harry73 harry73 skrev:
Eller smidigheten att man leder kondensvattnet med en slang i marken under plasten.
Det funkar men får nog ses som en nödlösning...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men om du pumpar ut luft ur källaren så dras ju ny varm fuktig luft in under sommarhalvåret.
Snarare torr inomhusluft. Men oavsett så är det väl oftast önskvärt (inte i mitt fall) att man vill ha ett undertryck. Det är deśutom inga mängder, bara när den aktivt avfuktar går en liten luftström ut och det är korta stunder. Använder själv kondesavfuktare också i andra sammanhang och de är billiga och funkar om man inte har det kallt, eller de funkar ganska långt ner men då blir det riktigt dyrt pga av ineffektivitet.
 
TS, hur varmt är det där du skall avfuktar över året?
Jag skulle aldrig betala 45' för att få avfuktare. Är du tveksam skulle jag lätt plastat och slängt in en lagom Woods kondesavfuktare för några tusenlappar. Övervaka sen med en hygrometer o temp över tid, när gärna energiårgång. Har du lite kallare där nere eller inte blir nöjd så har du sedan mer kunskap. Då kan du knalla och köpa en sorpotionsavfuktare för 10-20' inkl slangar mm och installera själv.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men om du pumpar ut luft ur källaren så dras ju ny varm fuktig luft in under sommarhalvåret.
Det handlar om att hålla RF lågt i hela grunden och det görs effektivast med kombination varmare än utetemp i känsliga temperaturintervall samt kondensavfuktare som får arbeta i intervall där det inte behövs sorbtionsavfuktare ...

Så enda anledning till att använda sorbtionsavfuktare är om det inte går att tillföra värme utan att tillföra fukt

Vid temperaturer under noll så måste ventilation stängas så att ingen varm fuktig luft tillförs grunden
Och i andra temperatur intervall måste grunden vara något varmare än ventillationsluft och gärna stänga ventilationen när RF och luft är högre än i grunden ute
 
D Derbyboy skrev:
Jag kör en Woods 12 eller 15 i en krypgrund (80m2) med berg i dagen och 1 meters takhöjd. Hjärtmur och två små biltemafläktar som får luften att cirkulera.

Den har förbrukat 458 kWh sedan 1 mars 2020
Jag kör med en utsugsfläkt i krypgrunden, har gjort det sedan 2002 och det är konstant RF 70% sommar som vinter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.