# på att det måste finnas golvlister att fästa kulo i för el till vägguttag 230V.
# "han" säger att elradiatorer skall köpas via dem, fristående oljefyllda 230V går tydligen inte" (som redan finns...).

Det är ett fritidshus byggt av flyttad timmerstomme.
Bild på innerväggar (råspont 20x120) där kuloledningen är tänkt att dras 7cm upp från golvet (på långsidorna hö+vä) och där de utanpåliggande uttagen skall ligga så nära ovanför de 7cm som möjligt.

Mina frågor är alltså;
Kan elinstallatören kräv golvlister?
Kan elinstallatören kräva att jag skall köpa elradiatorer av dem och får de ej vara godkända fristående element?
 
  • Innervägg i timmerstomme med råspontpanel och planerad kuloledningsdragning 7 cm från golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OCH nej WC skall inte stå där, tog bort den från ordinaroe plats så elinstallatören lättare skulle kunna skruva dit elradiatorn i dusch / WC-rummet.
 
  • Gilla
Matzeball och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att elementen ansuts med stickpropp? Sätter elektrikern dit vägguttag så kan väl inte han ha några synpunkter på vad du kopplar in där sen? Måste du köpa lampor av honom också? Dammsugare?
 
Anledningen till att han vill ha golvlister är så att han kan spika sin kuloledning på golvlisten och följa den snyggt med sin kabel.
Att spika en kabel 7cm upp runt om alltihop blir absolut inte bra, det lovar jag dig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dom som kan fästa en kaabel kan göra det utanpåliggande rätt snyggt utan golvlistor. det finns några trådar här hur man klamra en kabel. men det är klart enklare att spika rakt på en golvlist.
 
Det jag kan tänka mig är att det går fortare att spika upp kabeln, om den får vila mot en golvlist. Man kan kanske hypotetiskt ha en åsikt om att kabeln är lite mer utsatt om den går helt fritt på den höjden. Sitter där en list så tar listen upp smällar från dammsugare o värre saker.

Om det är radiatorer som skall installeras fast, så kan Elektrikern ha två typer av synpunkter.

1. Det kan vara en radiator av låg kvalitet som han inte vill installera, för det blir iallafall moraliskt på hans ansvar.

2. (mer troligt) vissa elfirmor vägrar installera utrustning de inte fått sälja, för deras affärsmodell bygger på att de skall göra (stor) vinst även på material. Andra elfirmor installerar egenköpta prylar, men begär då typ 20 - 50% högre timpeng. Och så finns det firmor som installerar så länge det är prylar av godtagbar kvalitet.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Att spika kabel några cm från lister/hörn mm är nått man inte vill göra för det kommer garanterat att bli fult och sedan blir den som spikade skylld för att ha utfört ett uselt jobb. Så även jag vägrar att göra ett jobb som jag vet inte blir bra.
Och det står var firma fritt att vägra göra jobb som dom av någon orsak tycker blir dåligt, ja det är nästan så att det tyder på en viss seriositet.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 8 till
  • Laddar…
Fritidshus med 230V för elradiatorer med stickpropp för anslutning.

Ej fast installation.

Märkliga ting att anlita hantverkare, jag é kunden och vill jag ha det på ett sätt och det är lagligt fattat jag inte varför de skall rota i vilja elradiatorer det skall vara.
Speciellt när de inte fattar att den de säljer avpassad för regelverkstomme förstör timmervägen.

Får väl gå med allt och sen skicka av det på Blocket. Försökt få in eldragare att jobba i tre år snart och bygglovet går snart ut.
Skall sluta med byggprojekt för det är för mycket regler och "monopol" på allt möjligt.
 
Stickan56
T Tord_Lj skrev:
Fritidshus med 230V för elradiatorer med stickpropp för anslutning.

Ej fast installation.

Märkliga ting att anlita hantverkare, jag é kunden och vill jag ha det på ett sätt och det är lagligt fattat jag inte varför de skall rota i vilja elradiatorer det skall vara.
Speciellt när de inte fattar att den de säljer avpassad för regelverkstomme förstör timmervägen.

Får väl gå med allt och sen skicka av det på Blocket. Försökt få in eldragare att jobba i tre år snart och bygglovet går snart ut.
Skall sluta med byggprojekt för det är för mycket regler och "monopol" på allt möjligt.
Varför skulle du vara tvingad att köpa några radiatorer över huvud taget?
Det måste väl finnas fler elektriker i Halland som kan installera några vägguttag.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R
Det är du som bestämmer hur du vill ha det inte hantverkaren , det går att spika ledning utan sockel
i dag använder el-gubbarna en halvklammer som behöver stöd på ena sidan för att det ska se snyggt ut
Men var med när det spikas , håll en sockel mot golvet och det spikas mot den .
Men räkna med att kabeln kommer att vara lite som en hängmatta på en del ställen och inte ligga rakt
Det med att "" vi ska leverera elementen är skitsnack "" du säger var du vill ha uttagen och dom ska monteras där , sen vad du använder dom till , har ingen med att göra
Varför står toan så öppet och mitt i rummet , ska den väggas in så inget vägguttag i närheten av toastolen eller under handfat
 
hsd
Ähh
Byt elektriker.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Viljen typ av element du ha beror inte på stommen.

Smitigt med toan centralt placerad:D
 
Stickan56
T Tord_Lj skrev:
OCH nej WC skall inte stå där, tog bort den från ordinaroe plats så elinstallatören lättare skulle kunna skruva dit elradiatorn i dusch / WC-rummet.
Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Varför skulle du vara tvingad att köpa några radiatorer över huvud taget?
Det måste väl finnas fler elektriker i Halland som kan installera några vägguttag.

Stickan
"...då vill jag inte ta jobbet..." så låter det.
I praktiken kan du bara ta skiten och se glad ut. OCH tacka, det är viktigt!

Stugan ligger 80mil norrut.
Tyvärr..
 
T Tord_Lj skrev:
vill jag inte ta jobbet..." så låter det.
Ja, som tur är är man inte tvingad att utföra alla jobb som erbjuds.
 
  • Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.