krillek skrev:
Fin!

Jag skulle måla det svarta först och ner på undersidan av listen. Sen är det mycket enklare att sparmåla med det vita på sidorna upp emot listen.
Vad betyder "sparmåla"?
 
Sorry, "målarjargong" för att måla med penseln så nära kanten det går så att du får en fin skarp kant utan att maskera. Använd en pensel med ganska styv borst och tryck emot hörnet med "lagom" mycket färg. Kräver lite träning för att få in handlaget, men det är ju inte superkritiskt under listen.
 
Idag har jag målat det första lagret svart färg. Det var svårare än jag trodde. Jag har ju blivit rekommenderad att måla så tunt som möjligt, men ändå tycker jag att färgen lätt "korvar" sig. Finns det något trick?

Trähylla med det första lagret svart färg som ser ojämnt målat ut mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad använder du för penslar? Du bör ha en ganska hård pensel med naturborst för att stryka ut färgen och sen eftertraktade mes en bred, tunn moddlare brukar funka.

Vilken färg använder du? En variant jag gillar framför allt om träet är torrt och sugande är att späda med terpentin eller lacknafta i första (30-40%) och andra (10-15%) strykningen, och outspädd sista varvet. Jag är dock osäker på om det funkar för innomhusfärgerna.
 
M
Själv brukar jag även ta på färg på penseln och sedan dutta längs med ytan som ska målas innan jag börjar stryka. Tycker det ger ett jämnt och tunt lager även om man har en lite tjockare färg.
 
Vad händer om det blir för tjockt med färg, är det bara att det tar längre tid att torka eller blir något annat sämre också?

Är ångorna från linoljefärgen (och BIN) onyttiga?
 
ccf skrev:
Så här ser den ut idag, före målning. Jag har tyvärr inget foto som visar ovansidan, den som skall målas svart, men jag tänkte även måla listerna på sidan svarta eftersom deras ovankant lovar med ovansidan.

[bild]

[bild]

[bild]
Annars har jag ett förslag, jag tar motvilligt hand om den fula trägrejen du har, då slipper du tänka på hur du skall måla den.....
För att vara allvarlig så söker jag en liknande till ett rum hemma, använd gärna spärrgrund eller kvistlacka och vslip efter innan grundmålningen....
Mvh P-A
 
Mycket snygg bänk, ska bli spännande att se resultatet.
Men att färgen korvar sig, vad menar du ?
För övrigt håller jag med krillek, måste vara styva penslar, inget sånt där fjant som behövs för nutida vattenbaserade lackfärger. Och färgen ska jobbas ner i underlaget, så att du blir trött i handleden och får blåsor på fingarna ;)

Ren linoljefärg har inga ångor eftersom den inte innehåller nåt lösningsmedel. Den härdar mha. syret i luften och målar man för tjockt tar det evigheter. Men späder du med terpentin så är det inte helt nyttigt, då bör man ventilera bra.
 
Redigerat:
Den BIN som jag använde på ett par bokhyllor var etanolbaserad precis som den schellack jag brukar använda (jag löser flingor i T-röd) och luktar därefter. Sörj för god ventilation! Man blir lätt snurrig annars :wow:

För tjock linoljeförg oxiderar bara på ytan och du får lätt fula veck/apelsinskal. Risken är stor att den aldrig blir genomtorr.
 
Redigerat:
Jag har prövat både etanollöslig och vattenlöslig BIN. Ta den vattenlösliga. Etanolvarianten torkar för fort och går inte att stryka ut ordentligt. Torkar på 10 sekunder.
 
krillek skrev:
Vad använder du för penslar? Du bör ha en ganska hård pensel med naturborst för att stryka ut färgen och sen eftertraktade mes en bred, tunn moddlare brukar funka.

Vilken färg använder du? En variant jag gillar framför allt om träet är torrt och sugande är att späda med terpentin eller lacknafta i första (30-40%) och andra (10-15%) strykningen, och outspädd sista varvet. Jag är dock osäker på om det funkar för innomhusfärgerna.
Jag använder de här (det var de som Kulturhantverkarna rekommenderade, men jag är lite besviken på att de inte föreslog BIN eller kvistlack, trots att jag visade upp en av de obehandlade lådorna):

Burk med Kulturhantverkarna klassisk linoljefärg i svart på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målarpensel på en sliten svart trämöbel, rekommenderad av Kulturhantverkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Per i Hamrånge skrev:
Jag har prövat både etanollöslig och vattenlöslig BIN. Ta den vattenlösliga. Etanolvarianten torkar för fort och går inte att stryka ut ordentligt. Torkar på 10 sekunder.
Tror den jag nu använde var etanollöslig. Håller med om att den torkade extremt fort. Det syns penseldrag och jag har ingen aning om huruvida jag målat lagom tjockt, men det får bli som det blir. De flesta kvistarna är på sidorna och dessa kommer ändå inte att synas mycket när köpmandisken står på plats. Jag är också jättenyfiken på hur det blir - det är ju för sent att ångra sig, men det blir som en helt ny möbel.
 
Jag har ingen moddlare så borde kanske införskaffa en sådan till resterande lager (har hunnit två lager svart plus ett lager bin där det skall bli vitt).
 
Jag har inte jobbat med den färgen så jag kan egentligen inte uttala mig om den, men det ser ut som att det hade varit enklare om du förtunnat lite i början - då hade färgen enklare trängt in i gropar, glipor och liknande.

Gnestapenseln är en riktigt fin pensel, men jag kan ibland tycka att den är lite mjuk för att verkligen jobba in linoljefärg i underlaget och man riskerar att ta för mycket färg. Jag använder hellre en rund eller oval anstrykare - gärna gammal och ordentligt nedsliten :D

När det gäller penseldrag så tycker jag bar att det är charmigt och gör att det ser ut som handmålat. Det viktiga är ju att penseldragen följer träets ådring och det är ju det du fixar med moddlaren! Ett tips till - om du får en lätt knottrig yta mellan målningarna - slipa av lätt med en fin slipkudde eller 200-papper mellan varven :)
 
Det går sakta, men säkert framåt (otroligt många lådor att tvätta och måla). Jag insåg dock just att jag helt glömt bort att tänka på glans och färgen är alldeles för blank tycker jag (glans 20-40 enligt burken). Så tänkte se om det finns mattare färg som jag kan måla de sista två lagren med.

Halvmålad trähylla med många små fack och blank yta står framför tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.