Hej,
Precis flyttat in i ett nybyggt hus med FTX-aggregat enl rubrik. I ett försök att kyla ner huset så har jag ställt in aggregatet på Max både på tilluft och frånluft under nätterna. Dock blir det inte svalare än 24-25 grader fastän jag har angett 18 grader på displayen. Finns det någon här som har erfarenhet av detta aggregat och som kanske kan hjälpa mig med inställningarna?

tack på förhand
 
Cheesen
H Husetvidskogen skrev:
Hej,
Precis flyttat in i ett nybyggt hus med FTX-aggregat enl rubrik. I ett försök att kyla ner huset så har jag ställt in aggregatet på Max både på tilluft och frånluft under nätterna. Dock blir det inte svalare än 24-25 grader fastän jag har angett 18 grader på displayen. Finns det någon här som har erfarenhet av detta aggregat och som kanske kan hjälpa mig med inställningarna?

tack på förhand
Sätt tempen på 0 grader. D.v.s. så lågt det går, då stannar trumman och du får"frikyla" på nätterna
Värmeåtervinningen är igång så länge du har en temperatur inställd, gradantalet anger vid vilken temperatur som extravärmaren startar.

Kolla upp vart du har tilluft, när solen steker på väggen där du har tilluft så kan det vara en god idé att använda värmeåtervinning, då sparar du din svala luft inne.
 
I Systemair VSR 500 som vi har så finns det en kylåtervinning funktion som aktiveras för att styra temperaturväxling eller ej av tilluften om innesluten är svalare än ute. Sen frikyla funktionen för att styra forsering av den svalare nattluften. Men är det drygt 20 grader ute även på natten så finns det inte så mycket att kyla med.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
A Anderscurl skrev:
I Systemair VSR 500 som vi har så finns det en kylåtervinning funktion som aktiveras för att styra temperaturväxling eller ej av tilluften om innesluten är svalare än ute. Sen frikyla funktionen för att styra forsering av den svalare nattluften. Men är det drygt 20 grader ute även på natten så finns det inte så mycket att kyla med.
Jag har också ett vsr 500, så kul att höra, mitt står nämligen fortfarande på pall ;)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ventilationen i ett hus har bara ett begränsat luftflöde. Vill man kyla huset behöver man öppna upp dörrar och fönster på kvällen så det blir tvärdrag några timmar. Det ger viss svalka. Annars får man satsa på riktig kyla A/C-aggregat eller liknande.
 
Cheesen
J Josth skrev:
Ventilationen i ett hus har bara ett begränsat luftflöde. Vill man kyla huset behöver man öppna upp dörrar och fönster på kvällen så det blir tvärdrag några timmar. Det ger viss svalka. Annars får man satsa på riktig kyla A/C-aggregat eller liknande.
Vi har en 300 och den räcker gott för att ventilera huset... Vi ska ha en väldig tur ifall korsdrag kyler ned då vi bor i ett kvarter med nära vindstilla kvällar. Öppnar vi upp så funkar dessutom inte ventilationen.
 
I min värld så ska ju aggregatet kunna kyla ner ett hus under natten om det kan byta ut all luft 2 ggr per timme. Om man ställer det på att hämta in uteluft runt 21 när det kanske är 18 grader ute borde det ju kunna vara ca 18-21 grader på morgonen. Men så är inte fallet hos oss.

Du skriver ovan att man ska ställa ner tempen till lägsta, mitt lägsta är 12grader. Vet ej heller vart man stänger av/sätter på värmeåtervinningen? Sist har jag hittat en funktion som heter frikyla men hittar inget i manualen om detta läge

Cheesen Cheesen skrev:
Vi har en 300 och den räcker gott för att ventilera huset... Vi ska ha en väldig tur ifall korsdrag kyler ned då vi bor i ett kvarter med nära vindstilla kvällar. Öppnar vi upp så funkar dessutom inte ventilationen.
 
