Jag skulle säga att det viktiga för markavloppsrör är att de är märkta med sn8. Den märkningen anger ringstyvheten för röret, hur mycket det kan belastas med utan att kollapsa. Nordiska leverantörer, bland annat wavin, pipelife och uponor säljer rör som är märkta med nordic polymark. Sedan finns det givetvis någon EN-märkning som jag inte kommer ihåg i huvudet.

För något år sedan köpte jag en hel del avloppsrör och böjar på Rinkabyrör, jag tror det var uponor som såldes där just då. Lätta och montera och packningarna behövdes knappt smörjas.
Jag hade tyvärr missat lite och var tvungen att komplettera. Åkte till biltema och kompletterade med lite böjar. Blev glad när jag insåg att de var tillverkade av GF (stor rörtillverkare) och märkta med nordic polymark.

Var dock inte lika nöjd när de skulle monteras, lögn i hel*... att montera ihop dem även med glidex.

Har tyvärr liknande erfarenheter av byggmax. Senast och förhoppningsvis sista gången jag behöver komplettera avloppsrör handlande jag på jem&fix, de sålde wavin och de var lättmonterade.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Har samma erfarenhet med komplettering med delar från bauhaus, det var nästan spett o slägga för att få på delarna.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Nu har jag bestämt mig för att lämna tillbaka byggmax-rören.

Det blir Uponor ultra classic istället. Lite dyrare, lite omständigare att få tag på men jag kommer sova bättre. Värt varenda krona (y).
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Det är skillnad mellan skit o pannkaka!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Skit ska skit ha brukar man ju säga men när det gäller avloppsrör så gäller inte det :crysmile:
 
Innan jag lämnade tillbaka rören gjorde jag lite jämförelser. Byggmaxrören var klart mycket styvare och kändes mer spröda i plasten än pipelife-rören. Det var också betydligt enklare att montera böjarna, och framförallt demontera om man behövde ändra något.

Ångrar inte en sekund att jag bytte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.