Hej! Ja det till höger går till kulverten.
 
Vem har kopplat in det här åt dig?
Det finns massor av folk som har kulvertar som borde kunna svara bättre än mig.

..mmen Jag hade nog kopplat pannan o laddomaten till huvudtanken, sen kopplat kulvertslingorna från huvudtanken.
Nu har jag svårt att se att huvudtanken kan agera värmereservoar åt slavtanken.
Kan returen från kulvert komma till huvudtanken över huvudtaget?
 
En rörfirma. Rören går med en slinga mellan Panna och Laddomaten. Sen går det till kulvert och till stora tanken. Först laddas huset och lilla tanken. Det överskott som är över 72 grader går via en termisk ventil in i tanken. (Uponor garanterar sin kulvert upp till 72 grader).

Idag har de grejat med Shuntautomatiken så nu har vi lite varmare i huset. Lilla tanken är i ca 60-65 grader. Problemet just nu är att det blir inget kvar att ladda stora tanken med. Frågan är ju om det beror på hög energiförbrukning eller felaktiga koppel.
 
...och ja, returen från kulverten kan komma till tanken.
 
Jag stoppade dit en begagnad fjärrvärmemätare innan kulvertnedgången i pannrummet. På detta vis så har jag koll på hur mycket momentan energi i kW som huset gör av med. Sen räknas ju totala energiåtgången upp hela tiden. Jag brukar skriva upp lite då och då och räkna genomsnittsförbrukning.
Man kan även se flöde framlednings och returledningstemp.

Det jag missar på detta är varmvattenförbrukningen.

Hur lång är kulverten?
 
40 meter Uponor. tvårörs, tror det är 42mm rör. Tog den som var lite grövre.
 
Jag tillåter mig ett litet Eureka!
Efter gårdagens fixande med shuntautomatiken så matar den nu ut tillgänglig värme jämnt och fint. Sen igår kväll har vi haft ca 20 grader jämn temp inomhus. Dippade till 19 imorse men kom tillbaka så fort jag tände om. Nu börjar vi nå ett läge där även den stora tanken börjar laddas med 70-80-gradigt vatten. Nu har jag driftsläge påanläggningen. Nu kan vi börja tänka konstruktivt igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.