B Bengt Henrik skrev:
Det ska bara vara rekommendation men den sköterska vi hade hade nog misstolkat sin uppgift för hon krävde att allt som stod i broschyren skulle göras oavsett det behövdes eller inte.
Det enda vi gjort är att sätta grind i trappan
Då är de inget att bry sig om. Sunt förnuft gäller =)
 
P petersv skrev:
Man kan aldrig lita på att personer i allmänhet ska ha någon korrekt riskuppfattning. Vi människor fungerar inte så. Därför är det nödvändigt att lita på experter.
Det är också så att vi experter definierar risk som "sannolikhet för händelsen" multiplicerat med "konsekvensen av händelsen".

Så när vi talar om svåra skador hos barn, eller dödsfall så är ju konsekvenserna oerhörda. (Iaf psykologiskt om än kanske inte alltid ekonomiskt). Så då tål vi en mycket lägre sannolikhet än vad folk i allmänhet kanske tänker på.

Det är ju som med bilbälte. Jag har bara använt det en gång. Resten av tiden så har jag bara haft det på mig. Men den enda gången det behövdes så hade jag faktiskt lite nytta av det...
 
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Visst är det så men varför är det typ skolexemplen som alltid är i fokus? Resten av allt som kan ske talas det sällan om och där det slarvas enormt. De blir bara olyckor som ingen ens tar till sig förutom den drabbade. Bara ungen har en hjälm med grönt spänne så kan föräldern glo vidare i sin telefon typ.............och så händer det nåt ändå.
 
S Stefan1972 skrev:
Bara ungen har en hjälm med grönt spänne så kan föräldern glo vidare i sin telefon typ.............och så händer det nåt ändå.
Ja nu är ju mina ungar så gamla att det är jag som får tjata på dem att sluta glo i sina telefoner... Men jag åkte tåg till huvudstaden igår, och såg många föräldrar med små barn. Jag tyckte nog inte de hade mycket sämre koll än jag/vi hade (dvs innan Iphone ens var en glimt i Steve Jobs öga).

Sedan så kan naturligtvis inte säkerhetsteknik ersätta lite sunt förnuft. Men det kan underlätta ganska mycket.

Ett typiskt exempel är istället amerikanerna som inte kan fatta att bilbarnstolen skall monteras baklänges. Annars gör den ingen nytta! Oavsett hur många gånger vi säger till dem. Jag vet inte att vi har några liknande dumheter här. Vi är ganska rationella i jämförelse.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Jag tror inte du skall prova den teorin, du hinner kanske bli besviken.
Det är en stor övertro på det skydd som en jordfelsbrytare ger. Stoppar man in en spik i ett uttag händer ingenting om man inte samtidigt kommer åt ett element eller annat ledande föremål.

Stoppar man in spik i båda uttagen löser den inte heller ut om personen är "välisolerad" eftersom jordfelsbrytaren mäter skillnaden på den ström som går ut och kommer tillbaka, den känner ingen skillnad på om en person eller en lampa kopplas in på elsystemet.

Stoppar man däremot in en spik i kontakten och kommer åt fasen och samtidigt håller i ett element eller annat jordat föremål så löser den ut.

Ett stort problem i vårt hus byggt 65 är dåliga apparatdosor där kontakterna enbart hålls fast med klor. Väggbeklädnaden är hos oss tretex vilket det inte går att skruva i. Ett sätt kan ju vara att montera utompåliggande kontakter men det fungerar inte hos oss eftersom väggmaterialet är för poröst,,,,
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ett typiskt exempel är istället amerikanerna som inte kan fatta att bilbarnstolen skall monteras baklänges. Annars gör den ingen nytta! Oavsett hur många gånger vi säger till dem. Jag vet inte att vi har några liknande dumheter här. Vi är ganska rationella i jämförelse.
Jag har kollegor från andra länder som också har svårt att förstå detta, trots att jag försökt förklara pedagogiskt och tom visat youtube-klipp så går det liksom inte in. "Det är så mycket enklare att ta in och ut barnet och dessutom kan jag hjälpa det med nappen mm om den skulle ramla ur" brukar det heta. Alternativt "det ligger i guds händer". :seenoevil:

 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
possum77 possum77 skrev:
"det ligger i guds händer".
Det krävs tillstånd för nästan allting. Men skaffa barn, får vilken idiot som helst göra.

TS. Sätt i petskydden och blockera de lösa kontakterna. Alla övriga åtgärder verkar helt enkelt ge väldigt lite skydd för pengarna. Bättre att skrota er Nissan Micra och börja läsa innehållsförteckningen på matförpackningarna, så ser ni hur mycket cancerframkallande tillsatser ni får i er.
 
Thomas Jansson, i dom dosor som saknar fästskruv kan man med fördel använda DOSCLIPS. Dom kan vara lite "knöliga" att använda men det går och det blir bra.
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson
  • Laddar…
Tack elmont för det tipset - dosclips ska jag montera överallt i huset. Minst hälften av vägguttagen är på väg ut,,,

(Sven) Thomas Jansson - Jag skapade ett nytt konto då det var strul med någon gammal hotmailadress,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.