Det som alltid grämer en säljare är att har jag fått det bästa priset för mitt hus?

Samt att har jag fått en köpare som inte kommer återkomma med problem för mig?

Köparen
Vill ju hitta ett bra hus om det inte är en spekulant som är ute efter en affär...


Det är därför som jag kommenterade TS situation eftersom fokus nästan alltid är på köparens sida
Alla som behöver sälja sitt hus vet hur husmarknaden har fokus på köparna.

Jag menar att allt löst folk som försöker tjäna pengar kring en husförsäljning kan skapa så mycket problem att säljare inte får ut det bästa priset för sitt hus

Se bara på hur resonemanget går i denna tråden...
Folk kastar nedvärderande glåpord som i en försäljningsprocess får alla inblandade att må illa

Varför kan inte en husförsäljning vara mer lik andra kapitalvaror...med funktionsgarantier...försäkringslösningar...?
 
Redigerat:
Fairlane
Var ser du glåporden?

Återstår för dig att förklara huden försäljning bör gå till. Inte bara luddigt om skadestånd från budgivare och säljare utan konkret hur det ska gå till. Hur ska både köpare och säljare känna sig trygga? Är någon otrygg försämras möjligheten att höra en bra affär, det håller du väl med om?
 
byggarätt skrev:
Det var märkligt hur ni går i stim kring att TS ska vara nöjd med 2,2...begärt pris o fick detta...

Jag är övertygad om att 2,95 budat pris ligger mer kring sanningen...och att resonemanget om att öppen besiktningsklausul är haken kring varför priset hamnade på 2,2......
Missar du helt och hållet att grundfrågan handlar om en eventuell elak lukt och ett "sjukt hus"?

Låt säga att motsvarande objekt i samma område säljs för ~2,5 och att detta objekt har problem med elak lukt, vilket i sin tur först och främst kräver att syllarna byts och där det I]kan [/I]innebära att problemet löses - men där det inte finns någon som helst garanti för att det enbart är syllarna som orsakar lukten. Det kan vara så att all isolering i väggarna behöver bytas 1-1,5 upp från syllarna pga att de är luktsmittade och fäller elak lukt även om syllarna är bytta. Eller att alla golvreglar måste bytas för att de också är behandlade eller tryckta.

Som köpare har du ingen som helst aning om ifall du blir kvitt elak lukt eller ej genom en enda föreslagen åtgärd och jag skulle säga att man är naiv som köpare om man inte tar en riskbuffert.

Att köpa ett objekt där taket behöver läggas om är mer mainstream och lättare att räkna på (även om det givetvis kan uppstå överraskningar även där). Det kanske är som så att objektet faktiskt är värt 2,0 beroende på hur omfattande det är att komma åt luktproblemet?
 
roland53 skrev:
Fanns det skumma dofter alt. fel i huset eller var det bara felriktad "styling"? :x
Både och. Tanken var nog att dölja att det rökts inomhus. Kändes tydligt sen.
 
shadowfire skrev:
Missar du helt och hållet att grundfrågan handlar om en eventuell elak lukt och ett "sjukt hus"?

Låt säga att motsvarande objekt i samma område säljs för ~2,5 och att detta objekt har problem med elak lukt, vilket i sin tur först och främst kräver att syllarna byts och där det I]kan [/I]innebära att problemet löses - men där det inte finns någon som helst garanti för att det enbart är syllarna som orsakar lukten. Det kan vara så att all isolering i väggarna behöver bytas 1-1,5 upp från syllarna pga att de är luktsmittade och fäller elak lukt även om syllarna är bytta. Eller att alla golvreglar måste bytas för att de också är behandlade eller tryckta.

Som köpare har du ingen som helst aning om ifall du blir kvitt elak lukt eller ej genom en enda föreslagen åtgärd och jag skulle säga att man är naiv som köpare om man inte tar en riskbuffert.

