A AG A skrev:
De främre stolparna är ju mest stadgade i en ledd. I sidled blir momentet väldigt stort, om man trycker högt upp. Börjar man sedan gunga, är det inte konstigt om det rör sig. För att stadga upp gör man, som ni först gjorde. Man bygger ner korta snedströvor vid porten/öppningen. I övrigt kan man inte göra så mycket mer än att sätta en större fot runt stolpen.
Jag förstår om du till en början blev förskräckt. Dock kan jag garantera att det skulle hållit redan då. Även om en byggnad givetvis inte ska kännas så vinglig. Dock tror jag att det nu är avhjälpt så långt det går. Se om du hittar en liknande carport hemma hos någon. Deu kommer säkert upptäcka att flera av dem är "gungbara".
Nu känner jag mig lite tryggare men en sak har du fel. Innan metallfötterna sattes dit var carporten så vinglig att takläggaren inte vågade upp på taket så de fick sätta dit en bräda mellan carporten och husbyggnaden. Ärligt så tror jag att vi hade kunnat ”gunga” ner hela carporten då. Tack att du tog dig tid med alla svaren, oroar mig inte lika mkt för vingligheten
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skumpe
A AG A skrev:
Det är inte första gången du öppnar trådar om denna carport. Det är lika märkligt varje gång. Det gäller en carport, inte en rymdraket. Vid något så simpelt brukar man varken ha ritningar, konstruktörer eller besiktningsmän inblandade. I ett sådant här fall har sannolikt inte en besiktningsman något annat att komma med, än att ge råd till dig. Det finns ju som sagt inga ritningar, eller annat att klaga. Det är ju inte heller en bostad eller liknande, med bestämda säkerhetsföreskrifter.
Naturligtvis kan man alltid bestrida en faktura. Men på vilka grunder vill du bestrida. Det måste ju finnas något i ert kontrakt, som de inte uppfyllt, eller att byggnaden inte uppfyller vissa regler. Din besiktningsman och du kan säkert ha åsikter, men det räcker inte. Det måste finnas grund för det man klagar på. Annars kimmer du bara fördröja det oundvikliga. Du kan då även bli ersättningsskyldig för rättegångskostnader, och/eller annat.
TS bestrider. Byggarna blir arga. De ska stämma TS. Inser att de kommer behöva visa upp sitt verk i rätten. Skiter i det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Nu känner jag mig lite tryggare men en sak har du fel. Innan metallfötterna sattes dit var carporten så vinglig att takläggaren inte vågade upp på taket så de fick sätta dit en bräda mellan carporten och husbyggnaden. Ärligt så tror jag att vi hade kunnat ”gunga” ner hela carporten då. Tack att du tog dig tid med alla svaren, oroar mig inte lika mkt för vingligheten
Du har rätt att kräva ett fackmannamässigt utfört arbete. Det är inte förmycket begärt.
Det är bra att du inte har betalat.
Du gör rätt i att inte bestrida hela fakturan. Utan bara en del. Du har fått en carport som med lite hjälp kan bli hållbar. Då ska du bara betala vad det utförda arbetet är värt. Som jag förstår så finns det ett värde
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu kokar jag knappast över. Det var din liknelse mellan tändstickor och brädor som var fel. Man får en skivverkan av brädor också, eftersom de är spikade.
Den skivverkan man får av spikad panel är ytterst liten. Varför skulle man annars alltid staga väggar? Om man däremot skulle limma brädorna mot varandra så blir det en helt annan sak, och dom skulle då fungera som en plywoodskiva, vilket ger en väldigt bra stabilitet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Det är gipsskivor på en av väggarna, väggen mot grannen pga kravet på brandskydd.

227k och då står jag för panelerna, markarbetet, plattan och elektrikern. Det de står för förutom arbetet är allt övrigt virke, taket och plåtarbeten
Ja, dom är verkligen inte blyga att ta betalt. Det innebär bortåt 280 mantimmar för att bygga en carport..

När det gäller stabiliteten i sidled är det alltid ett problem när man har en helt öppen sida. Man kan ju inte sätta snedsträvor tvärs över..
Så då får man nöja sig med det du fått i hörnen uppe. Har man inte ens plats för det, utan vill ha ett vinkelrätt hörn även på insidan, så får man svetsa ihop två skapliga plattjärn i en vinkel, där vardera benet är ca 1 meter, och sen skruvar man dit dom och bygger in i konstruktionen.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Ja, dom är verkligen inte blyga att ta betalt. Det innebär bortåt 280 mantimmar för att bygga en carport..

När det gäller stabiliteten i sidled är det alltid ett problem när man har en helt öppen sida. Man kan ju inte sätta snedsträvor tvärs över..
Så då får man nöja sig med det du fått i hörnen uppe. Har man inte ens plats för det, utan vill ha ett vinkelrätt hörn även på insidan, så får man svetsa ihop två skapliga plattjärn i en vinkel, där vardera benet är ca 1 meter, och sen skruvar man dit dom och bygger in i konstruktionen.
De stod för allt material förutom panelerna så skulle inte säga 280 tim. Två snickare skulle fixa allt på en vecka, tog istället fyra veckor (fick vänta på fler paneler plus åtgärderna).

