S
Marlen Eskilsson skrev:
Han är en tjuv och berättar glatt om det? Tror till och med att vi har skyldighet att anmäla honom.
Nope, "civila" har ingen rapporteringsskyldighet i Sverige, tyvärr.
Däremot har man skyldighet att åtminstone kontakta SOS vid fara för liv.
 
Det var ju bra, då slapp jag det.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Han och kunden hade bestämt att utföra ett jobb utan att involvera skatteverket, där är båda lika goda kolsupare.

Att sedan kunden och han har en telefonkonversation om vad kalaset ska kosta och de är inte överens, berättigar väl inte honom att stjäla från kunden?

Jag anser inte att inlägget kan tolkas på något annat sätt än att han och hans kollegor stal från kunden som hämnd för att de var oense om vad det ska kosta.

För att få driva ett forum i Sverige måste man följa svensk lag. För att inte riskera att bli utkastade som t ex Flashback, så måste vi se till att det som kan tolkas som uppmaning till brott raderas. Det är inte censur. Det handlar om att få ha kvar rätten att driva sin verksamhet.
Jag tycker inte att wago33 inlägg var en uppmaning till att begå brott men där verkar vi ha olika uppfattning. Är forumet lika hårda när det gäller andra brott ? Som att koppla el själv utan behörighet vilket det i forumet brukar beskrivas hur det ska gå till och vilket kan innebära livsfara eller bygga ut huset utan bygglov blir nog en hel del medlemmar som kommer bannas ?
 
  • Gilla
annstr1 och 6 till
  • Laddar…
Lite hårt med en avstängning direkt. Är det inte bättre att radera inläggen och påpeka att de var över gränsen? Att berätta att man gjort något kriminellt är väl inte samma sak som att uppmana till brott? Det kan ju lika gärna ses som en sedelärande historia om att man varken ska ägna sig åt svartarbete eller att försöka blåsa hantverkare.

Sen är det inte fråga om censur, forumägarna har givetvis rätt att godtyckligt radera inlägg. Givetvis med risken att man sprider dålig stämning om man gör det på ett osnyggt sätt.
 
  • Gilla
Tobbe87
  • Laddar…
Min personliga synpunkt: wago33:s inlägg visar på total brist på etik. Att ta lagen i egna händer, för att någon är skyldig pengar, är något vi ska försöka undvika i Sverige. Det finns för mycket av liknande verksamhet redan av vissa ligor. Har man en dispyt om vad som ska betalas, så ska det avgöras i domstol om man inte kommer överens! En liten förmildrande omständighet kan jag dock komma på i detta fall och det är att det möjligen har att göra med en utländsk beskickning och då kan svensk domstol kanske inget göra. ( Hur är det med att smuggla material över gränsen till en beskickning? Av USA restriktionsklassat material vet jag att det är strängt förbjudet - men vad gäller "vanliga varor"?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Skitnödigt att banna wago33. Transparens noll. Fy.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Måste hålla med om att det var hårt att banna honom utan att han fått chansen att förklara sig, kan ju till och med vara så att sakerna som försvann var de produkter/saker som installerats och som hantverkaren inte fått betalt för. Inlägget ger för lite info för att ge en tillfredställande bild.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
D09
Sett ur en konsuments ögon så är det ju vidrigt. Dvs man är inte överense och då stjäl hantverkaren privata ägodelar.

Nu framgår det inte om det var en engångsgrej pga en ev vidrig diplomat som tänkte blåsa den samme eller om hantverkaren gjort så i tusentals bostäder för att man inte är nöjd med priset eller något annat.
 
Redigerat:
Mikael_L
Spännande att läsa alla möjliga åsikter. ;)

Men jag passar på att påminna om en regel här på forumet, att diskussion om moderenandet tas via PM, ej i forumet. En sund regel tror jag som har antagligen delvis har räddat forumet att fyllas av en massa tjafs.
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Så om en moderator inte gillar en post => ban
Men vi får inte diskutera modererande publikt

Nordkorea?
 
  • image.jpg
  • Gilla
UPS-tekniker och 6 till
  • Laddar…
...ja varför skulle ett privat forum vara någon sorts demokrati? Det måste vara ett av de vanligaste missförstånden i forumvärlden.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Ja beslut kan vara svåra. Somliga kanske anser att en beslutsfattande position är en förmån eller ynnest, men den som har rollen kanske ser det som en belastning, det kan vara ganska krävande. Det är inte många som klarar att alltid fatta ett rättvist beslut grundade på alla tillämpbara fakta, utan ibland behöver man ta ett beslut av helt andra skäl helt enkelt för att kunna gå vidare. Dessutom kanske inte utomstående har kännedom om hela bilden! Så ibland får man faktiskt tänka efter och respektera taget beslut även om man tycker det är fel. Men man kan ju alltid fråga efter skälen eller uttrycka sin åsikt, en gång.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...ja varför skulle ett privat forum vara någon sorts demokrati? Det måste vara ett av de vanligaste missförstånden i forumvärlden.
Du missförstår som vanligt. Eftersom det är ett privat forum och man väljer sin regler själv säger det ju rätt mycket om en själv när man väljer styra sitt forum som Kim....
 
Marlen Eskilsson skrev:
wago33 är avstängd.
Helt rätt! Svartarbete ska stävja i sin linda!
 
brunnbytarn skrev:
Helt rätt! Svartarbete ska stävja i sin linda!

Och obetalade kunder hyllas?

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Hmbyggab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.