Tomten jag var intresserad av verkar inte ingå i någon detaljplan så det är nog kört att få bygga där. Tack för er hjälp!
 
F Flyttgubbe skrev:
Tomten jag var intresserad av verkar inte ingå i någon detaljplan så det är nog kört att få bygga där. Tack för er hjälp!
Vilka byggnader står där idag då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka byggnader står där idag då?
Det syns inte från vägen men från google maps ser det ut som något litet,storlek dubbelgarage men inte ett garage. Ägaren bor på tomten bredvid
 
F Flyttgubbe skrev:
Det syns inte från vägen men från google maps ser det ut som något litet,storlek dubbelgarage men inte ett garage. Ägaren bor på tomten bredvid
Och varför tror du ägaren skulle vara intresserad av att sälja, och få ett hus precis bredvid sig på strandlinjen ? Hade han varit intresserad hade han nog själv gjort det. Men ni kan ju alltid börja att fråga innan ni ens pratar ev pengar
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, allemansrätten påverkas inte av fastighetsgränser på det viset.
Lite felbeskrivet av mig.

Det var väl nån tråd tidigare där nån försökte göra det.

Oavsett får man väl stå på sin brygga och hojta vad man vill...

/ATW
 
Kanske fråga byggnadsnämnden om man får lov att bygga på tomten?

/ Hälsningar Fredrik
 
  • Gilla
Flyttgubbe
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
... den ena med en stor sjöyta. Som motprestation för att få stycka tomter och bygga fick vattnet och stranden överlåtas till kommunen (sthlm). Med andra ord får man troligen inte behålla stranden om man vill bygga på tomten. .
Så har man gjort i min by. Vid ägarbyte har tomtgränserna gjorts om och kommunen har anlagt gångväg längs stranden.
 
Min lilla sommarstuga vid större sjö i Skåne består av en tomt på över 50 000 kvm, men det är bara cirka 2500 kvm landyta.
Det ganska svindlande priset som liknande grannfastigheter sålts för motiveras inte så mycket av storleken på den sjötäckta delen.
Det är ju det faktum att vi har privat strand OCH byggnader på tomten.
 
Redigerat:
G Gajonen skrev:
Och varför tror du ägaren skulle vara intresserad av att sälja, och få ett hus precis bredvid sig på strandlinjen ? Hade han varit intresserad hade han nog själv gjort det. Men ni kan ju alltid börja att fråga innan ni ens pratar ev pengar
Jag har ingen aning om han är intresserad. Trots det tycker jag det är rimligt att ha ordentligt underlag innan man slösar någons tid med den rätt stora frågan om han vill sälja sin mark.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Så har man gjort i min by. Vid ägarbyte har tomtgränserna gjorts om och kommunen har anlagt gångväg längs stranden.
Det är väl kommunens plan på sikt här också. Men ett par fastigheter har fortfarande strandtomt som gör att ingen promenad kan anläggas. Frågan är om de kan konfiskera stranden utan att man ansöker om bygglov? Dvs om man får behålla stranden om man köper ett befintligt hus? I vissa lägen kan ju expropiering ske "om allmännyttan överväger". Som vid vägbyggen.
 
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är väl kommunens plan på sikt här också. Men ett par fastigheter har fortfarande strandtomt som gör att ingen promenad kan anläggas. Frågan är om de kan konfiskera stranden utan att man ansöker om bygglov? Dvs om man får behålla stranden om man köper ett befintligt hus? I vissa lägen kan ju expropiering ske "om allmännyttan överväger". Som vid vägbyggen.
pratar vi normal villastorlek på fastigheten så låter det inte som skäl nog för en inlösen. Sen den där kohandeln för avstyckning….. kanske men jag tycker absolut inte det är rätt agerat av kommunen. Men skulle det bli samma resonemang, att kommun vill ha en bit mark för ett beviljat bygglov så är det rena maffiametoderna.
 
Jag var intresserade av en jordbruksfastighet på Gotland för två år sedan där en strandäng ingick. Den påverkade nog inte priset märkbart eftersom det ekonomiska värdet på stranden var ringa. Delvis under vatten under delar av året och strandskydd som förhindrade allt byggande. Men hade varit roligt att äga "bara för att" om inga förpliktelser som att t.ex frakta bort släke varje vår skulle ingå. Alla i familjen var inte lika taggade så det blev inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.