt krångligare, är att länka ihop golvvärmeregleringen med pannan och helt enkelt stoppa värmeproduktionen i pannan om inte någon termostat påkallar värme. Anledningen till att alt 2 är krångligare är att det sabbar pannans egen reglering som oftast sker med yttertemperaturgivare och värmekurva.

Kolla upp detta och sen kan ni troligen sätta den lilla ryggsäcken mot tvättstugan.

Om ni mot förmodan har bergvärme skulle jag kolla på att bygga något eget med frikyla istället.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Luftvärmepump i nybygge är helt korrekt.
Det där med bypass lät intressant, men vi ser även en fördel med värmen i tvättstugan. Tvätten torkar ju rätt snabbt.
Ska kolla med leverantören av pannan om det kan funka.
 
C
tommib tommib skrev:
Om ni mot förmodan har bergvärme skulle jag kolla på att bygga något eget med frikyla istället.
Där blir jag intresserad som går och drömmer om något åt det hållet. Du råkar inte ha några konkreta förslag på hur en sådan lösning skulle se ut?

Man kan enkelt göra en vanlig frikylelösning och shunta köldbäraren genom ett kylbatteri. En sådan lösning skiner ju med sin enkelhet och låga investeringskostnad. Men jag har funderat på hur den står sig driftekonomiskt mot ett inomhusaggregat eftersom man under uppvärmningssäsongen vill pumpa tillbaka värmen in i huset, inte ner i berget?
Och under sommaren skulle man helst vilja pumpa in värmen i VVB:n...
Kanske för mycket begärt...?

I mitt fall är det ena aggregatet dessutom ett frysaggregat, vilket så klart är en mycket större utmaning.
 
tommib
Sätter ni kylaggregatet åt det hållet så får ni ju värme i alla fall.

Sen är värme rätt sopigt i jämförelse med en avfuktare om man ska torka tvätt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.