Eldade i pannan i går tanken 4 m3 var 60 i topp 40 mitten 30 i botten eldade 3 timmar
90 topp 80 mitten 60 botten vad får man för effect på pannan?
Hur ska man räkna.
 
Hur stor är tanken?

Huset kräver också energi under tiden du värmer acctanken. Skall du bestämma pannans effekt blir det enklare om du stänger av värmen till huset samt inte badar/duschar under tiden:)

Lite om energilagring i vatten:

http://www.nn-energy.se/doc/varmekapacitet.pdf
 
Redigerat:
Jag körde inte ut någon värme alls har ej kopplat in tanken till huset ännu.
 
runt 50kW verkar det som du laddat tanken med..

Lite svårt att uppskatta hur många grader tanken har ökat i temperatur, men mellan 30-35 grader är väl rimligt..
 
Jag läser som en kråka:x

Tanken är 4m3...

Lite grovt,
Temphöjningar:
Topp 30 gr
Mitten 40 gr
Botten 30gr

i genomsnitt ca 33 graders höjning av tanken.

Tabellen ger med lite interpollation då att ca 154 kWh är tillfört tanken. Du har eldat i tre timmar:

154kWh/3h = 51 kW

Vad har du för panna?
 
Atmos 50 kw
Tände 16.00 sen tar det en stund innan laddomaten laddar till tanken sedan hade det brunnit ut helt 19.30 använde ren björkved som var torr.
 
Lustig fördelning där, med mest energilager i mitten av tanken... (Är den tom inuti eller finns det beredare ??)

Ska man räkna matematiskt måste man uppskatta fördelningen av värmen i tanken, enklast är väl linjär fördelning, då blir integralen över tempskillanden en enkel sak, och då blir det som ovan, (jag kom fram tilll 52kW, 155,5kWh,)., i praktiken är ju effekten på pannan större, då själva pannans vattenvolym + stål och rör i systemet läggs till, så kanske det tom är uppåt 5% mer...dvs pannan kan ha gett uppåt 55kW till vattnet, och själva pannan har då brunnit (om den har en verkningsgrad på 90%?) med effekten 61kW...
 
Eldade i dag med övre 60grader mitten 30grader längst ner 30grader tog en bild eftertre timmar när pannan brunnit ut.
Obs jag la in 13st björkbitar halva panna full rymmer den 250 liter ved volym.
 
  • tempmätare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rörkopplingar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IM000332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang. matematiken för att räkna ut vad som händer i tanken:
http://www.youtube.com/watch?v=jbIQW0gkgxo (Totalt ca 35 timmar med alla 40 föreläsningar).....:D:D:D.

(Lec 22-23 eller nåt sånt...."Witches Cauldron"), fast en cylindrisk tank är som sagt mkt enklare.... och ja, jag har sett alla avsnitt i den föreläsningsserien...mkt bra föreläsare.. ville bara repetera lite matematik man läste för 30 år sedan....:cool:)
 
Redigerat:
Dina tempsiffor + mitt excelark = 56kW i snitt /totalt 170kWh.....(Vatteneffekt) ...Ingen dum anläggning alls....
 
OM du vill ha det lite enklare:

Energin som går åt att värma ett gram vatten en grad = 1cal. = ca 4 Joule... (Lite drygt...)
1 Joule = 1Ws.
4000 liter vatten en grad = 4000*4 = 16 000 Ws = 16000/3600 kWh = 4,44 kWh

Värmer du 4000 liter vatten i snitt 33 grader blir det således ca 146kWh...wtf jag skrev 170kWh ovan....
(Men då räknade jag med delta T 38 grader...)

Skillnaden beror helt på hur jag uppskattade temperatirdifferenserna i tanken...Fortfarande mest temphöjning i mitten av tanken...varför..??


Vilket inte är 33 graders höjning i snitt utan 38...
 
PST skrev:
Skillnaden beror helt på hur jag uppskattade temperatirdifferenserna i tanken...Fortfarande mest temphöjning i mitten av tanken...varför..??
Är inte inkommande varmvatten från pannan anslutet i tankens mitt och utloppet i tankens botten? Kanske bara är solvärmetanken som är så :p. Vattnet har då värmts i mitten av det heta vattnet från pannan och trögheten i tankens skiktning gör att all värme inte hunnit stiga uppåt än och en högre temperatur kan avläsas i mitten.
Alternativt att före eldningen så var tanken väl utjämnad i temperatur men med kraftig värmetillförsel så kan en stor del av tanken uppnå nästan full temperatur. Rent teoretiskt skulle du ju kunna tappa ur allt vattnet och värma det i en stor gryta till 90 grader. Sen fylla på tanken och hela tanken skulle då vara 90 grader. :). Temperaturhöjningen skulle bli större i övre delen men det är ju inget konstigt med det.
Med lite mer tid efter avslutad värmning borde temperaturen jämna ut sig mer?:rolleyes:
Sen är ju också frågan hur tillförlitliga temperaturmätarna är?
 
Re: Cem77: Normalt är ju pannans hetvatten kopplat till toppen av tanken. Jag fiskar lite efter effekten av att ha en vv-beredare i övre delen av tanken, det skulle kunna ge de tempdiffar som vi sett ovan (Det tar lite tid att värma genom beredaren i tanktoppen....) Annars borde den största tempdiffen hamna högst upp i tanken. Är det så att det finns en VV-beredare i tanken, så kanske den inte har uppnåt samma temp som vattnet runtom och därmed är siffrorna på effekt en aning överskattade i beräkningarna här ovan....
 
Jag har monterat en varmvattenslinga i toppen på tanken men ej kopplat in den ännu.
Som ni ser är varmvattnet från pannan kopplat 40 cm från toppen på tanken.
Tempmätarna kollade jag innan dom monterades skiljer ungefär 5 grader sinsimellan.
Jag är själv förvånad hur bra det skiktar sig i tanken och hur effektiv pannan är.
Rökgaserna ligger på 260 grader när det brinner som värst.
 
När tanken är såpass stor som Du har så är väl inte skillnaden avgörande, men när man räknar kapacitet och panneffekter på lite mindre tankar så bör man mäta upp avstånd mellan anslutnigarna. Då man gjort det så märker man att aktiv del i tanken är något annat än vad som står på märkplåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.