Mikael_L
Det finns ju många sätt att kombinera...

Man kan t.ex. sätta en utanpåliggande kuloinst med strömbrytare, lampor och några högt liggande uttag, delvis prydnad, vid sidan om funktionaliteten.

Sen skulle man kunna lägga en infälld installation med endast fler uttag, som alla ligger nere vid golvet. Välj antingen t.ex eljo renova eller annars det allra mest diskreta som finns istället, så tror jag inte att den normala besökeran ser något märkligt.

Detta blir kanske billigare också, då det inte krävs lika många porslinsdosor och bakelitströmställare/uttag.
 
Håll er till ämnet annars stänger jag tråden.
morsan/moderator
 
Du frågar :
"Nu har jag ännu ej börjat på detta och har inte satt mig in i installationen rent praktiskt men vad är det som är fallgroparna med just Kuloinstallationen?"

Fallgroparna är endast bristande planering!
Om du i övrigt är en händig elektriker eller anlitar en vill säga..

Missar du i planeringen så får du korsande kablar eller onödigt "tjocka" stråk osv.
Lika men klammringen, den ska mätas ut och delas upp i lika avstånd mellan böjarna/apparaterna.
Oerhört viktigt för utseendet!
Sen ska kablarna målas in i foder och dyl, men det är min uppfattning.

Original eller retroapparater i runt utförande är att föredra, men allt var inte runt ens på den tiden
 
Jag upprepar min fråga med anledning av Fraggos svar:

Går det att skarva dold kabel med utanpåliggande EKRK?
 
konichiwa girl skrev:
Jag upprepar min fråga med anledning av Fraggos svar:


Går det att skarva dold kabel med utanpåliggande EKRK?

Javisst via en dosa!
 
konichiwa girl skrev:
Jag upprepar min fråga med anledning av Fraggos svar:

Går det att skarva dold kabel med utanpåliggande EKRK?
Är inte riktigt med på hur du menar men om det tex kommer ut ett rör med FK i ur vägg eller tak och man vill gå vidare med tex EKRK sätter man en lämplig dosa över röret bara.
 
Vi vill kombinera dolt och utanpåliggande, dvs dra kabel i vägg i rör och sedan dra utanpåliggande från golvet och till uttaget (eller motsvarande i taket). Och vi ska förstås använda kopplingsdosor. :)
 
TorpAnders skrev:
Sen ska kablarna målas in i foder och dyl, men det är min uppfattning.
Vad menas med det?
 
Att kulon målas tillsammans med fodren och övrigt listverk.
Själv tycker jag tvärtom, all målning och tapetsering klar först och sedan lägger man kuloinstallationen utanpå.
Smaken är som baken, delad.
 
konichiwa girl skrev:
Jag upprepar min fråga med anledning av Fraggos svar:

Går det att skarva dold kabel med utanpåliggande EKRK?
Hupp! Jag får be om ursäkt, missade din fråga helt. :surprised:
Nu har du redan fått svar, men då jag gav dig huvudbry utan att vara tillräckligt tydlig ville jag ändå be om ursäkt.. :)
 
Mikael_L
electrocuted electrocuted skrev:
hittade lite bilder på installationen jag gav till min mor i julklapp, kanske kan skapa inspiration...
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hej.
Bildlänkarna är trasiga. Har du möjligtvis kvar bilderna på någon dator och kan och vill lägga upp dem igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.