Att köpa ett objekt där taket behöver läggas om är mer mainstream och lättare att räkna på (även om det givetvis kan uppstå överraskningar även där). Det kanske är som så att objektet faktiskt är värt 2,0 beroende på hur omfattande det är att komma åt luktproblemet?
självklart håller jag med om att när det handlar om fel på hus så måste det vara möjligt för köpare att ta höjd för detta!
Det jag reagerade på är att öppen besiktningsklausul sades ge möjligheter till högre pris och att säljaren borde behålla delar av handpenning om köparen hoppar av.
Jag uppfattar det som att som säljare ska man inte ha öppen besiktningsklausul eftersom det blir för jobbigt med avbrutna försäljningar för alla köpare...
Priset som första budgivningen gav borde ligga närmare marknadspriset än vad som blev slutpriset då säljaren var öppen med syllproblemet
Besvärliga försäljningar ger sannolikt lägre priser
 
Fairlane
byggarätt skrev:
Varför kan inte en husförsäljning vara mer lik andra kapitalvaror...med funktionsgarantier...försäkringslösningar...?
köper man begagnade kapitalvaror av privatpersoner får man inte mycket till garantier.

Oftast sätter säljaren det pris hen önskar och sen prutar köparen efter att ha undersökt objektet eller avstår helt. Inte får väl köparen betala någon form av skadestånd till säljaren?

En skillnad är ju att undersöka ett hus tar mer tid och kräver oftast mer professionell hjälp. Så försäljningen påminner rätt mycket om försäljningen av exempelvis en bil. Skillnaden är väl att köparen vill ha en garanti att få köpa efter att betalt 20' på en undersökning.

Kanske tycker du att 20' är småpengar, men för de flesta är det rätt mycket.
 
Jag tycker att besiktningskostnad 20 000 är mycket men orsaken att jag tycker att handpenningen ska användas är att säljaren inte ska behöva avbryta affären på detta sätt...

Jag tycker att staten som tjänar på flyttskatten ska spela roll i byggfusket som ligger bakom många fel i fastigheter.
Vi alla tjänar alla på att byggfusk o fel i fastigheter städas bort.
 
harry73
Så nu ska jag som skattebetalare bekosta byggfusket i ditt hus?
 
Fairlane
Förstår jag dig rätt?

Jag kan bjuda rejält på ett hus med fel eftersom staten tar kostnaden?

Det är en tanke som bör uppskattas av säljare och köpare, men kanske inte av resten av befolkningen.
 
Hur tycker ni att en säljare som sitter med syll lukt ska göra ni härliga vänliga köpare av perfekta hus?
 
Fairlane
Besiktiga huset innan försäljning och sen hoppas att någon nappar. Svårt att göra mer.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Fairlane skrev:
köper man begagnade kapitalvaror av privatpersoner får man inte mycket till garantier.
Problemet är att våra politiker skapat så många skolbänksmedborgare som inte längre lär sig göra smutsiga jobb som att kunna fixa med sitt egna hus och som blir livrädda bara vid tanken på sånt.
 
Blwrgrl skrev:
Problemet är att våra politiker skapat så många skolbänksmedborgare som inte längre lär sig göra smutsiga jobb som att kunna fixa med sitt egna hus och som blir livrädda bara vid tanken på sånt.
Så kan det vara, men jag tycker nog att i TS fall så är det ett stort projekt att byta syllar själv även om man är aldrig så händig.
Speciellt om man har ett heltidsjobb och kanske hel- eller deltidspappa.
Så det är kanske förståeligt om vissa väljer att leja bort vissa jobb. ;)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Hur tycker ni att en säljare som sitter med syll lukt ska göra ni härliga vänliga köpare av perfekta hus?
Det perfekta tillvägagångssättet är väl att byta syllarna innan huset läggs ut till försäljning.
Då säljer man något som man vet är i bra skick, och som man kan vara stolt över.

OT
När vi sålde vårt hus 1998 bytte vi takpannor, papp, läkt och plåt runt en takkupa alldeles innan.
Vi hade märkt lite läckage där uppifrån vid stormvindar.
//Vänlig säljare :)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
roland53 skrev:
Så kan det vara, men jag tycker nog att i TS fall så är det ett stort projekt att byta syllar själv även om man är aldrig så händig.
Speciellt om man har ett heltidsjobb och kanske hel- eller deltidspappa.
Så det är kanske förståeligt om vissa väljer att leja bort vissa jobb. ;)
Jo men sånt som att leja bort jobb borde man räkna med vilket hus man än köper - inga hus är perfekta - tom helt nybyggda hus håller inte en människas livstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.