Byggis1976 skrev:
E- post är skriftlig bevisning i sv tingsrätt, så bara det är tydligt så funkar det jättebra. Inspelningar har jag ingen erfarenhet av. Även hantverkare har stor nytta av noggranna kunder - tyvärr uppfattas dessa kanske också som jobbiga och byråkratiska. Men för alla parter är det väl att föredra att kostnader är avtalade och tydliga? Även seriösa hantverkare borde vilja få ner ÄTA på papper med pris som gk......

Om ovan nämnda sits hade involverat en besiktningsman ( som de flesta hantverkare inte vill ha) hade bevisningen funnits tror jag.
Fast det är skillnad på kunder som är nogranna också.

1. De som är nogranna och vet vad de vill men inser att när det är ROT-jobb så finns det begränsningar och accepterar detta.

2. De som är nogranna och vet vad de vill men inte kan acceptera begränsningar inom ROT. Dock kan man ta konflikten redan här, nästa kategori är nog värst

3. De som är nogranna och vet vad de vill och säger att de accepterar begränsningar inom ROT-jobb MEN som sedan påstår att de aldrig accepterat och förnekar detta totalt för att slippa betala.

Som tur är var det Chefen för snickarna som gick på och missade en ÄTA-blankett så vi klarade oss men gör vi fotfolk sådana missar så blir det en ordentlig tillrättavisning ;)
 
En bra o kunnig hantverkare ställer frågor inför offerten. Tex, vet du vad regelavståndet är? Eller skall vi räkna på att vi behöver förstärka med x antal per meter, eller vill du ta det som ett ÄTA arbete om det behövs? Om det visar sig ha rätt dimension kan vi dra av 2000 SEK......

....det är ju denna typ av konversation jag som kund får förtroende för. Sen förväntar jag mig också att hantverkaren till relativt stor del faktiskt kan ta reda på förutsättningar genom att undersöka....eller fråga kunden om det är ok att han vid första träffen tar hål på något för att se. Sen skall det ju inte behövas att en kund skall behöva få ÄTA på helt uppenbara, avtalade saker ..... Tex nya plåtar till taket ingår....sen kommer en tilläggsfaktura på "nya plåtar på taket " självfallet kan man inte agera så.


Samtidigt så bör man som kund förstå att om en hantverkare tex börjar riva och av slump hittar någon typ av fuktskada så var denna inte " medräknad" och kan innebära merarbete.....

Båda parter bör ju bete sig professionellt. Därför skall ju hantverkare också välja sina kunder....
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
sj6 skrev:
Fast det är skillnad på kunder som är nogranna också.

1. De som är nogranna och vet vad de vill men inser att när det är ROT-jobb så finns det begränsningar och accepterar detta.

2. De som är nogranna och vet vad de vill men inte kan acceptera begränsningar inom ROT. Dock kan man ta konflikten redan här, nästa kategori är nog värst

3. De som är nogranna och vet vad de vill och säger att de accepterar begränsningar inom ROT-jobb MEN som sedan påstår att de aldrig accepterat och förnekar detta totalt för att slippa betala.

Som tur är var det Chefen för snickarna som gick på och missade en ÄTA-blankett så vi klarade oss men gör vi fotfolk sådana missar så blir det en ordentlig tillrättavisning ;)
Vad är det för begränsningar inom ROT-jobb du pratar om? Menar du att nogranna kunder som anlitar en hantverkare med F-skattesedel och utnyttjar rotavdraget inte kan förvänta sig ett lika bra resultat?! Eller missförstår jag dig helt?
 
lorens skrev:
Vad är det för begränsningar inom ROT-jobb du pratar om? Menar du att nogranna kunder som anlitar en hantverkare med F-skattesedel och utnyttjar rotavdraget inte kan förvänta sig ett lika bra resultat?! Eller missförstår jag dig helt?
Begränsningar i regler och rekomendationer. Exempel:

Kunden har bestämt sig för att ha en duschhörna mot yttervägg. Dold rördragning i yttervägg är inte rekomenderat och inte enligt säker vatten-installation,

I detta exempel så kan kunden antingen acceptera att byta vägg så att blandaren hamnar på en annan vägg eller synlig rördragning. Alt. Byta rörmockare då vi inte gör det, vi skriver inte ens avvikelse på detta då vi vet att frysrisken är stor.

Men om kunden är nogrann i hur denne vill ha slutresultatet, kunden har tänkt ut hur allt ska se ut och kanske t.o.m. beställt grejerna innan vi ens tittat på jobbet (Ja, detta förekommer) så kan det bli jobbigt.

I ROT-jobb så stöter man i stort sett alltid på patrull.
 
Ja men jag förstår fortfarande inte vad detta har med just ROT-jobb att göra... Spelar väl ingen roll ifall någon anlitar en rörmockare och ska utnyttja ROT eller ej, utan jobbet ska väl göras på exakt lika villkor ändå!?

Dvs, rören ska väl inte dras i en yttervägg pga frysrisken hur som!?
 
lorens skrev:
Ja men jag förstår fortfarande inte vad detta har med just ROT-jobb att göra... Spelar väl ingen roll ifall någon anlitar en rörmockare och ska utnyttja ROT eller ej, utan jobbet ska väl göras på exakt lika villkor ändå!?

Dvs, rören ska väl inte dras i en yttervägg pga frysrisken hur som!?
Gissar att ni menar två olika saker :)
Antar att du tänker på ROT avdrag medan vad sj6 syftar på när han säger ROT-jobb är en förkortning av "reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad" som en generell benämning av renoveringsarbeten. Typ?
 
Det blev lite pinsamt! Det är intressant med det juridiska men jag är inte helt med på alla förkortningar! Att ROT även kunde betyda det du skriver hade jag inte en tanke om! Sen när jag fastnat för mitt tänkt är det svårt att se något annat!

Men självklart håller jag med att en kund som beställer ett jobb och ser ett färdigt resultat framför sig, vill juh självklart få som han vill. Men pga diverse olika regler och saker att ta hänsyn till går det inte att lösa rent praktiskt ibland och en kompromiss måste göras!
 
Men, om det inte är i enlighet med någon typ av branchregler så ser väl alla seriösa hantverkare till att informera kunden om detta, och helst i kontrakt. Det brukar finnas rader som handlar om avrådanden. Att fylla på kontrakten med signaturer under " resans gång" är ju helt ok. Datum / sign.

Nogrann och seriös kund är inte likställt dumdristig stå påstig kund.....
 
Nino, hur gick det med kunden som inte betalade?
 
@nino hur gick det??
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Jadu kommer knapp ihåg det här :D

Jag fick ju betalat av snickarna hur det gick för dom vet jag inte...
Gjorde då iaf en hel del jobb till åt dom...

Om jag träffar på nån av dom så ska jag frågs
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.