H Hallerudsbo skrev:
Ska inte golv värmen kontroll mätas före under och efter det är lagt och innan det driftsättes av elektriker?

borde de inte se sånt så?

som det är nu så skulle jag ha kopplat bort golvvärmen helt.
Sen om du vill ha det ordnat så måste det bytas.

finns väl instruktioner va nära golvbrunn osv som det ska läggas
Jag ser inte hur ditt svar hjälper mig.
 
Sonen fick testa duscha igen och krävde 500 glassar om han fick en stöt. Jag blev inte 500 glassar fattigare.
 
H
Skrev 2 alternativ.
Troligt är kabel skadad.

koppla bort spänningen.
Sen kan du använda värdena från kontroll mätningen vid läggning för att kontrollera nu hur det är.

Det är troligt skadad kabel, och då får du leva utan golvvärme eller riv upp och gör om
 
H
Inget annat som är skruvat ned typ toa stol eller liknande?
Kan vara det som skadat kabeln med
 
H Hallerudsbo skrev:
Skrev 2 alternativ.
Troligt är kabel skadad.

koppla bort spänningen.
Sen kan du använda värdena från kontroll mätningen vid läggning för att kontrollera nu hur det är.

Det är troligt skadad kabel, och då får du leva utan golvvärme eller riv upp och gör om
Jag har 3 slingor så jag behöver bara koppla bort den som ligger närmast brunnen. Hjälper tillsvidare så att övrigt golv är varmt men måste så klart åtgärda felet.
 
H Hallerudsbo skrev:
Inget annat som är skruvat ned typ toa stol eller liknande?
Kan vara det som skadat kabeln med
Toan är limmad (y)
 
D Dvärsätt skrev:
Kapar tråden eftersom det är samma ämne men nog helt klart annat fel.

Sonen storgrät när han duschade och påstod att han fick en stöt varje gång han tog i blandaren. Jag duschade samtidigt och kände ingenting så jag tyckte att han var lite barnslig. Nu har han tjatat på mig flera dagar att jag ska kolla upp elen och minsann.... 101 VAC mellan golvbrunn och vattenledning. Hmm....

[bild]

Min gissning är att jag lyckats komma åt golvvärmen när jag tryckte ner golvbrunnen (badrummet blev klart för nån månad sedan). Därav att det "bara" är 100 volt. Vad tror ni?

Första tanken var att jag skulle testa dra en kabel mellan brunn och vattenledning men då bör väl jordfelsbrytaren gå om det ligger till som jag tror?!

Så innan jag tar upp brunnen tänkte jag att ni skulle komma med förslag.

Fotnot: Sonen är 8 år.
generellt så råder golvvärmetillverkare att man inte lägger värme i utrymmet för lokalfall. Dvs runt golvbrunnen.

otäckt.
 
Och du måste ha ett större fel (än bara värmekabeln) om inte JFB löser ut, så se till att det blir ordentligt utrett innan någon skadar sig
 
T Tsdoesds skrev:
generellt så råder golvvärmetillverkare att man inte lägger värme i utrymmet för lokalfall. Dvs runt golvbrunnen.

otäckt.
Nä, ärligt talat så minns jag inte att trådarna var så nära brunnen. Ologiskt..
 
Men alla mätningar under förläggningen var ok? Gjorde du golvet själv?
 
D Dvärsätt skrev:
Kapar tråden eftersom det är samma ämne men nog helt klart annat fel.

Sonen storgrät när han duschade och påstod att han fick en stöt varje gång han tog i blandaren. Jag duschade samtidigt och kände ingenting så jag tyckte att han var lite barnslig. Nu har han tjatat på mig flera dagar att jag ska kolla upp elen och minsann.... 101 VAC mellan golvbrunn och vattenledning. Hmm....

[bild]

Min gissning är att jag lyckats komma åt golvvärmen när jag tryckte ner golvbrunnen (badrummet blev klart för nån månad sedan). Därav att det "bara" är 100 volt. Vad tror ni?

Första tanken var att jag skulle testa dra en kabel mellan brunn och vattenledning men då bör väl jordfelsbrytaren gå om det ligger till som jag tror?!

Så innan jag tar upp brunnen tänkte jag att ni skulle komma med förslag.

Fotnot: Sonen är 8 år.
Du har ju åtminstone ett instrument så varför mäter du inte lite mer ordnat så du kan komma fram till vad som är fel och var? Ser det också som märkligt om du fått slingor så nära att du skadat något och omedvetet. Mätvärdet 100 V pekar lite mot någon oansluten jord e.dyl, lite väl nära Uf / 2 för att vara ett slumpmässigt värde som inte ger mer påtaglig effekt eller utvecklas vidare i någon riktning.
 
T Tsdoesds skrev:
Men alla mätningar under förläggningen var ok? Gjorde du golvet själv?
Mätningarna var ok. La golvet själv.
 
GK100 GK100 skrev:
Du har ju åtminstone ett instrument så varför mäter du inte lite mer ordnat så du kan komma fram till vad som är fel och var? Ser det också som märkligt om du fått slingor så nära att du skadat något och omedvetet. Mätvärdet 100 V pekar lite mot någon oansluten jord e.dyl, lite väl nära Uf / 2 för att vara ett slumpmässigt värde som inte ger mer påtaglig effekt eller utvecklas vidare i någon riktning.
Jag tycker också att det är märkligt att nån slinga kommit så nära.
Jag mätte de 3 slingorna innan inkoppling och de var helt ok och likadana.
100V låter inte helt osannolikt eftersom brunnen ligger ganska precis "på mitten" av en av slingorna.
 
En av slingorna är nu urkopplad så 2 av 3 är igång. Inga krypströmmar längre. Får göra en ordentlig undersökning framgent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.