ostni skrev:
1. De flesta som idag bygger nytt hus bygger med krypgrund.
2. De flesta husen med plattor, har inte golvvärme.
Japp, de flesta som bygger idag bygger Älvsbyhus... 8)
 
ostni skrev:
1. De flesta som idag bygger nytt hus bygger med krypgrund.
2. De flesta husen med plattor, har inte golvvärme.

Grundat på vad/vilka siffror-undersökningar??

::)
 
Bara en notis jag har märkt när vi ett tag var inne på svängen att köpa begagnat hus och var på husvisningar... Det besiktningsmännen hade skrivit om krypgrunder var att det var en riskkonstruktion.... Sen kan man väl tyda det som man vill. Men klart att det var en oroande faktor för oss och speciellt då när vi inte var lika insatta i hus.

/Micke
 
Hmmm typiskt... läste precis pdf filen från anticimex.... Där var det tydliga svar... Riskkonstruktion... Precis det som jag hade läst från husbesiktningar :/

/Micke
 
Men är det ingen skillnad på krypgrund år 2005, jämfört med 40-talet, eller 70-talet??
Det har ju trots allt hänt lite sista 20-60 åren....
Utvecklingen går framåt.
Min saab v4 från 70-talet är iaf inte lika krocksäker som min Saab 9.5 från 2000... :)
Jag kanske har fel........
 
Nuförtiden är det välan uppvärmd krypgrund som 'gäller' och då är det inga problems.
Jag ahr själv krypgrund på hus ifrån fyrtiotalet, men vi bor på ett berg och grunden är på berget samt att vi håller det mesta uppvärmt och kör luftavfuktare och fläkt vid aktuella årstider.

När vi flyttade in luktade det 'jord' i källaren. Sedan satte vi in alla motåtgärder, och luftfuktigheten i källaren sjönk ner emot 50 % och så märkte jag att plastmattan i köket ovanpå som inte är limmad helt plötsligt började rynka sig och se bubblig ut - javisst! Torkar man krypgrunden/källaren så krympe rdet ju så mkt att plastmattan till sist såg ut som huden på en gammel elefant ( lite överdrivet men det är alltså en skum grå plastmatta i köket ;-) )

Så vet man vad man gör så fiunns det ingen anledning till att det skulle vara sämre. Och med platta - hur lagar man rören i den om/när den går sönder? Sitter kanske folk om trettio år å skakar på huvet år platta på mark.....

 
Det som anticimex skrev i sin rapport var att det som kallas varmgrund inte hade dessa problem som krypgrunden eftersom den ventilerades med inomhusluft som är varm. Problemen med krypgrunden var större idag än på 40-talet sa dom... detta på grund av att idag så är husen otroligt välisolerade och släpper inte igenom någon värme ner till krypgrunden som det var förr då golvet hade stora glipor och på så sätt släppte igenom inomhus värmen till krypgrunden.

Så skall man tolka dom så är inte nytt alltid bäst iaf..

Ha en bra vecka...

/Micke
 
Och Anticimex har ju inget egenintresse att blåsa upp riskerna med krypgrund? ::)
 
Visst kan dom ha egenintresse... men dom har ju egenintresse i allt dom kan klanka ner på och inte bara krypgrunder ;D

Sen skulle det kunna slå tillbaka rätt hårt om dom publicerar felaktiga uppgifter också... För hur många skulle anlita anticimex till sina besiktningar om man visste att dom fifflar.. inte jag iaf :surprised:

/Micke
 
Men att skriva att det är en riskkonstruktion är inte fiffel.. Och visst har dom ett enormt egenintresse då dom säljer avfuktningssystem till äldre krypgrunder..

Men till plattor kan som inte göra så mycket...
 
"Ni som har detta är ni nöjda, varför valda ni detta trots att de flesta verkar förorda platta på mark?"


Så löd frågan....Ingen med krypgrund som yttrat sig än... SJälv har jag krypgrund, men har bara bott här i tre månader och än inga problem.
Vi valde det för att Älvsbyhus hade tomten vi ville ha....
 
Glömde bort frågan...

Vi valde krypgrund för att Älvsbyhus har det punkt slut. Hade man kunnat välja är jag osäker på vad vi valt.
Vi är inte det minsta rädda för allt skitsnack om deras grunder.

Vi har inte flyttat in ännu så jag vet inte om jag blir nöjd, men min asvärföräldrar har krypgrund i ett hus byggt för 10 år sedan, och dom är helnöjda, och har ing som helst problem.
 
Vi valde det för att det behövde pålas på vår tomt, och då blev det billigare med krypgrund. Vi har snart bott två år utan synbarliga problem än så länge, men jag kryper ner och kollar då och då. Det enda jag ångrar är att vi har en utvändig lucka för att komma in i grunden. Hade varit bättre med en lucka inifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.