Det är två sidor öppna, därför den blev så instabil
 
TRJBerg
Intressant att få höra här att diagonalstag/reglar inte behövs. Tänker tillbaks hur många (amatör) byggen jag sett under åren i bekantskapskretsen där man slösat med reglar mm men glömt diagonalstag. Alla svajade eller vek sig sneda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
L listro skrev:
Ur ett juridiskt perspektiv. Du har bestridit fakturan och det innebär att de inte får skicka en påminnelse eller gå till kronofogden, de åtgärderna strider mot god inkassosed och gör att de blir skadeståndsskyldiga (det brukar handla om några tusen i skadestånd). De måste komma överens med dig eller gå till domstol.
De kan gå till kronofogden men då är det bara att skriva att fakturan är bestriden, arbetet är inte fackmannamässigt utfört, bifoga gärna besiktningsmans utlåtande! Då måste de som byggt förklara sig till kronofogden! Kan inte se annat än kronofogden lägger ner det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant att få höra här att diagonalstag/reglar inte behövs. Tänker tillbaks hur många (amatör) byggen jag sett under åren i bekantskapskretsen där man slösat med reglar mm men glömt diagonalstag. Alla svajade eller vek sig sneda.
Jag som inte kan något om byggandet trodde att man alltid måste ha något diagonalt som stadgar upp väggarna, särskilt när det bara är två väggar och ett tungt tak på. Därför blev jag förvånad att besiktningsmannen godkände carport, sade att metallfötter är så stabiliserande att det är ok. Vilket jag tyckte var skönt för jag vill inte att snickarna ska behöva riva upp panelerna och bygga om. Men samtidigt vill jag vara på den säkra sidan att det inte blir några problem om några år, att den börjar svajar när panelerna har krympt/svällt efter sommar/vinter
 
H HEM2121 skrev:
De kan gå till kronofogden men då är det bara att skriva att fakturan är bestriden, arbetet är inte fackmannamässigt utfört, bifoga gärna besiktningsmans utlåtande! Då måste de som byggt förklara sig till kronofogden! Kan inte se annat än kronofogden lägger ner det.
Fast besiktningsmannen har godkänt bygget men vill bara att de ska komplettera med några ritningar så en konstruktör kan kolla att allt är ok
 
H
A Alex Holmén skrev:
Fast besiktningsmannen har godkänt bygget men vill bara att de ska komplettera med några ritningar så en konstruktör kan kolla att allt är ok
Ja, så vart visst. Dock ändrar det ju inte i sak, de har skickat en påminnelse trots att de inte har kompletterat med ritningar. Nedan gissar jag bara.
Frågan om de som har byggt är så kunniga? alt. kört en billighetsvariant för att tjäna mer pengar och att de hoppas att inte beställaren förstår, de kanske inte vågar visa en ritning för att de vet att bygget inte håller måtten. Vet de att det är 10 års garanti på bygget?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, så vart visst. Dock ändrar det ju inte i sak, de har skickat en påminnelse trots att de inte har kompletterat med ritningar. Nedan gissar jag bara.
Frågan om de som har byggt är så kunniga? alt. kört en billighetsvariant för att tjäna mer pengar och att de hoppas att inte beställaren förstår, de kanske inte vågar visa en ritning för att de vet att bygget inte håller måtten. Vet de att det är 10 års garanti på bygget?
Tror mer att snickarna inte är så kunniga. Hade varit så mkt lättare för dem om de byggt rätt från början. Såg hur de skämdes lite när deras chef kom och kollade. Snickarna t o m ljög och sade att de hade gjort krysstag i undertaket (jag hade inte tagit några bilder på taket). Jag bad elektrikern komma dagen därpå och lossnade spotarna och filmade. Då sade de att missförstått mig och sade att det bara var snedstag i endast två av hörnen, vilket filmen också visade
 
  • Gilla
fiskarpojken och 2 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Den skivverkan man får av spikad panel är ytterst liten. Varför skulle man annars alltid staga väggar? Om man däremot skulle limma brädorna mot varandra så blir det en helt annan sak, och dom skulle då fungera som en plywoodskiva, vilket ger en väldigt bra stabilitet.
Det är alldeles riktigt att en spikad panembräda ger en liten skivverkan. Men, "många skivor små, ger en hel...". Ja, du förstår. Sen är det så att träpanelen på en vanlig villa, inte ingår i den bärande konstruktionen. Den har en annan uppgift. På en villa är panelen spikad i en luftläkt. På så sätt tar den inte upp några krafter. I en carport exempelvis, spikas panelen oftast direkt i stommen. Därmed kan de ta en del krafter/laster/moment. Med det inte sagt att en sådan stomme ändå ska stadgas med snedsträvor.
Byggarna har givetvis gjort fel, och saknat mycket kunskap. Dock ser jag inte så mycket som kan göras, eller behöver göras. Om jag dessutom tolkar TS rätt, så är carporten stabil nog nu. Han är mer rädd att den kan bli instabil i framtiden.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H
A Alex Holmén skrev:
Tror mer att snickarna inte är så kunniga. Hade varit så mkt lättare för dem om de byggt rätt från början. Såg hur de skämdes lite när deras chef kom och kollade. Snickarna t o m ljög och sade att de hade gjort krysstag i undertaket (jag hade inte tagit några bilder på taket). Jag bad elektrikern komma dagen därpå och lossnade spotarna och filmade. Då sade de att missförstått mig och sade att det bara var snedstag i endast två av hörnen, vilket filmen också visade
Var det ”snickarna” och/eller var deras chef som missförstod? Vad säger isåfall deras chef om det är ”snickarna” som missförstod? Hur som helt så är det fortfarande inte fackmannamässigt utfört.
Vad händer vid storm, snöoväder? Står carporten kvar utan att rasa ihop? Det kan bli både personskador och skador, t.ex. på bilen. Har företaget ansvarsförsäkring? Om inte konstruktionen håller, så får de göra om och göra rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.