Det jag skulle tro är i enlighet med branchregler är att man borde byggt en låda runt röret innan tätskikt o kakel för att avsluta eller använda det ovan golvet.
 
Bara så jag förstår, är det elektrisk golvvärme du har nu, och elekrisk handdukstork?

Och den vattenburna uppvärmningen vill du ta bort helt...?
 
Niclas Jonsson skrev:
Bara så jag förstår, är det elektrisk golvvärme du har nu, och elekrisk handdukstork?

Och den vattenburna uppvärmningen vill du ta bort helt...?
Precis.
 
Hmm, det innebär att du väljer bort en billig uppvärmning och ersätter den med en mycket dyrare, bara så att du har koll på det.

Och är det en lägenhet, är det oftast inte tillåtet.

Men är det ditt hus, så är det ju ok.

Jag hade nog ändå funderat på att ha kvar den vattenburna uppvärmingen. Te x genom att koppla på en rejäl handdukstork. Väljer du en med elpatron, kan du ju köra på el under den delen av året som värmen inte är på.
 
Ekonomin beror inte på vad vattnet värms med då? En elpatron blir väl knappast bättre än direktel...

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Är det möjligt att kapa röret på något annat ställe längre bak så att det inte står vatten i röret? Då borde det sedan vara möjligt att kapa röret i badrummet utan risk.
 
pelpet skrev:
Är det möjligt att kapa röret på något annat ställe längre bak så att det inte står vatten i röret? Då borde det sedan vara möjligt att kapa röret i badrummet utan risk.
Det är inte möjligt, åtminstone inte nu.
 
Niclas Jonsson skrev:
Hmm, det innebär att du väljer bort en billig uppvärmning och ersätter den med en mycket dyrare, bara så att du har koll på det.

Och är det en lägenhet, är det oftast inte tillåtet.

Men är det ditt hus, så är det ju ok.

Jag hade nog ändå funderat på att ha kvar den vattenburna uppvärmingen. Te x genom att koppla på en rejäl handdukstork. Väljer du en med elpatron, kan du ju köra på el under den delen av året som värmen inte är på.
Är medveten om detta, önskade vattenburen uppvärmning, men hantverkaren menade att el var att föredra. Litet badrum om 6kvm. I Lägenhet.
 
Ok, är det en bostadsrättsförening, så är oftast upplägget att föreningen tillhandahåller värme, och att denna ingår i avgiften.

Nu har du tagit bort möjligheten för föreningen att kunna fullgöra sitt åtagande.

Med andra ord är risken stor för att du blir tvungen att återställa ett vattenburet system i framtiden.

Kostnaden för att driva detta elvärmegolv, är 150-300 kr/månad. Den högre summan om du har en yttervägg i badrummet.

Har du inhämtat OK från styrelsen i föreningen? Elementet är ju deras, inte ditt.
 
Niclas Jonsson skrev:
Ok, är det en bostadsrättsförening, så är oftast upplägget att föreningen tillhandahåller värme, och att denna ingår i avgiften.

Nu har du tagit bort möjligheten för föreningen att kunna fullgöra sitt åtagande.

Med andra ord är risken stor för att du blir tvungen att återställa ett vattenburet system i framtiden.

Kostnaden för att driva detta elvärmegolv, är 150-300 kr/månad. Den högre summan om du har en yttervägg i badrummet.

Har du inhämtat OK från styrelsen i föreningen? Elementet är ju deras, inte ditt.

Dessa aspekter har jag inte haft en tanke på. Har helt litat på hantverkaren.
 
Jag hade samma dilemma som dig.

Jag valde att bygga en liten låda som jag har "vattensäkrat2. Dvs om det uppstår läckage i kopplingarna så rinner vattnet ingen annanstans än ut på golvet och vidare med golvfallet till golvbrunnen.

Kolla på mina bilder: https://plus.google.com/u/0/photos/101728872078700924043/albums/5664943736018496113

Bilderna är före jag har fixat "hålet" för min golvgivare till golvvärmen som strulat efter jag lagt tätskikt, men detta är åtgärdat.
 
Nu när rören är där, fast det egentligen inte är godkänt, så skulle jag kapat tilloppet så det blir lika långt som returröret, sen satt upp en vattenburen handdukstork istället för den elektriska. Sen hade jag dragit ett par kromade rör som matar handdukstorken. Detta kräver att man tappar ner vattnet i den värmestammen. Bygga en låda över alltihop är en KalleAnka lösning.
 
Sen är det ju så som sagts tidigare, att om det är en bostadsrätt så är värmesystemet föreningens ansvar, så de ska godkänna eventuella ändringar i detta.
 
Stickan56
amdreas skrev:
Dessa aspekter har jag inte haft en tanke på. Har helt litat på hantverkaren.
Det låter som om hantverkarens begränsningar har styrt vilka råd han gett, inte vad som är bäst för dig.

MVH Stickan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.