Milkshaken
Nu har det nog kommit lite snett pga okunskap eller oerfarneheter kanske....:)

Nimajneb: saltad väg blir halare när det fryser på under typ -8 gr....
Saltet klarar som regel ned emot -15 - -18gr... Men då måste dom lägga på så mycket salt att det blir mättat.
Detta med mycket salt lägger dom på vid vissa utsatta ställen, typ större vägarbeten, extremt farliga vägavsnitt osv...
men på en vanlig E eller rv, så saltas det med normalt saltuttag, och då räcker det inte till när det fryser på igen. och mycket riktigt så blir vägarna halare.

Sen detta med dubb eller dubbfritt. Dubbat är bättre än dubbfritt endast på isig, eller riktigt hårt packad väg.... Blankpolerad blir vägarna av att många många bilar kör dubbfritt. men kom ihåg att det är i princip alla tunga fordon oxå som gör det, ja kör dubbfritt alltså....
men oavsett vilka däck man kör, så ska man från oktober- april ALLTID köra som att det vore halt..... Dett som står i tidningarna ibland... "Dom överraskades av halkan" det är bullshit..... Man får faktiskt räkna med att naturen har olika skikt och ger oss olika marktemperaturer vilket medför tidigare återfrysning på vissa håll och senare återfrysning på andra ställen....

Kör med hjärna så klarar ni vintern hur det än är i trafiken. + att köra som en AKTIV förare....
 
Milkshaken skrev:
Nu har det nog kommit lite snett pga okunskap eller oerfarneheter kanske....:)

Nimajneb: saltad väg blir halare när det fryser på under typ -8 gr....
Saltet klarar som regel ned emot -15 - -18gr... Men då måste dom lägga på så mycket salt att det blir mättat.
Detta med mycket salt lägger dom på vid vissa utsatta ställen, typ större vägarbeten, extremt farliga vägavsnitt osv...
men på en vanlig E eller rv, så saltas det med normalt saltuttag, och då räcker det inte till när det fryser på igen. och mycket riktigt så blir vägarna halare.
Well, det finns inget generellt rätt eller fel här. Idag åkte vi en sväng till Kristianstad på E22an. Torr ren asfalt tack vare saltningen, även om temp går ner till -100 grader inatt så kommer E22 vara i princip som en sommarväg.

För att ta sig till E22 så är det ju lite mindre vägar att hanka sig fram på (du kommer nog ihåg ung hur det ser ut). Vägen ut från byn till första "länsväg" är en spårig blankisbana, här saltas inte utan bara plogas, EPS lampan lyser nästan konstant. Ut på den lilla länsvägen som saltats kanske 3.4 ggr i vinter... fläckvis halka men samt grövre greppbar packad snö. Större Länsväg som saltas kanske var eller varannan dag, Ren asfalt.....
Så i min värld just nu så hjälper saltet fantastiskt bra.
 
Milkshaken
Ja jag bor ju oxå vid E22,an fast längre upp.... Herregud vilket dåligt underhåll.... idag var den dock bra i mellanlänet..(Kalmar län).

jag kör ju dock massor med mil varje dag som lastbilschaufför, jag kör dock mestadels inne i småland, och det skiljer en hel del mot här på kusten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.