Nu är jag nere på 25kSEK för golvvärme i glespanel till 60kvm. Eftersom jag även har radiatorer så inkluderar detta även en shunt (som hanterera mer än 60kvm) för ungefär 5kSEK. Systemet består av 5 slingor men är förberett för 8 (behöver kompletttera med styrdon och rumstermostater). Termostaterna är trådlösa. Kostnad för glespanel tillkommer, ungefär 1200 sek för dessa 60kvm.

Billigare än så här lär jag inte hitta detta. Kan spara ytterligare ett par tusenlappar genom att köpa pexrör på Silvanbygg (mindre än halva priset) vilket jag antagligen kommer att göra.

David, om du betalar 25k för den spec du visade tidigare så är det ett fantastiskt bra pris!

/Mathias
 
Jag lyfter denna tråd eftersom det nyligen förekommit lite funderingar kring priser på v-buren golvvärme.

Går det inte att fixa sökfunktionen på något vis? Det tog 20 minuter att hitta denna tråd.

Lite kul att läsa såhär gamla trådar också - visar tydligt att man lär så länge man lever!

Kan avslutningsvis säga att konstruktionen med bjälkar cc30, glespanel 22x120, plåtar samt dubbel golvgips och sist klinker fungerar utmärkt.....

 
Marlene Eskilsson skrev:
Hur gjorde du när du sökte och det tog 20 minuter? Vilka kategorier sökte du i och vilken ålder angav du på inläggen?

/Marléne
Slarvigt pratat av mig. Det var inte en sökning som tog 20minuter - jag fick söka på tusen olika sätt och söka i många och långa trådar innan jag hittade det jag sökte efter. Funktionen att söka efter ett visst ord i en post från en viss person får jag inte riktigt att funka - blir ofta noll trådar som svar.

Själva sökningen verkar inte ta lång tid alls men resultet förvånar ofta..:)
 
Ok. jag ger mig. Det är jag som är dålig på att leta! :-[
 
Jag såg en annons någonstans om gipsskivor med spår i för en tunn slang. Tror att danogips tillverkar det. Finns det någon som känner till detta? Är det ett bra system?
 
Tittade på danogips sortiment men hittade inget.

Var det verkligen gips och inte spårad frigolit du såg?

Niks, ta detta i en ny tråd!
 
Svar som är off topic har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1121024028]den här tråden[/link] av MathiasS.
 
MathiasS skrev:
Kan avslutningsvis säga att konstruktionen med bjälkar cc30, glespanel 22x120, plåtar samt dubbel golvgips och sist klinker fungerar utmärkt.....
Lyfter denna gamla tråd för en stund och undrar om du satte glespanelen mellan bjälkarna eller ovanpå? Med mellan menar jag typ på kortlingar eller liknande.

Om man sätter mellan bjälkarna blir ju bygghöjden endast dubbelgipset (+ klinkers såklart).

/Mattias K
 
Det borde väl funka. Kravet på cc30 är ju 22mm spån motsv. Dubbla skruvlimmade 13mm golvgips måste ju uppfylla det kravet tycker man samt bygga 22mm lägre.
 
kotn skrev:
[quote author=MathiasS link=1047966748/30#32 date=1068099891]
Kan avslutningsvis säga att konstruktionen med bjälkar cc30, glespanel 22x120, plåtar samt dubbel golvgips och sist klinker fungerar utmärkt.....
Lyfter denna gamla tråd för en stund och undrar om du satte glespanelen mellan bjälkarna eller ovanpå? Med mellan menar jag typ på kortlingar eller liknande.

Om man sätter mellan bjälkarna blir ju bygghöjden endast dubbelgipset (+ klinkers såklart).

/Mattias K[/quote]


Jag lägger glesen ovanpå, tvärs, bjälkarna.
 
Någon som har färskare uppgifter än detta? tex från 2012?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.