Hej,
vi fick vårt badrum renoverat våren 2010 och det är äntligen
dags för hantverkaren att göra något åt kvarlevan enligt bifogad bild. Tidigare
var tanken att rören skulle kapas och att en väldigt liten låda skulle täcka över. Nu vågar inte rörmockaren kapa röret pga. rädsla för att att vibrationerna ska förstöra.

Planen är alltså att en låda ska täcka hela röret på bild. Lite tokigt, tycker jag.
Ska vi verkligen acceptera att en så pass stor låda ska byggas? Om inte, vad finns det att göra?

Tack på förhand.
 
  • photo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vibrationer förstöra??

Det går att kapa rör med rörkap eller med multicutter, och det är inte speciellt mycket vibrationer.
 
Jag var kanske lite otydlig. Det är en gammal fastighet och rörmockaren är rädd att vibrationerna ska förstöra röret. Jag menar också att det inte borde vara någon fara, men jag är inte rörmockare och då är det svårt att argumentera emot.
Tack för ditt svar.
 
Ska röret bara tas bort o pluggas i båda ändarna eller vad är tanken?

Som sagt rörkap eller tom ev bågfil så lär väl inte vibrationerna vara något att frukta. Då hade man ju behövt vara livrädd om något barn råkar sparka emot röret eller nåt.

Hade ju hellre fimpat röret i tid innan tätskiktet men nu är det inte mkt att göra
 
Kasst råd från början, att lämna detta kvar.

Får man fråga vad ni har för värme nu istället...?
 
Tanken tidigare var att plugga röret strax ovanför golvet. Det går vatten i röret.

Nu har vi golvvärme.
 
Har du kollat med ditt försäkringsbolag om badrumet går att försäkra med denna lösning?
 
Har ni en elektrisk handdukstork? Kanske en vattenburen dito skulle passa bra på den väggen?
 
Rör i golvet är i sak inte förenligt med säkert vatten o branschens monteringsanvisningar

Avsteg kan göras om särskilda skäl föreligger o en annan lösning inte kan anses rimlig. Detta ska dock framgå i egenkontrollen o helst dokumenteras. Med ett rör som ändå ska pluggas kan jag dock inte se att några undantag bör ges.

Så ja det finns en viss risk att försäkringsbolaget hänvisar till aktsamhetskravet o jämkar (sätter ner ersättningen) en våtrumsskada eller nekar helt
 
jenssoderberg skrev:
Har ni en elektrisk handdukstork? Kanske en vattenburen dito skulle passa bra på den väggen?
Jo, det skulle vara snyggt. Kvarstår dock att det är I stride med branchregler att ha vattenrör igenom golvet och försäkringsbolag brukar kräva att dessa regler följs för att försäkringen skall gälla. Men nu sitter ju rören där redan.....så skadan är skedd. Frågan är om det är försäkringsbart om de pluggas....det vet jag inte.
 
Redigerat:
Är det ok att plombera vattenrör dolt?
 
jenssoderberg skrev:
Har ni en elektrisk handdukstork? Kanske en vattenburen dito skulle passa bra på den väggen?
Vi har en elektrisk på den väggen.

Väldigt tacksam för alla svar. Läste mig nyss till att det trots allt verkar ok att låta befintliga rör gå upp från golvet, så länge det inte är alldeles för nära dusch eller handfat - men jag är inte säker.
 
Byggis1976 skrev:
Är det ok att plombera vattenrör dolt?
Det tror jag inte - jag antar att det är därför det ser ut som det gör på bilden ovan.
Känns så jäkla trist att låta hantverkaren bygga en så hög och smal låda kring elementresterna. Har svårt att se att det skulle bli snyggt.
 
Vad jag kan se så har du två val. Fimpa röret så kort som möjligt, eller låt det vara kvar. Personligen så hade jag kapat det så kort som möjligt och gjort någon liten låda.
 
amdreas skrev:
Vi har en elektrisk på den väggen.

Väldigt tacksam för alla svar. Läste mig nyss till att det trots allt verkar ok att låta befintliga rör gå upp från golvet, så länge det inte är alldeles för nära dusch eller handfat - men jag är inte säker.
Följer man BKR så får inga andra rörgenomföringar förekomma än golvbrunn o annat avlopp. Sen får man som sagt göra ev avsteg vid behov.

Sen spelar ingen roll om den är pluggad eller inte om det ligger vatten i den. (även om just tappvatten inte är så mkt eller högt tryck)

Utseendemässigt är det ju ändock snyggare att försiktigt såga av röret med bågfil eller rörkap o plombera, så kan man täcka med nåt mindre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.