Jag skall just börja måla min gamla obehandlade köpmansdisk i furu med linoljefärg. Nu slog det mig att jag i färgbutiken inte frågade om kvistlack behövs så därför frågar jag er istället. Behövs det?

Köpmansdisken skall målas vit med tre tunna lager linoljefärg.


Obehandlad köpmansdisk i furu med synliga kvistar och ådring, redo att målas med linoljefärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kvistlack på din köpmansdisk kommer det att synas igenom.

Grunda med mager färg (färg+ kokt linolja + terpentin) och sen en eller 2 strykningar linoljefärg.
Grundningen gör att du inviker matta partier som det annars blir när oljan i färgen sugs in ojämnt.
Måla tunt, och när du tycker att det är tunt ska det vara ännu tunnare.

/Jan (linoljefreak)
 
Redigerat:
M
Jag håller inte riktigt med, kvistlack/schellack skall helst användas på alla ytor som ska målas med vit färg. Tycker iofs att problemet med blödning är mindre när man använder linolja, men det blir ändå märkbara gula märken tycker jag.

Mörkare kulörer än vitt är det inte lika noga med.
 
Linoljefärg är känslig för ojämnt sugande underlag, har man kvistlack kommer det att bli blankt där. Jag tar hellre lite genomblödning från kvistarna än en ojämn yta. Sen ser bänken ut att vara gammal och då är problemet med genomblödning mindre.

/Jan
 
Tack för bra input. Om det blir ojämnt med mattheten, löses det då inte av att man målar ett lager till?
 
Jag har använt följande grundlägg köpt på byggnadsvården till vitmålning (linoljefärg) av möbler med kvist:

B-I-N Kvist och isoleringsgrundfärg 1 L
B-I-N är en vit matt shellackbaserad kvist- och isolerings-grundfärg som kombinerar snabb torktid med oöverträffad vidhäftning och bästa möjliga täckkraft.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Personligen skulle jag börja med ett alger vit spärrfärg istället för kvistlack. Kvistlacken är ju i allmänhet ofärgad, vilket innebär att man får måla ett lager till. Risken är också stor (förutom det där med blankheten) att det "blöder" där man inte kvistlackat, dvs man måste ändå lacka hela ytan för att vara säker på ett bra resultat. Och när jag kollade var ett lager kvistlack plus ett lager färg dyrare än ett alger spärrfärg.

Viktigt att låta spärrfärgen härda minst ett dygn innan man målar nästa lager.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Håller med krillek. BIN spärr funkar utmärkt. Ta den vattenbaserade. Den med lösningsmedel orkar för fort så det är svårt att stryka slätt. BIN är dessutom vit, så om skåpet skall målas vitt kan ev 2 lager oljefärg räcka.
 
Per i Hamrånge skrev:
Håller med krillek. BIN spärr funkar utmärkt. Ta den vattenbaserade. Den med lösningsmedel orkar för fort så det är svårt att stryka slätt. BIN är dessutom vit, så om skåpet skall målas vitt kan ev 2 lager oljefärg räcka.
Låter bra. Skall man stryka även denna supertunnt (precis som med linoljefärgen)? Ovansidan skall jag måla svart, vad gör jag där (finns BIN i svart eller kan man strunta i risken för genomblödnibg när man målar svart)?
 
Det är bara när ,man målar vitt eller väldigt ljust man behöver fundera på genomblödningen.
 
Finns det någon för- eller nackdel med att börja med den vita eller svarta färgen när jag målar?
 
BIN Kanske går att bryta. Du får fråga i färgaffären. Kanske inte helt optimalt att ha vit grund med en täckning av svart.
 
ccf skrev:
Finns det någon för- eller nackdel med att börja med den vita eller svarta färgen när jag målar?
om du inte tänker maskera skulle jag nog börja med det vita, men det hänger lite på vad du menar med att "ovansidan" skall vara svart.. Om det är en skiva på ovansidan och du även skall måla kanten svart och den sticker ut lite från resten av disken så blir det ju inte kritiskt att skarven mellan svart/vitt är perfekt, men man måste nog se mer för att förstå/kunna ge råd.

Lite OT: Jag har ju själv hållit på och målat fasad i grått och vitt i somras och kommit fram till att vissa delar målas med fördel först med det vita och andra först med det gråa. Det hänger helt och hållet på var skarvarna hamnar och hur det är enklast att sparmåla. Till exempel foder runt fönstren - där målar jag fodret till vänster efter fasaden, och fodret till höger före fasaden - allt för att det skall bli så enkelt som möjligt för mig som är högerhänt - en som är vänsterhänt gör nog tvärt om :D
 
Så här ser den ut idag, före målning. Jag har tyvärr inget foto som visar ovansidan, den som skall målas svart, men jag tänkte även måla listerna på sidan svarta eftersom deras ovankant lovar med ovansidan.

Obehandlad träbyrå med flera små lådor på hjul, redo att målas, fotograferad framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlad trälådbyrå på hjul med många små lådor och metallskenor, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlad träbyrå med ommålad ovansida och sidolister, detalj av hörn och överdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Fin!

Jag skulle måla det svarta först och ner på undersidan av listen. Sen är det mycket enklare att sparmåla med det vita på sidorna upp emot listen.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.