Hej

Jag en kompis som har ett problem med en kund som inte betalar sin faktura till fullo.
När de har skickar ut påminnelser så faxas/skickas det tillbaka med "bestrides"...

Summan som är kvar är ca 30.000-40.000 och gäller en badrumsrenovering och lite mer jobb, inget pris annat än timdebitering är lämnat, hantverksformulär är ifyllt med vite på ca 7000:-/vecka.
Jobbet blev klart i tid.

Hur går man vidare? Känns ju surt att dom har gjort ett jättejobb och alla inblandade har verkligen gjort det bästa men dom har jobbat i bästa fall gratis

Är det verkligen ok att bara bestrida fakturor utan förklaring?

Summan är ju såpass liten att man undrar om det verkligen är värt att ta in hjälp som kostar ca 1400:-/h +resor
 
Har han kontaktat kunden för att få reda på varför det bestrids?
 
nino skrev:
Hej

Jag en kompis som har ett problem med en kund som inte betalar sin faktura till fullo.
När de har skickar ut påminnelser så faxas/skickas det tillbaka med "bestrides"...

Summan som är kvar är ca 30.000-40.000 och gäller en badrumsrenovering och lite mer jobb, inget pris annat än timdebitering är lämnat, hantverksformulär är ifyllt med vite på ca 7000:-/vecka.
Jobbet blev klart i tid.

Hur går man vidare? Känns ju surt att dom har gjort ett jättejobb och alla inblandade har verkligen gjort det bästa men dom har jobbat i bästa fall gratis

Är det verkligen ok att bara bestrida fakturor utan förklaring?

Summan är ju såpass liten att man undrar om det verkligen är värt att ta in hjälp som kostar ca 1400:-/h +resor
KRÄV en skriftlig förklaring och hota med Kronofogden.
 
Har den som utfört arbetena gjort vad som kommit överens om till kostnader som är relevanta så är det bara att skicka det till KFM. Samtidigt så kan han skicka en förfrågan om varför man inte vill betala och även påtala viltet som löper per vecka. Att ta in hjälp är inte ens nödvändigt för KFM kommer att skriva till kunden och begära in handlingar om varför de inte betalar vilket måste vara svår för dem att ang om allt gjorts enligt ök.
 
Man ska lämna en bestriden faktura till tingsrätten. Det är ej god inkassosed att lämna till KFM det är inte så märkvärdrigt.
 
Exakt varför han bestrider vet jag inte, förmodligen tycker han att det blev för dyrt.
Vet att det blev endel extra jobb.

Erik: om man lämnar den till tingsrätten då blir det väl att ta in hjälp och då rullar ju pengarna iväg snabbt.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Erik_X skrev:
Man ska lämna en bestriden faktura till tingsrätten. Det är ej god inkassosed att lämna till KFM det är inte så märkvärdrigt.
Jag kan hålla med om dig om detta, MEN det kan spara lite tid åt dig arbetsbördan på TR.
I detta fall så svarar kunden på brev och bestrider så då är TR kanske rätta vägen.
För egen del så har jag skickat en bet.påm. sedan ett inkassobrev med mottagningsbevis och där efter ansökan till TR, och ingen har klagat på min inkassosed.
 
Man får lämna in ansökan själv det krävs inget ombud.

Har han skrivit påminnelse?
Har han skrivit inkasso brev?
Dessa båda kan han skriva själv eller låta en firma skriva typ "Arg Inkasso"
 
nino skrev:
Exakt varför han bestrider vet jag inte, förmodligen tycker han att det blev för dyrt.
Vet att det blev endel extra jobb.

Erik: om man lämnar den till tingsrätten då blir det väl att ta in hjälp och då rullar ju pengarna iväg snabbt.
Kolla med TR var brytpunkten går för "tvisstemål om mindre värde" tror att det ligger där runt 40 000:-
Hamnar din kompis under brytpunkten så är det bara att gå till TR taggat till tänderna.
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
O
Erik_X skrev:
Man får lämna in ansökan själv det krävs inget ombud.

Har han skrivit påminnelse?
Har han skrivit inkasso brev?
Dessa båda kan han skriva själv eller låta en firma skriva typ "Arg Inkasso"
Problemet är när kunden bestrider en faktura du kan då inte skicka den till inkasso.
Det är bara att skicka den raka vägen till tinget. Det borde gå under småmål, så det borde inte bli så dyrt.
Om inte annat så är det nästan värt det....
 
D
Högst ett halvt basbelopp i tvistebelopp för att det skall gå under småmål.
 
ett halvt basbelopp blir väl typ 20000:- plus lite till?

får läsa lite om hur det går till i tinget då och se om man kan hjälpa till

anledningen till att jag bryr mig är att jag gjorde endel av jobbet, men jag har fått betalt av firman som nu inte får betalt av kunden...
 
Så trist att behöva råka ut för det som "ni" har gjort.
Har det inte skrivits nått kontrakt på vad som gäller? (löpande,material pris osv)
 
hantverkarformulär ska vara skrivet med timpris
 
Men då har bi väll rätten på er sida eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.