Det där är inte acceptabelt.
Men, gör om trappen och klyv brädorna lite koniskt.
100k kommer ingen betala, men fixa det går på en dag för en skicklig snickare.
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Man tar in hantverkare då man förutsätter att de har både kunskap och utrustning för att göra ett arbete betydligt bättre än man själv skulle göra det.
Anser du inte att en hantverkare skall kunna mäta och se att nu har det blivit snett, långt tidigare än när allt är klart?
Anser du inte att denne hantverkare då pratar med kunden och förklarar situationen, än att bara köra på tills sista brädan är på plats?
Fel kan alla göra, men det gäller att kunna stå för det och så fort som möjligt lösa det. Inte bara bygga vidare och tro att kunden kommer att bli nöjd. Men du verkar inte vara så noga?
Självklart bör man kunna förutsätta att hantverkarna mäter rätt. Men av olika orsaker inträffar fel ibland. Vad som gått snett i det här fallet kan vi bara spekulera kring.
Jag tror faktiskt inte att du är så naiv, att du faktiskt tror att det är rimligt att bygget rivs, och görs om från början?
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
harry73
Enda felet är att poolen ligger fel.
 
Jag tror också att en något snedsågad trappa löser huvuddelen av problemet. Lägg till några rejäla blomkrukor mot huset så kommer det inte att vara något som stör.

Med det sagt är det klart att TS ska ha kompensation utöver en ombyggd trappa.
 
Kanske ska ta och prata med hantverkarna eller deras chef innan man börjar måla upp olika senarion. Dom kanske är väldigt tillmötesgående och har en lösning på problemet eller iaf är villiga at ge någon sorts compensation.
 
A AG A skrev:
Jag tror faktiskt inte att du är så naiv, att du faktiskt tror att det är rimligt att bygget rivs, och görs om från början?
Tack! När jag skriver "gör om gör rätt" menar jag givetvis inte att allt skall tas bort, utan att hantverkaren rättar till felet så det ser bra ut, utan att funktionen blir sämre.
Tex på något sätt får trappa och trall att verka rak, är en lösning som knappast behöver innebära så stort arbete. Det gäller främst att lura ögat...
 
Det är alltså rakt och snyggt runt poolen, som står snett och som stod där från början?
Och du vill att det ska vara snett runt poolen och rakt vid trappan?
Kommunicerade du det till byggarna eller visste du inte om det?
Var började de bygga? Vid poolen antar jag?

Personligen tror jag att om de hade börjat bygga vid huset är det svårare att hitta rätt höjd, alltså börjar man vid poolen eftersom det är ett pooldäck. Och då blir det ju så. Jag skulle inte störa mig på det utan säga "Hoppsan, stod poolen snett". Men det är jag det. Har sneda väggar i huset, efter förra ägaren, det var enkelt att gömma skarven bakom ett skåp. Inte så dumt att få i kontakterna i väggen bakom skåpet fast skåpet står mot väggen. Bara jag och snickarna som byggde nästa vägg (som är rak) vet om det.
 
TS har fått både pool och altan byggd av samma firma, så om inte huset byggdes snett under samma tid är det nog rimligt att hålla firman ansvarig för dålig passning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Bara vetskapen att man plöjt ner 500k och varje dag behöva se den klyvda trallen.. no way!
Borde inte ta lång tid att lösa för en någorlunda händig.. struntsamma om det blev lite snett från början, en hantverkare ska väl enkelt ordna till det så det inte ser så snett ut!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar med att berömma för att jag tycker det var en jäkligt snygg och smakfull altan. Det är det.

Men var ser du egentligen att det är snett, är det på de trallbrädor som fått formen som långa kilar? Kan du se detta på några andra delar?

Det är självklart att man måste känna sig nöjd när man investerat så otroligt mycket pengar. Mitt förslag är att låta dem ta upp trallen igen, skruva dit den rakt samt vända riktning på den på poolsidan, någonstans mittemellan pool och trapp.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Jag brukar resonera så här när jag har drabbats av slarviga yrkesmän: Eftersom jag vet att många medmänniskor inte har ork eller av annat skäl inte klagar när det är befogat (gäller förstås inte i detta forum), brukar jag ta i rejält när jag kräver ersättning och kompensation. Det viktiga är att det svider för företaget. Det är det enda sättet att påverka framtiden och minska risken att det händer igen.

Därför skulle jag utan tvekan begära ersättning på nivån 15-20 % i detta fall. Om det går att snygga till, skulle jag kunna tänka mig en viss reducering, men flytta poolen lär väl inte vara möjligt och då är det ju snett i alla fall. Man får hoppas att hela beloppet inte är betalt ännu.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Jag börjar med att berömma för att jag tycker det var en jäkligt snygg och smakfull altan. Det är det.

Men var ser du egentligen att det är snett, är det på de trallbrädor som fått formen som långa kilar? Kan du se detta på några andra delar?

Det är självklart att man måste känna sig nöjd när man investerat så otroligt mycket pengar. Mitt förslag är att låta dem ta upp trallen igen, skruva dit den rakt samt vända riktning på den på poolsidan, någonstans mittemellan pool och trapp.
Jag skulle aldrig kunna se trallen som ser ut som kilar.. det måste ju gå att fixas till genom att fördela den kilsågningen över fler brädor istället
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S sintorn skrev:
Förlåt, jag var otydlig, den lutar alltså inte, utan är sned på det horisontell planet...
Ritning:
[bild]
Resultat:
[bild]
Jag har samma problem. Jag byggde bort det hela med sten och ramar. Allt behöver inte vara rakt. En som ändrat sig. Ulf Hörnfeldt Nyebrogatan 9 Alingsås 0763146510
 
Vem satte ut var poolen skulle stå ?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
1. Försök lösa "ärendet,tvisten,felen" med hantverkaren i första hand.

2. Håll inne med slutbetalning. Alternativt betala endast den del du själv finner
Är rimlig för utfört arbete i förhållande till överenskommelse och slutresultat. Skriv sedan ett meddelande varför du inte betalar fullt pris.
Försök få med så mycket av det du utför,bestämmer, med mera i textform. (Mail,sms osv för framtida bevis)
4. Föreslå att ni ska låta ARN (allmänna reklamationsnämnden) komma med ett opartiskt utlåtande i ärendet som ni båda försäkrar att följa. Ring din konsumentombudsman i din hemkommun för mer info och stöd om detta. Varje kommun har en egen representant.
5. Domstol

6. Stå på dig. Du har rättigheter och ska inte nöja dig med ett sämre resultat en vad branschen som helhet levererar. Var inte rädd för att bli osams med entreprenören. Det är han som står för skadan som drabbar dig och din familj, ekonomiskt som psykiskt. Betänk alla arbetstimmar du lagt ner för att "ha råd" att utföra bygget jämfört med den eventuella extra timmen det tar för dig att bli förbannad och slåss för dina surt förvärvade pengar.

Hoppas att det löser sig vid punkt 1. Annars får vi hoppas du eldar upp dig och vinner striden. Ilska är bra bränsle i såna här stunder, det gör oss handlingskraftiga.

Med vänlig hälsning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.