Status
Tråden går ej att kommentera.
buspojken skrev:
Vi har 33 åt Ncc, då är vi typ sämst betalda, Sthlm snickare har 36, mark folk har runt 34
Fy fan vad bra betalt. Det är ju helt obegripligt varför inte fler sjuksköterskor och dagisfröknar plockar upp hammaren.
 
Nyfniken skrev:
Fy fan vad bra betalt. Det är ju helt obegripligt varför inte fler sjuksköterskor och dagisfröknar plockar upp hammaren.
Dumt resonemang. Jag skulle aldrig jobba för 33.000 kronor. Å andra sidan finns det åtskilliga yrkesgrupper som säger samma sak om min lön.
 
buspojken skrev:
Vi har 33 åt Ncc, då är vi typ sämst betalda, Sthlm snickare har 36, mark folk har runt 34
Medellönen för en snickare i sverige är 24200 enligt lönestatistik.se, så jag kan inte låta bli att undra, om NCC och PEAB betalar arvoden till sina UE som ger snickarna 36 000:-/månad, vem som anställer alla de som måste sitta rätt långt ut på balansvågen åt andra hållet, och vad de tjänar. Låter som facket har en hel del att göra där i så fall. För jag menar, NCC och PEAB sysselsätter nog allt lite fler än 0,74% av alla snickare, och de är väl knappast de som betalar de allra högsta lönerna. Men, statistiken kanske är helt fel, nån som vet bättre och kanske har lite mer kött på benen att dela med sig av?

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Snickare-1026
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Dumt resonemang. Jag skulle aldrig jobba för 33.000 kronor. Å andra sidan finns det åtskilliga yrkesgrupper som säger samma sak om min lön.
Det är väl inte alls ett dumt resonemang, med tanke på att vårdjobbet är minst lika tungt som snickarens jobb och kräver udda och varierande arbetstider. Lite utökad konkurrens skulle säkert inte skada heller, det är ju ofta folk som klagar på att det är svårt att få tag på bra hantverkare, och till sist skadar det säkert inte med lite mer tjejer i branschen... ;)
 
Men retoriken är ju "varför vill folk jobba med yrke A när yrke B betalar så mycket mer", när inte heller yrke B är speciellt välavlönat.
Sedan tycker jag nog att vi börjar avvika ganska ordentligt från ämnet.
 
D09
thomasx skrev:
Medellönen för en snickare i sverige är 24200 enligt lönestatistik.se, så jag kan inte låta bli att undra, om NCC och PEAB betalar arvoden till sina UE som ger snickarna 36 000:-/månad, vem som anställer alla de som måste sitta rätt långt ut på balansvågen åt andra hållet, och vad de tjänar. Låter som facket har en hel del att göra där i så fall. För jag menar, NCC och PEAB sysselsätter nog allt lite fler än 0,74% av alla snickare, och de är väl knappast de som betalar de allra högsta lönerna. Men, statistiken kanske är helt fel, nån som vet bättre och kanske har lite mer kött på benen att dela med sig av?

[länk]
För ett antal år sen vet jag att ett stort svenskt byggbolag använde ett annat stort göteborgsbaserat byggbolag.. Som i sin tur använde ett halvmörkt polsk bolag där polackerna fick mellan 50-90kr timmen.

Det Göteborgsbaserade bolaget tog garanterat ut desto mer av kakan ;)
 
Norrhyttan skrev:
Men retoriken är ju "varför vill folk jobba med yrke A när yrke B betalar så mycket mer", när inte heller yrke B är speciellt välavlönat.
Sedan tycker jag nog att vi börjar avvika ganska ordentligt från ämnet.
Struntprat, 33000:-/månad är mycket bättre avlönat än 23000:-/månad.
Och 33000:-/månad för en snickare är väldigt väl avlönat, enligt statistiken har endast 0,74% av alla snickare den lönen, kanske lite till förresten för det fanns någon enstaka tiondels procent nåt snäpp upp på stegen också.

