D09 D09 skrev:
Du fick det att låta mycket enklare :rofl:(y)
Det är mitt jobb. Ja, inte släktforskning då, men att få saker att låta enkla :p:geek:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är mitt jobb. Ja, inte släktforskning då, men att få saker att låta enkla :p:geek:
Trevligt att höra, det behöver jag också göra ibland. Men vissa saker har du inte riktigt lyckats med...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Typ samma här, farfars farfars farfar Pehr H, som för övrigt var Linnélärjunge, föddes 1745.
Men då har du en generation mera ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tog en av de äldre anfäderna född på 1300-talet och det blev 18 generationer på ca 650 år. Så snittet blev 36 år/generation så att räkna med 30 år är nog inte i överkant om ni vill fortsätta räkna.:)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
"Gryning över Kalahari" av Lasse Berg är en intressant och roande bok om människans ursprung. Vi alla härstammar från en grupp om 10-20.000 människor i Etiopien som senare förflyttade sig och förökade sig i hela världen.

Karin Bojs bok "Min europeiska familj de senaste 54.000 åren" är också riktigt bra.
 
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
"Gryning över Kalahari" av Lasse Berg är en intressant och roande bok om människans ursprung. Vi alla härstammar från en grupp om 10-20.000 människor i Etiopien som senare förflyttade sig och förökade sig i hela världen.

Karin Bojs bok "Min europeiska familj de senaste 54.000 åren" är också riktigt bra.
Men det är också ett forskningsområde där det händer mycket så böckerna kan vara lite inaktuella.
Många länder och regioner gör anspråk på att husera "mänsklighetens vagga". En sådan strid står till exempel mellan Sydafrika och Östafrika.
Dock har ingen av dessa regioner fog för sina påståenden. Det är oklart var i Afrika människor av vår egen sort uppstod – troligen var det en komplicerad process som inbegrep fusioner, blandningar, mellan olika grupper.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-vi-gick-fran-afrika-manga-ganger/

Om 300 000 år gamla fynd i Marocko: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-var-skapelseberattelse-fran-aret-2017/
 
Problemet är att det är så svårt att hitta ministerialböckerna från den tiden, de är väl inte fotograferade. Men det finns ju grottmålningar där jag tyckte mig se en släkting. ;)
Men med någon av de DNA-tester som finns kan man ju få en hint om varifrån man kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.