Vad trevligt med all respons i tråden!

Kul att se bild på grunden också, ser exakt ut som den i vårt hus. Tycker det ser lite vekt ut att spänna med dessa patentband, men de kanske räcker till...

Detta verkar ju inte direkt vara något ovanligt problem, om t o m fabriken tillverkar speciella spännanordningar...

Kommer att ge mig på detta närmare sommaren. Skall försöka få tag på ett par mekaniska domkrafter fram till dess.

Skall även passa på att titta på att staga upp under tvättmaskinen, för givetvis har även vi detta problem, när maskinen centrifugerar så skallrar det i hela huset...
 
Redigerat:
>...patentband, men de kanske räcker till...

Det räcker fint i de flesta fall. Efter en tid så pressas bjälken ned av sig själv av husets tyngd. I speciella fall kan du som sagt montera lite grövre grejer. Jag bifogar bilder på en variant som de gör på beställning i husfabriken. Har du tillgång till en svets så kan du göra dom själv, för de är väldigt enkla. I princip så svetsar du samman en grov skruv med en grov gängstång, och skruvar upp denna i balken (själva skruvningen görs enklast genom att skruva på två muttrar på gängstången och sedan skruva med en skiftnyckel). Sen tar du någon form av U-järn och borrar hål i och trär igenom, och sätter en mutter på var sida om U-järnet, och drar fast. Jag skulle dock själv rekommendera att börja med metallbanden, och om de (mot förmodan) inte räcker till, då förstärka med en liknande lösning.

>Detta verkar ju inte direkt vara något ovanligt problem,
>om t o m fabriken tillverkar speciella spännanordningar...


Jag skulle nog våga sticka ut hakan och säga att *alla* hustillverkare som bygger med den här typen av grund, dvs "Kantbalk på plint", råkar ut för den här typen av fenomen i någon form och omfattning.
 
  • 0.Blindbottenbräda avkapad och anpassade mellanlägg på plats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.Dragjärn-Delar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.Dragjärn-Monterad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Dags att uppdatera denna tråden lite. Idag var det äntligen dags att ta tag i detta jobb som jag dragit mig för det senaste halvåret. :confused:

Jag började med att lyfta bjälkarna, lånade en riktig mekanisk domkraft av en bekant:
IMG_20140811_100902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan sågades två snitt i blindbottenbrädorna med tigersågen, brädstumparna knackade jag sedan bort med ett stämjärn.

Jag prövade först att spänna ner det hela med hålade montageband, men det gick inte alls, jag drog sönder ett par band innan jag gav upp och tillverkade lite grövre doningar liknande de som tidigare visats här i tråden. En gängstång svetsades fast i en fransk träskruv.

IMG_20140811_114235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat och klart:

IMG_20140811_123500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet, jag är nöjd!:

IMG_20140811_130629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20140811_130648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Arbetet tog ca tre timmar inklusive att jag fick åka iväg och handla gängstänger och tillverka spännanordningarna.

Det som var jobbigast var att släpa ner alla verktyg i grunden, särskilt den tunga och klumpiga domkraften.


Det knakade lite betänkligt när jag spände ner bjälkarna, så det var ganska spännande ett tag där nere. Slutresultatet blev dock bra, jag har en liten svacka kvar på ett ställe i golvet nu, men den är ju betydligt enklare att ta hand om än en förhöjning på över 20mm...


Nu kan vi äntligen lägga in ett nytt golv!

Får återigen tacka för de fina tips jag fått i denna tråden! (y)
 
  • Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Du är superduktig! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.