Visste inte riktigt om jag skulle placera detta inlägg i avdelningen för golv eller här, men vi gör ett försök.

Huset är ett Älvsbyhus från -83, med tillhörande krypgrund.

Problemet är att golvbjälklaget är ordentligt ojämnt på ett ställe i huset, det buktar uppåt med ca 15-20 mm på ett ca 2*6 meter stort område.

Efter konsultation av diverse experter och även en besiktning av krypgrunden har vi kunnat konstatera att det beror på att en av plintarna som en grundbalk vilar på har rest sig/skjutit upp.

Diverse lösningar har diskuterats, t ex att kapa upp golvet för att sedan hyvla ner de reglar som är för höga. Detta är ju ett ganska stort ingrepp vilket skulle få till följd att huset är i princip obeboeligt under tiden arbetet pågår. Det aktuella området sträcker sig från hallen och vidare in i vardagsrummet, och med en vild tvååring som springer överallt så känns det inte så lockande att ha ett öppet bjälklag stående under tiden arbetet pågår.


Den senaste funderingen är att istället försöka lösa problemet underifrån, genom att antingen lyfta grundbalken och bila bort en del på plinten, alternativt lyfta bjälkarna och kapa bort på undersidan av dessa.

Lösningen att kapa bort en del på bjälkarna skulle vara enklast att genomföra rent praktiskt, frågan är om det skulle fungera? Isf skulle jag försöka lyfta bjälken så pass att man kommer åt att ta bort brädan som sitter spikad på bjälkens kant, som håller upp trossbottenskivan. Skulle det vara för mycket så kan man ju palla upp med masonit eller liknande, alternativt spackla golvet ovanifrån.

Kommer bjälklaget att "orka" sätta sig på balken av egen vikt, eller skulle man få lov att spänna ner det mot balken?

Jag diskuterade denna idé med en erfaren snickare idag, och han tyckte det var värt ett försök.
Vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar? Tips på andra lösningar mottages gärna!

Bifogar en otroligt vacker bild av hur det ser ut, grundbalken är skarvad över plinten. Sedan ligger bjälklaget ovanpå balken.
grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En dom kraft på var sida om plinten för att hålla upp bjälklaget, sedan såga av plinten. Bjälklaget kommer att sjunka, kanske inte allt på en gång men över lite tid kommer det att sjunka.
 
Kan du inte ta gräva ut för plinten och sänka den till rätt nivå?

Golv bjälklag lär väl sjunka ner till rätt nivå.
 
Vad är risjen för tjällyftning igen av plinten? Rör den sig fortfarande?
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte den rör sig fortfarande, inget vi har märkt iaf...
 
Jag röstar för att kapa plinten med en diamantskiva. Lagom svårt och lagom seriöst :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det ingen som tror på min ide` att kapa bort på bjälken istället? Det är en rejäl plint, så det är inte bara att sätta i en diamantskiva i vinkelslipen direkt...
 
Tänk på att om du kapar i balkarna så ändrar du på hållfastheten i dom. Därför föreslog jag att du ska kapa i plinten istället.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
En rejäl plint är den 300x300? Med en rejäl kapskiva borde du kunna göra ett spår runt om, kanske 60 mm djupt, borde du ju kunna slå in kilar i spåren och spräcka av den.
 
Jag påverkar ju inte hållfastheten på bjälkarna, eftersom jag bara tänkt kapa i den påspikade brädan som håller uppe trossbottenskivorna. Denna ligger alltså direkt an mot grundbalkarna.
 
Hur ser sättningen ut? Är det plintar vid yttre kantbalkarna eller vid de inre kantbalkarna som är för höga?


Det absolut enklaste är att du pumpar upp bjälken bredvid plinten med en/två bra domkraft(er). Sedan tar du tigersågen och gör tvärsnitt i blindbottenbrädan på var sida om plinten. Där efter tar du ett stämjärn (eller en snickarkniv) och knackar bort den lilla delen av blindbottenbrädan ovanför plinten med en hammare. Nu minns jag inte dimensionen på Älvsbyhus’s blindbottenbrädor i huvudet, men om de är högre än den förhöjning som du vill sänka så går det alldeles utmärkt att lägga in pallbrickor mellan betongbalken och blindbottenmasoniten. Det kan ta tid för bjälken att sjunka ned. Det går alldeles utmärkt att dra ned bjälken med metallspännband. Fäst metallbandet i bjälken på ena sidan av betongbalken, och dra sedan bandet under betongbalken och spännskruva fast det i bjälken på andra sidan.