Men visst, vill snickaren ha än högre lön så är det väl inga problem, det är bara att bänka sig i skolan och läsa 5 år till byggnadsingenjör t.ex. Inte för att det kommer att ge så mycket mer pengar i fickan, för snittlönen för civilingenjör ligger väl runt 35 papp typ. Åsså säger de att det lönar sig att plugga. Nej, ska man bli rik i det här landet då ska man bli snickare och dra in nästan lika mycket som en civilingenjör på dagtid åsså lika mycket till svart på kvällar och helger, åt civilingenjörer och andra "högavlönade".
 
thomasx skrev:
Struntprat, 33000:-/månad är mycket bättre avlönat än 23000:-/månad.
Ja, och 43.000 är ännu mer, för att inte tala om 53.000 och 63.000... Så om man nu ska ifrågasätta varför någon vill jobba i vården när en snickare tjänar mer, så kan man lika gärna ifrågasätta varför någon vill jobba som snickare när det finns andra jobb som betalar ännu mer.
Det kanske helt enkelt är så att pengar inte är allt. Och sedan kan inte alla välja det mest högavlönade yrket. Man får helt enkelt ta det som bjuds ibland.
 
Det kanske är så att förutsättningarna och möjligheterna för att bli uska och snickare är ganska likvärdiga, jämfört med de yrken som ger 40 50 och 60 papp i månaden. Kolla upp vad snittlönen för en vd är i sverige så blir du kanske öite snopen. För det är i de flesta fall inte yrket i sig som ger lönen för de som tjänar riktigt mycket, utan den specifika tjänsten som de flesta fått jobba sig till från betydligt lägre nivåer. En snickare kan bli företagsledare för ett byggbolag och tjäna 100 papp i månaden likväl som vilken lågavlönad akademiker som helst kan bli vd för ett konsultbolag eller vad det vara månde. Men det är inget man själv kan välja hux flux på samma sätt som man kan välja yrkesbana som snickare eller uska. Men notera väl 100 papp i månaden är väldigt högt över snittlönen för en vd i sverige.
 
Nu har det spårat ur ordentligt, kanske beroende på en solkurva:rolleyes:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jamen, det är väl, precis som det "nya ämnet", business as usual här på bygget :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Merpartern av dom medel och dom stora byggbolagen i Stockholm bbetalar mellan 180-220kr/tim till sina anställda trä och betongaebetare..
 
Norrhyttan skrev:
Ja, och 43.000 är ännu mer, för att inte tala om 53.000 och 63.000... Så om man nu ska ifrågasätta varför någon vill jobba i vården när en snickare tjänar mer, så kan man lika gärna ifrågasätta varför någon vill jobba som snickare när det finns andra jobb som betalar ännu mer.
Man kan ju inte låta bli att undra...

1. Vad jobbar du själv med?
2. Vilken resa i livet har man gjort när man inte kan tänka sig att kliva upp ur sängen för 33.000 kr/månad? Hoppas du aldrig får ekonomiska problem för jag vill för mitt liv inte låta mina skattepengar hålla dig under armarna.
3. Kan du inte tipsa om några jobb som ger 33' i månaden där det räcker med mellanstadiematte och att man kan vifta med en hammare utan att slå sig på tummen samt att det största ansvar man har i yrket är att trä inte blir blött?
 
Skrev jag att jag inte skulle kliva ur sängen för 33k?
Så länge jag tjänar mer ser jag ingen anledning att byta ner mig, när jag dessutom har ett jobb jag trivs bra med. Det är väl inget konstigt med det?

Risken finns att jag under de 30 år jag betalt skatt råkat betala in någon krona som gått till dig, men det bjuder jag på.
Nej, byggjobb kan jag inte tipsa om. Själv gick jag ut grundskolan med 1,7 i medelbetyg och kom bara in på verkstadsteknisk linje. Bygg- och anläggning krävde högre det år jag sökte in...
 
Norrhyttan skrev:
Jag skulle aldrig jobba för 33.000 kronor.
Så Nej, Norrhyttan, ditt uttalande var inte begränsat till "så länge jag tjänar mer".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.