Hej, jag har lågt vattentryck 0,8kg kommunalt vatten.
Finns det krav på vad kommunen måste leverera.
Jag har frågat kommunen flera gånger men de reagerar inte :( och jag kan inte hitta information på nätet.
 
Välkommen till forumet!

Det var inte mycket till tryck, har dina grannar samma problem?

mvh
 
Linda Veen-Nijssen skrev:
Hej, jag har lågt vattentryck 0,8kg kommunalt vatten.
Finns det krav på vad kommunen måste leverera.
Jag har frågat kommunen flera gånge::r men de reagerar inte :( och jag kan inte hitta information på nätet.

Var mäter du detta tryck?
Eftersom man numera (sedan många år) mäter tryck i Pascal (Pa) eller Bar och du nämner trycket i kilo ( kg) så får jag intrycket att du använder en mycket gammal manometer.
Är du säker på att den är rättvisande? :confused:
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulfjs
  • Laddar…
Våra grannar har samma tryck. Även kommunen har mätit trycket. det är 0,8 bar in till huset. ( 7 hus har samma problem)
De svarar att de inte kan höja trycket och att vi måste göra det själv. Vi betalar för kommunalt vattnet och undrar om de måste leverera ett viss tryck.
 
Kommunen är antagligen överhuvudtaget inte skyldig att leverera vatten, men sänkt taxa pga det låga trycket vore väl lämpligt.

Jag antar att husen ligger högt?
 
  • Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
O
Där jag bor har vi ganska lågt tryck, då skyller Stockholm vatten på ledningarna... det går inte att ha högre tryck....
Det är precis att det räcker till för den som bor på 6:e våningen längst ifrån "infarten"
En tryckstegringspump är inget riktigt alternativ. För svårt att få det bra. Enligt vår "röris" och han litar jag fullständigt på.
 
  • Gilla
Absolute8w
  • Laddar…
I andra länder är det inte ovanligt att "kommunen" levererar lågt tryck på vattnet och varje fastighetsägare sedan får hålla med en "tryckstegringspump".
Men risken i sådana lågtryckssystem är att eventuella läckor inte upptäcks så snabbt och därigenom ökar risken för inträngande föroreningar.
 
En tryckstegering förutsätter dessutom låg tryck men bra flöde.
Är flödet kass så kommer pumpen bara pumpa undertryck på "sugsidan" med risker för avlagningar som lossnar och baksug från andra anläggnignar.
 
kan man installera en hydropress för att få upp trycket om man har dålig tryck från kommunens vatten?
 
  • Gilla
Andy nilsson
  • Laddar…
Utan en pump och kan trycka på mer, så kommer det inte ge något.
En halvt enorm tank kan ju dock ge lite buffert om flödet är dåligt. Men då får det nog vara en 300l eller så om det ska kännas skillnad.
 
Ovan klagar en kommentator över lågt vattentryck.
Vi har emellertid ovänt problem nämligen har ganska högt vattentryck. Det är kommunalt vatten. På manometern avläser vi ca 5,8 bar övertryck, alltså jämfört med atmosfärstrycket. Se foto! Manometern monterades för ca ett halvår sedan och sitter ca 50 cm ovanför vattenmätaren, som även syns på fotot. Den kan visa från 0 bar till 10 bar. Även kommunen sa att det var ca 6,3 bar, då de mätte vid sin pumpstation. När man använder blandaren i köket är strålen hård och det stänker tycker vi. Samma i badrummet vid handfatet.

Kommunens tekniker säger följande på fråga vilket vattentryck de levererar:
6,3 bar har ni i området där ute. Vad det gäller riktvärden så försöker vi ligga under 7 bar då vår branschorganisation har ett börkrav (inte skallkrav) på 7 bar vid förbindelsepunkt.
Vidare kan man tillägga att installationer i fastigheten skall vara dimensionerade för ett tryck på 10 bar (med säkerhetsventil som öppnar vid 9 bar) och med hänsyn tagen till den påverkan som tryckslag medför.

När man talar med tillverkare av köks- och badrumsblandare, säger de att vi har för högt tryck. Normalt är tydligen ca 3 till 4 bar övertryck. De säger vi ska justera ner vattentrycket till ca 3 till 4 bar. Men vi har ingen tryckreduceringsventil. Är det inte väldigt ovanligt på enfamiljshus, dvs villa? Monteras kanske numera vattentryckreduceringsstation i nya enfamiljshus med kommunalt vatten?
 
  • Manometer som visar 5,8 bar tryck monterad på vatteninstallation ovanför vattenmätare.
Redigerat:
Det är inte normalt med tryckteduceringsventil. Men som sagt installationen ska funka upp till 10bar. Om ni vill sänka trycket så är nog en regulator rätt väg. Kommunen ligger på acceptabelt tryck.
 
Tryckreduceringsventil är det enklaste att använda, då får man det tryck man vill ha.
Det är dock fel att tro att inte tryckstegringspump skulle fungera. Idag finns mycket
avancerade lösningar som varvtalsreglerar mot inställt tryck. Givetvis kan ett vacuum
riskera att uppstå, men då är det enkelt att konstatera att det skall åtgärdas från kn.
En hydropress kan utjämna flödesbristen under kortare tids vattenuttag.
Det är inte fråga om en brunn som sinar, utan ett konstant lågt tryck.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
L Linda Veen-Nijssen skrev:
Våra grannar har samma tryck. Även kommunen har mätit trycket. det är 0,8 bar in till huset. ( 7 hus har samma problem)
De svarar att de inte kan höja trycket och att vi måste göra det själv. Vi betalar för kommunalt vattnet och undrar om de måste leverera ett viss tryck.
1,5-7,0 bar är kommunen skyldig att leverera om ni har betalt för kommunalt vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.