Det finns lite olika varianter av domkrafter att välja bland. Jula säljer en mekanisk domkraft som är enkel att arbeta med. http://www.jula.se/mekanisk-domkraft-3t-335001 . Dock beroende på vilken plint det är som är för hög, så ligger det olika mycket vikt på bjälken. Så får man uppskatta om det räcker med ”bara” tre ton. Alternativt kan du satsa på en hydraulisk pelardomkraft som klarar mer vikt. Dock kan det vara mera vingligt.
 
  • Gilla
Tottomannen
  • Laddar…
Tack för bra svar!
Det låter som du gjort liknande operationer tidigare, och min idè verkar ju vara genomförbar...

Plinten som rest sig ligger ungefär mitt i grunden.
 
Din idé är utan tvekan genomförbar.

Bjälklaget sitter oftast på cc60 (med lite variation mellan olika moduler) så du får mäta och räkna lite på hur många blindbottenbrädor som du behöver kapa. Hittade en halvskakig bild tagen med mobilkameran…

Där du kan se blindbottenbrädorna avkapade ovan betongbalken. Anpassade pallbitar ligger mellan betongbalken och blindbotten för att få golvet i precis rak nivå. Slutligen neddragit med metallspännband för att ligga dikt an. Metallbanden hjälper till i början, men efter en tid vilar bjälklaget av sig självt på balken. Älvsbyhusfabriken tillverkar även speciella grova järnanordningar för att med stor kraft dra ned bjälklaget mot betongbalken i de fall som det behövs, men vanliga metallband duger mer än väl till att börja med.


Jobbet går att göra ensam, men det underlättar mycket om man är två, bl.a. för att det blir så mycket spring upp och ner i grunden när man ska mäta med riktpasset på golvet uppe i huset under tiden man jobbar. Är man förberedd och håller man lite tempo så är jobbet gjort på 2-3 timmar. Se till att du tar med flera bra bygglampor, något bra att ställa domkraften på, eftersom den sjunker ned i makadamen, typ någon form av trävirke eller trädgårdsplattor av större modell, och några extrasköna knäskydd.


Är det så att du upplever vibrationer i huset när tvättmaskinen centrifugerar, så kan du även passa på att fixa detta när du ändå är där nere. Se följande tråd för en diskussion:


http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3458.html
 
  • Metalspännband.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tottomannen skrev:
Är det ingen som tror på min ide` att kapa bort på bjälken istället? Det är en rejäl plint, så det är inte bara att sätta i en diamantskiva i vinkelslipen direkt...

jag tror alla gånger på din ide. jag hade valt att skaffa ett par såna har domkrafter:
http://www.jula.se/hydraulisk-pelardomkraft-10t-229484
eller kanske modellen mindre.
 
En liten notering bara…

De hydrauliska pelardomkraftarna är mindre/kortare (och starkare) än den föreslagna mekaniska. Dock så innebär detta att man oftast behöver en längre stötta mellan domkraften och blindbottenbrädan.

I de fall där det ligger kraftiga tyngder på bjälken så pressas domkraften ned mot trävirket/markstensplattorna med stor kraft. Underlaget under dessa pressas ihop ojämt vilket får till följd att underlaget och följaktligen domkraften börjar luta. Och det sista man vill när man har några tons spännkraft är att vinkeln blir för stor så att stöttan skjuter iväg som en rekyl när man sitter alldeles bredvid. Om du satsar på de lägre hydrauliska pelardomkraftarna, så se till att du får stöttans eventuella lutning så att stöttan stödjer mot själva betongbalken. Då fungerar det okej.

Ett annat plus med mekaniska domkraften är att den har en trevligare lyftklyka att jobba med. Men användningsområdet för den mekaniska domkraften är kanske inte så stort utanför din krypis. Kan även nämna att det finns andra återförsäljare av den här typen av vevdomkrafter än just Jula som är klassade upp till 3, 5 och 10 ton, exempelvis http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Domkraft-Karring-1-5-10-Ton
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.