S seniorkonsult skrev:
”Som den som inte kommer upp sen”. Blir fult, tycker jag.
Jag håller med. Ditt scenario skulle få det att se konstigt ut.
 
tommib tommib skrev:
Rent statistiskt är de flesta medelmåttiga. Det är innebörden av det.
Hälften är faktiskt sämre än medelmåttan. Så det är 50% risk att jobbet blir sämre än "halvbra" gjort...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag föreslår att Ts sätter upp en provisorisk 7cm sockel. Löst. Sedan ber han elektriker spika mot vägg och inte sockel. Han tänker vidare skaffa en alternativ värmekälla till el. En pelletsbrännare skall stå mitt i stugan snart.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Att skriva om att dom flesta är medelmåttor är väl lite magstarkt samt att säga något om någons kompitens är inte bra , när du inte vet något om en person
Då måste du tillhöra en medelmåtta enligt vad du skriver i # 7
Citat : Att spika kabel några cm från lister/hörn mm är nått man inte vill göra för det kommer garanterat att bli fult
Det finns lögn, f*rbannad lögn och statstik...

Om man skulle dela upp tex alla läkare i bra och dåliga skulle hälften vara bra och hälften dåliga om man använder statestikens normalfördelning. De duktigaste läkarna kanske väljer att forska, medan de som inte är så duktiga skriver ut fler recept på pennicillin och fler remisser. Det betyder inte att de senare gör ett dåligt jobb.

Bedömningssystem kan vara sånna att genomsnittet inte blir bra. Ta tex en gymnasieklass på 24 elever där endast 7 får ut slutbetyg. Lite otur, för många prov på samma vecka för en medelmåtta, eller sjukdom för en duktig elev, räcker för att misssa ett prov, få underkänt i ett ämne och därmed inte få godkänt slutbetyg.
3 veckors sjukdom vid fel tillfälle under 3 år räcker.

I vardagligt tal används nog ordet medelmåtta som lite negativt, lite under bra eller accceptablelt, men rent statistiskt är en medelmåttig elektriker ganska duktig på sitt jobb.

Sen finns det en kategori där den matematiska statestiken inte gäller och det är för bilförare.
Statistiska undersökningar på självskattad nivå av bilförares kompetens visar att de flesta bilförare är lite duktigare än genomsnittet.
 
E elmont skrev:
hsd, sök på forumet, jag har vid upprepade tillfällen "förklarat".
Precis, hsd. Här har du en sökning att börja med: https://www.byggahus.se/forum/search/5414941/?q=element&o=date&c[user][0]=318
Alla inlägg av elmont som innehåller ordet element. Elva sidor. Det borde bara ta ett par dagar för dig att hitta rätt. En vecka max. Hur lat får man va, egentligen?

/s
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nu får jag dåligt samvete för mitt cyniska inlägg.
Förlåt, elmont. Och tack för tillrättavisandet, cdx873v.
Nu går jag och skäms.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
hsd
T thomasloven skrev:
Precis, hsd. Här har du en sökning att börja med: [länk]
Alla inlägg av elmont som innehåller ordet element. Elva sidor. Det borde bara ta ett par dagar för dig att hitta rätt. En vecka max. Hur lat får man va, egentligen?

/s
Det beror kanske på att man inte sitter och hänger på forumet hela dagarna ;)
 
Nu börjar tråden dra lite väl långt mot filosofi och statistik. Håll tråden till ämnet!

/moderator
 
T thomasloven skrev:
Precis, hsd. Här har du en sökning att börja med: [länk]
Alla inlägg av elmont som innehåller ordet element. Elva sidor. Det borde bara ta ett par dagar för dig att hitta rätt. En vecka max. Hur lat får man va, egentligen?

/s
Komplettera med elradiator i sökfunktionen!
 
T thomasloven skrev:
Nu får jag dåligt samvete för mitt cyniska inlägg.
Förlåt, elmont. Och tack för tillrättavisandet, cdx873v.
Nu går jag och skäms.
Skäms lite också.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns lögn, f*rbannad lögn och statstik...

Om man skulle dela upp tex alla läkare i bra och dåliga skulle hälften vara bra och hälften dåliga om man använder statestikens normalfördelning. De duktigaste läkarna kanske väljer att forska, medan de som inte är så duktiga skriver ut fler recept på pennicillin och fler remisser. Det betyder inte att de senare gör ett dåligt jobb.

Bedömningssystem kan vara sånna att genomsnittet inte blir bra. Ta tex en gymnasieklass på 24 elever där endast 7 får ut slutbetyg. Lite otur, för många prov på samma vecka för en medelmåtta, eller sjukdom för en duktig elev, räcker för att misssa ett prov, få underkänt i ett ämne och därmed inte få godkänt slutbetyg.
3 veckors sjukdom vid fel tillfälle under 3 år räcker.

I vardagligt tal används nog ordet medelmåtta som lite negativt, lite under bra eller accceptablelt, men rent statistiskt är en medelmåttig elektriker ganska duktig på sitt jobb.

Sen finns det en kategori där den matematiska statestiken inte gäller och det är för bilförare.
Statistiska undersökningar på självskattad nivå av bilförares kompetens visar att de flesta bilförare är lite duktigare än genomsnittet.
Fast en normalfördelningskurva säger ju inte att hälften är bra och hälften är dåliga. Normalfördelningskurvan kommer att visa att majoriteten är medelmåttiga och sedan med fallande sannolikhet är ett antal riktigt usla och ett antal är enastående bra.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag är mer förtjust i Schneider OptiLine

[länk] cable management/sz4/3606480310836p.jpg

:)
Tänkte snarare på att ts inte verkar vilja ha någon vanlig kanal :) jo optilinen är fin men en gross har en list de kallar panduit. Den tycker jag mycket om. Också har hager en med böjbara hörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.