BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utan att ha mätt någonting och med misstanke om att mina föreslagna rum är lite för små (hela lägenheten är väl 4,5*4,5 gissar jag så kommer här idéerna Öppen planlösning och sovrum respektive Arbetskök och sovrum.
[bild]
[bild]
Fast i andra fallet får man troligen lite problem med ventilationen eftersom det väl antagligen inte finns något friskluftsintag i nuvarande kök, vilket alltså måste ordnas, och frånluften måste dras om så att ventilationsdonet sitter i den del som fortsätter att vara kök (antar att det nu sitter nära spisen).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utan att ha mätt någonting och med misstanke om att mina föreslagna rum är lite för små (hela lägenheten är väl 4,5*4,5 gissar jag så kommer här idéerna Öppen planlösning och sovrum respektive Arbetskök och sovrum.
[bild]
[bild]
Ja det här var en bra ide, gillade den första planritningen. Det som oroar mig bara är om det kommer att kännas som att sovrummet blir ett ”rum i ett rum”.
 
A Alfons3301 skrev:
[bild] [bild]
Egentligen gillar jag nog bättre idén att ha sovrumsdörren mot hallen, borde vara bättre att kunna gå direkt till badrum istället för omväg genom vardagsrum.
Skulle det räcka att endast ta bort de mittersta två garderoberna i hallen, och göra en dörröppning där i mitten på kortsidan in i sovrummet? Får man plats med en säng då?
Så var det i min tidigare lägenhet.
Alternativt kan man riva alla garderoberna, bygga två väggar in på sidorna och ha skjutdörrar framför allt, då får du en dold ingång till sovrummet. Så byggde jag om det i lägenheten. På bilden är det inte klart, hade då inte satt upp väggar i gången in.
Hur högt har du i tak, och hur högt kan du tänka dig ha sängen? En del har ju byggt förvaring under sängar.
Om man då bygger en hel vägg mot vardagsrum, kan man lämna 20-30 cm öppet mot taket hela vägen? Skulle det hjälpa för ljusinsläpp och ventilation?
Ja, man skulle eventuellt kunna bygga en vägg som inte går hela vägen upp.
 
Jag hittade en industrivägg i glas som kanske hade passat in, nackdelen är att ”rumskänsla” kanske försvinner då man ser rakt igenom men det är jäkligt snyggt. Då skulle fönsterproblemet inte finnas inte heller ventilationen. Gäller bara att få det snyggt. Vad tror ni om detta? Ena bilden är från visningsbilderna när jag köpte lägenheten, så att ni ser hur det ser ut.
 
  • Modernt sovrum avskilt med svarta industriväggar i glas, med synlig säng och växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visningsbild
 
  • Ljust och rymligt sovrum med stort fönster, säng med lila överkast och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och rumskänsla kanske man kan återskapa med några tunna vita gardiner på insidan
 
Jag hade absolut satsat på en industrivägg likt den du visade. Satt och tänkte på det när jag började läsa men sen föreslog du det själv ;)

Ang. ventilation så kan man ju sätta en ventil/ventilationskanal i väggen bakom garderoberna som går ut på något bra ställe där så man kan stänga till om man så velat. Överlag lär ju dörrarna vara öppna och då finns ju inte ventbehovet på samma sätt :)
 
  • Gilla
Robin2019
  • Laddar…
A
R Robin2019 skrev:
Jag hittade en industrivägg i glas som kanske hade passat in, nackdelen är att ”rumskänsla” kanske försvinner då man ser rakt igenom men det är jäkligt snyggt. Då skulle fönsterproblemet inte finnas inte heller ventilationen. Gäller bara att få det snyggt. Vad tror ni om detta? Ena bilden är från visningsbilderna när jag köpte lägenheten, så att ni ser hur det ser ut.
R Robin2019 skrev:
Jag hittade en industrivägg i glas som kanske hade passat in, nackdelen är att ”rumskänsla” kanske försvinner då man ser rakt igenom men det är jäkligt snyggt. Då skulle fönsterproblemet inte finnas inte heller ventilationen. Gäller bara att få det snyggt. Vad tror ni om detta? Ena bilden är från visningsbilderna när jag köpte lägenheten, så att ni ser hur det ser ut.
Hej Robin,
Blev det industrivägg tillslut eller hur gjorde du?
Nyfiken då jag själv går i liknande tankar.
Mvh
Annie
 
Hej!

Slutade med att jag hyrde ut lägenheten som den var och flyttade in med min flickvän. Under tiden har jag sett flera identiska lägenheter till salu som har byggt upp en riktig vägg och den lösningen var riktigt fin, även fast det finns risk för att det blir lite trångt och eventuellt lite dålig luft.

Nu ska lägenheten säljas i Maj så har inga planer på att fixa den. Bifogar planritning på hur lägenheter med (enligt mig) finast lösning.

lycka till!

mvh
Robin
 
  • Planritning av lägenhet visande sovalkov, vardagsrum, kök/matplats, och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Annief skrev:
Hej Robin,
Blev det industrivägg tillslut eller hur gjorde du?
Nyfiken då jag själv går i liknande tankar.
Mvh
Annie
Hej,

svarade i tråden :)

/Robin
 
  • Gilla
Annief
  • Laddar…
A
R Robin2019 skrev:
Hej,

svarade i tråden :)

/Robin

Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.