kamilenski skrev:
Hur skulle du redovisa förbrukningen då? Gissa sig fram? Alla kommuner KRÄVER numera en separat energimätare på el värme/kyla + varmvatten förbrukare. Just med tanke på "den där" förordningen.

Kolla sida 12

"Verifiering
Metoder för att verifiera att energikraven uppfylls redovisas
i ett allmänt råd. Detta innebär att verifiering bör ske
dels genom beräkning vid projekteringen och dels genom
mätning i den färdiga byggnaden
. Eftersom reglerna ställer
krav på energianvändningen i den färdiga byggnaden,
medför detta att om man gör någon ändring under uppförandet,
så måste man säkerställa att även denna nya
utformning uppfyller kraven."
Intressant, förklarar att ett av nedslagen på vår slutbesiktning blev att vi saknar dubbla elmätare (har FLVP)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Intressant, förklarar att ett av nedslagen på vår slutbesiktning blev att vi saknar dubbla elmätare (har FLVP)

/K
Ja. Så är det. Men jag och många andra tycker att det är korkat. Och omöjligt att följa upp.
 
Det behövs väl någon form av loggning förbrukning emot temperatur om man ska kunna energideklarera
nyttan av mätningen eller....?
F-n allt är möjligt
frågan är väl om det finns någon som helst nytta av en dubbel mätning räkningen ska betalas i alla fall
EU-direktiv eller bara ännu ett sätt att göra konsumenter medvetna om hur mycket energi de förbrukar
intressant i början efter en tid svalnar intresset när kylan kryper in.
Nästa steg är väl att man blir tilldelad en kvot per person att förbruka sen blir det dyrt.
 
Bara en kommentar, typiskt korkat politikerförslag som späder på mitt sedan länge stora politikerförakt
 
Redigerat:
"Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly, and applying the wrong remedies." —Groucho Marx
 
Jag pratade med Boverket om detta. MAn "BÖR" inte duscha för ofta! Den dagen kontroll utförs ( inom 24 mån från nybygge) ska man förklara varför förbrukningen av elen ligger på över 55 kWh /kvm.

Det räcker att skriva i protokollet " vi duschar ofta och tycker om att ha varmt hemma" / har dom svarat!

Därför räcker det inte med att ha huset energisnålt. Extra mätare ska ditt med. Och sen kommer alla tycka om att duscha :-D

IDIOTI!
 
kamilenski skrev:
Jag pratade med Boverket om detta. MAn "BÖR" inte duscha för ofta! Den dagen kontroll utförs ( inom 24 mån från nybygge) ska man förklara varför förbrukningen av elen ligger på över 55 kWh /kvm.

Det räcker att skriva i protokollet " vi duschar ofta och tycker om att ha varmt hemma" / har dom svarat!

Därför räcker det inte med att ha huset energisnålt. Extra mätare ska ditt med. Och sen kommer alla tycka om att duscha :-D

IDIOTI!
Haha.. Ja jösses!

Är det inte bättre då att förbjuda försäljning av EL i Sverige som inte är "miljö-el"? Då kan vi få duscha/bada hur mycket vi vill?.. d^_^b
 
Rrrrr skrev:
Haha.. Ja jösses!

Är det inte bättre då att förbjuda försäljning av EL i Sverige som inte är "miljö-el"? Då kan vi få duscha/bada hur mycket vi vill?.. d^_^b
I praktiken är ju 95% av vår el redan väldigt ren (det är bara vid vissa toppar vi måste importera eller ta till fossilbaserad el) - så jag har personligen inte alls dåligt samvete för den elförbrukning jag har, sen försöker jag hålla den så låg som möjligt iallafall...

/K
 
Någon som vet om mätaren vid reglercentralen för fjärrvärme räcker som krav om det ej finns andra värmekällor?
 
Hej!

Är det någon som vet vad som händer om man överskrider gränsvädet med mycket (kanske till och med det dubbla) ?


mvh
/
glasssat
 
Redigerat:
glasssat skrev:
Hej!

Är det någon som vet vad som händer om man överskrider gränsvädet med mycker(kanske till och med det dubbla) ?


mvh
/
glasssat
Arbetsläger trampa generator;)
 
Aj aj aj

Jag som inte kan cykla;)

Får tjuvkoppla lite...
 
glasssat skrev:
Hej!

Är det någon som vet vad som händer om man överskrider gränsvädet med mycket (kanske till och med det dubbla) ?


mvh
/
glasssat
Ja. Jag vet. Du blir tvungen att förklara i rapporten orsaken. I övrigt händer inget. Dom ska använda dessa deklarationer till nya förordningar. Dom behöver riktlinjer till vad är rimlig som värde vid nybyggnation! Nya regler ska tas fram om 10 år.
 
Jag skummade boverkets förordning lite: Kravet på energiförbrukning per m2 verkar gälla för en inomhustemp man själv definerar. Definierar men ingen skall man räkna på 22 grader..men 18 grader är ok enligt reglerna, så kan man ju mäta på 18 grader och sen ha 22 (Sparar man lite isolerningskostnader på..)

Men svaret på frågan om separat elmätare för värmen krävs är NEJ, men man måste under utvärderingsperioden kunna mäta energiåtgången. I elvärmefallet borde det kunna göras med "portabel" utrustning,litet "aproximation" är tillåten, så strömtrafos med aproximationen att spänningen är 230V borde vara ok...

Miljöfascister- Nej tack... elförbrukning har dessutom inte mkt med miljö att göra...
 
Vi har nyligen gått genom processen / bygglov. Huset ska förbruka max 55 kWh /kvm och FLVP ska ha en sep mätare antingen i centralen eller inbyggt i pumpen. Annars vägras bygglov. Punkt.
Jag skummade inget. Pratade med dessa trevliga personer som varit inblandade i forordningen! Inga gissningar från min sida!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.