Vi inväntar på offert på frikyla från borrhålet. Dock fick vi huset för en vecka sedan så tar lite tid nu i semestertider. Funderar även på solfilm för att reducera solvärmen lite

J Josth skrev:
Ventilationen i ett hus har bara ett begränsat luftflöde. Vill man kyla huset behöver man öppna upp dörrar och fönster på kvällen så det blir tvärdrag några timmar. Det ger viss svalka. Annars får man satsa på riktig kyla A/C-aggregat eller liknande.
 
tommib
H Husetvidskogen skrev:
I min värld så ska ju aggregatet kunna kyla ner ett hus under natten om det kan byta ut all luft 2 ggr per timme.
Du får beakta att själva huset och allt däri är varmt. Luft har en rätt usel värmetransportförmåga så även om du byter ut all luft i huset 16 ggr (8 tim x 2 ggr/tim) under natten så kommer det ändå inte spela så stor roll eftersom huskonstruktionen i sig lagrar värme.

Jämför med riktiga kylaggregat och vad de har för luftflöden så får du se.

Det går att räkna på det om man vill.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Förstår ju det, men några grader trodde jag man kunde räkna med. Skillnaden mellan 28grader och 25 är ganska stor.

tommib tommib skrev:
Du får beakta att själva huset och allt däri är varmt. Luft har en rätt usel värmetransportförmåga så även om du byter ut all luft i huset 16 ggr (8 tim x 2 ggr/tim) under natten så kommer det ändå inte spela så stor roll eftersom huskonstruktionen i sig lagrar värme.

Jämför med riktiga kylaggregat och vad de har för luftflöden så får du se.

Det går att räkna på det om man vill.
 
Frikyla funktionen finns under service, styr och reglering, kylreglering. Den är då till för att blåsa in den svalare nattluften utan värmeväxling mot frånluften.
Vi har VSR 500 till 125kvm boarea. Dubbla kylbatterier via bergvärmen. Nu lyckas vi hålla huset på ca 22grader dagtid och sen sjunker det lite till under natten. Tilluften är då ner mot 10-12grader. I fjol så låg vi på ca 28-29grader i sovrummen utan FTX och kyla. Det skönaste är ändå att det upplevels svalt då luftflödet är såpass kallt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Är det ett mindre ingrepp än att dra separat frikyla från bergvärmehålet? Alltså att sätta in kylbatterier och koppla på tilluften? Måste man kondensisolera trummorna ?

A Anderscurl skrev:
Frikyla funktionen finns under service, styr och reglering, kylreglering. Den är då till för att blåsa in den svalare nattluften utan värmeväxling mot frånluften.
Vi har VSR 500 till 125kvm boarea. Dubbla kylbatterier via bergvärmen. Nu lyckas vi hålla huset på ca 22grader dagtid och sen sjunker det lite till under natten. Tilluften är då ner mot 10-12grader. I fjol så låg vi på ca 28-29grader i sovrummen utan FTX och kyla. Det skönaste är ändå att det upplevels svalt då luftflödet är såpass kallt.
 
richardtenggren
Jag kommer sätta en fläktkonvektor istället, då den kan ge mycket mer kyleffekt än kylbatteri.
Sen tänker jag mig att FTXen hjälper till att jämna ut temperaturen i huset också :)
 
Vi tänker takkonvektorer (3st) i vårt hus på 160kvm (1-plan)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag kommer sätta en fläktkonvektor istället, då den kan ge mycket mer kyleffekt än kylbatteri.
Sen tänker jag mig att FTXen hjälper till att jämna ut temperaturen i huset också :)
 
H Husetvidskogen skrev:
Är det ett mindre ingrepp än att dra separat frikyla från bergvärmehålet? Alltså att sätta in kylbatterier och koppla på tilluften? Måste man kondensisolera trummorna ?
Allt tilluft måste kondensisolerad. Jag kondensisoletade allt då det var smidigt med strumpan att trä över rören. Enda ingreppet vi har i boytan är då ventilerna. Rör behövdes dras upp på vinden från bergvärmen med brinen till kylbatterierna. Men det blir nog bättre effekt att kyla med fläktkonvektor är uppfattning vi fått. Kyla via FTX och kylbatterier är ingen AC även om vi är riktigt nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.